Nanodiplome

Andreea Paul 29.07.2021 Opinii

O alternativă la sistemul de învățământ actual, greoi și lung, care nu reușește să țină pasul cu realitatea tehnologică și nici să ofere firmelor absolvenți cu competențele cerute de piața actuală și viitoare, este sistemul on-line de pregătire intensivă, pragmatică, flexibilă, de scurtă durată, bazat pe competențe dobândite prin cursuri online deschise masive (MOOC) care se închid cu obținerea de NANODIPLOME (enlg. nanodegree).

Marile companii sunt primele care au pus bazele acestor cursuri de formare la distanță, scurte și foarte scurte, începând cu anul 2014, și care reușesc să califice beneficiarii pentru posturi de prestigiu: Goggle, IBM, Tesla, Microsoft, Mercedes etc. Aceste companii s-au antrenat în noi forme de învățare, pregătire și evaluare care se închid cu nanocalificări și nanodiplome (care certifică aceste calificări specifice).

În programele de nanocalificare, din prima zi se definește proiectul pe care trebuie să-l realizezi (real life problem). Tot ceea ce înveți din acel moment are un singur obiectiv: să rezolvi acea problemă/proiect. În acest fel, pentru fiecare student tot ceea ce învață are sens, are un scop. De aceea, un absolvent cu nanodiplomă este de aproximativ 10 ori mai valorizat decât un student cu diplomă obținută la cele mai renumite instituții universitare ( MIT, Standford etc.), o realitate nescrisă în marile firme de azi. Sub promisiunea anonimatului, preiau o afirmație tranșantă a unui manager care dezvoltă programe de IA în acest sens: ”și eu fac la fel în firma mea, dar nu o spun public”.

De ce sunt atât de căutate aceste nanocalificări?

În primul rând, pentru că este bazată pe competențe reale, dezvoltate în parteneriat cu angajatorii și cu firmele specializate în cele mai avansate abordări curriculare. Mai precis, un program de nanocalificare propune un parcurs de acreditare educațională bazată pe proiecte și abilități. Te înscrii online, înveți când ai timp și poți, deprinzi o serie de abilități, finalizezi cu succes un anumit număr de proiecte care demonstrează că stăpânești aceste abilități și primești o nanodiplomă care confirmă finalizarea cu succes a programului și stăpânirea acestor abilități. De exemplu, la Udacity – una dintre cele mai mari organizații care oferă cursuri online deschise masive (MOOC) și nanodiplome, aspiranții la ingineria de învățare automată pot învăța direct de la experții Google Deep Learning. Aceste cursuri sunt la nivel universitar, oferite publicului larg fără nicio condiție prealabilă specială educațională. Nu sunt singurii. Multe alte organizații oferă astfel de cursuri de nanocalificare, precum edX sau Coursera.

În al doilea rând, nanocalificările sunt căutate pentru că propun trei niveluri de experiență: începător, mediu și avansat. Programele pentru începători deschid drumul pentru dezvoltarea accelerată de cariere de succes în toate domeniile high-tech, de la dezvoltarea Android și iOS, știința datelor și dezvoltarea web, până la învățarea automată și învățarea profundă, marketing digital, analize de afaceri și multe altele. Toate programele țin pasul cu tehnologiile emergente de ultimă generație, fie că e vorba despre mașinile autonome, mașinile zburătoare sau robotică. Studenții pot beneficia de un sistem online hiper-rapid de revizuire a proiectelor la care lucrează și de evaluare, care produce recenzii detaliate la viteze fulgerătoare, și care le permit să învețe accelerat, pe măsura propiilor proiecte, ținte, pasiuni și dorințe, parcurgând cele trei niveluri de experiență. De pildă, pentru un începător abilitățile de programare lipsesc total sau parțial, dar simt că trebuie să se echipeze cu abilități mai moderne. Nu se gândesc încă neapărat la o carieră, dar doresc să iasă din primul program de nanocalificare pentru a alege ulterior o meserie. Pentru nivelul următor, mediu sau intermediar, aplicanții sunt abili din punct de vedere funcțional, cu abilități tehnice valoroase, dar nu sunt încă acolo unde își doresc să fie în carieră. Pentru o promovare sau chiar o schimbare de carieră e nevoie de reîmprospătarea sau chiar de perfecționarea abilităților pentru a-și atinge obiectivele. Pentru nivelul avansat, saltul se face de la nivelul de calificat, la acela de incredibil de valoros, iar stăpânind cele mai moderne abilități, se poate, eventual, concura pentru roluri de top la cele mai inovatoare companii, unde să oferiți valoare reală în fiecare zi.

În al treilea rând, se face distincția clară dintre abilitățile tehnologice și a fi „în tehnologie”. Practic toate companiile acordă prioritate aptitudinilor și atitudinii. Importanța acordată celei din urmă, potrivirii culturale, variază în general de la o companie la alta. Însă, importanța acordată abilităților nu variază în general: ai nevoie de abilități pentru a începe, pentru a avansa și pentru a reuși, iar acestea trebuie să poată fi demonstrabile. Mai mult decât atât, comunitatea hipertehnologizată creată în jurul acestor nanocalificări este esențială. Calitatea de membru în comunitățile formate în jurul domeniului ales, a fi cu cei mai buni sau avansați din lume, vor determina întregul ciclu de viață al carierei beneficiarului. Fiecare pas al unui program de nanocalificare este făcut în compania membrilor comunității de susținere care, de obicei, sunt cei mai buni din lume. Și, să nu uităm, competențele asimilate sunt aplicabile într-o gamă largă de domenii cu dezvoltare exponențială în prezent.

În al patrulea rând, o nanodiplomă garantează acreditarea online a competențelor și angajarea beneficiarului. Nanodiploma are valoare intrinsecă și este dovada succesului parcurgerii respectivelor programe. Pentru succesul în carieră, acreditările sunt la fel de valoroase ca și oportunitățile de angajare pe care ți le oferă. Iar acest lucru, sistemul de învățământ tradițional nu-l oferă.

În concluzie, în universitățile tehnice un student petrece astăzi 3-4-5 ani până la absolvire. Viteza cu care evoluează technologia azi în domeniul IA, de pildă (cu transformările sale radicale), este de un an. Un absolvent va fi dobândit calificări întotdeauna cu 3-4 ani în urma tehnologiei de pe piață (doar dacă profesorii și instituțiile universitare reușesc să țină pasul și să facă la fiecare 2 ani schimbări radicale în cursuri și în programă). Paradigma învățatului în cadrul MOOC, al nanocalificărilor și nanodiplomelor, este „învață să înveți” și „învață să aplici în proiecte reale ceea ce ai învățat”.

Iată câteva programe care pregătesc studenți/oameni pentru meserii de viitor în inteligența artificială, învățarea profundă, mașini zburătoare și ingineri de mașini autonome, introducere în mașinile autonome, ingineri în învățare automată, ingineri în robotică, experți în procesare lingvistică automată

Am căutat și răspunsul la întrebarea: de la ce vârstă se poate începe? Și l-am găsit. Cam din clasa a 9-a sau atunci când începe să se studieze algebra avansată (baza matematicii pentru IA) și Python (cel mai simplu limbaj de programare pentru IA). Așadar, nu e obligatoriu să așteptați terminarea liceului.

Andreea Paul este conferențiar univ. dr. la Facultatea REI - ASE și președinte INACO