Mulți s-au temut că piața imobiliară ar putea încetini în perioada crizei sanitare. Un antreprenor din Cluj-Napoca a de­monstrat însă contrariul

Florel Manu 04/08/2021 | 10:17 Oameni
Mulți s-au temut că piața imobiliară ar putea încetini în perioada crizei sanitare. Un antreprenor din Cluj-Napoca a de­monstrat însă contrariul

Mulți s-au temut că piața imobiliară ar putea încetini în perioada crizei sanitare. Un antreprenor din Cluj-Napoca a de­monstrat însă contrariul, reușind în doar primele trei luni ale acestui an să depă­șească cifra de afaceri pe 2020, la rândul ei în creștere semnificativă.

Începutul lui 2020 l-a prins pe antrepreno­rul clujean Cătălin Priscorniță (36 de ani) pe drumuri. Pe 31 ianuarie lua startul, de la Budapesta, în cel mai mare raliu de off-road din lume, străbătând 12.000 de kilometri până la Bamako (Sierra Leone). Priscorniță a făcut parte din echipa Tran­sil­vania 4 Sierra Leone, alături de prietenul său Albert Deak, cel care a fost și pilotul mașinii din această aventură – o Toyota Land Cruiser, alintată „Bestia“, care a pornit de la start alături de 450 de echipaje din întreaga lume.

Cursa a fost încheiată însă doar de ju­mă­tate dintre participanți, printre care și echipajul clujean, care a dus în Sierra Leone aproape 5.000 de ghiozdane donate de copii din întreaga Românie.

Strategie de criză

După o lună de aven­tură, echipajul „Bestiei“ s-a întors în țară, iar Cătălin Priscorniță și-a reluat activitatea la agenția imobiliară Blitz din Cluj-Napoca, al cărei fondator este. Nu avea niciun fel de emoții, pentru că în primele două luni și jumătate ale anului înregistrase deja creșteri spectaculoase. Numai că, după câteva zile, întreaga lume s-a schim­bat brusc.

„Când am intrat în lockdown, au picat vân­zările cu 70%, plus că au început să pice antecontracte, a început să pice tot“, spune Cătălin Priscorniță, Blitz înregistrând în primele luni ale lui 2020 creșteri de aproape 80%. La fel ca restul pieței, Pris­corniță a adoptat și el modelul muncii de acasă, căutând împreună cu echipa sa o soluție de supraviețuire. În acel moment, Blitz avea circa 100 de salariați și două birouri, la Cluj-Napoca și în comuna-satelit Florești.

Pentru a le da mai multă încredere anga­jaților săi, Priscorniță a deschis un cont de 100.000 de euro, bani la care puteau apela angajații Blitz dacă aveau probleme de sănătate. „Le-am spus oamenilor că pot apela la acea sumă, împrumutul fiind cu dobândă zero și fără termen de rambur­sare“, precizează antreprenorul. Din feri­cire, mai spune el, nimeni nu a fost nevoit să recurgă la acei bani.

În perioada de pauză, Cătălin Priscorniță a decis să regândească structura compa­niei. A început să digitalizeze procesele de business și a făcut planuri noi. Apoi a ini­țiat un masterplan de dezvoltare pentru pe­rioada 2020-2023. „Ne-am propus ca în trei ani să ajungem la 2.500 de brokeri imobiliari și să deschidem birouri în 50 de orașe din țară“, detaliază acesta. În același timp a făcut mai multe evaluări, un rebran­ding al agenției și a dezvoltat o serie de plat­forme educaționale de e-learning, decis fiind să înceapă să pună rapid în aplicare strategia de dezvoltare, încă din peri­oada de criză.

Bilanț la șase luni

Strategia aplicată de Priscorniță a dat rezultate, iar acestea sunt vizibile în cifrele companiei. Blitz a terminat 2020 cu venituri totale de 2,6 mili­oane de euro, cu peste 400.000 de euro mai mult față de rezultatul din 2019. „Anul tre­cut am avut tranzacții efectuate în va­loare de circa 70-80 de milioane de euro, iar cifra de afaceri reprezintă comisioanele încasate“, explică antreprenorul.

În primele șase luni din 2021, cifrele sunt mult mai spectaculoase. În primul semestru, Blitz a înregistrat o cifră de afa­ceri de circa 3 milioane de euro, depășind practic veniturile totale de anul trecut. În aceste condiții, Priscorniță estimează că va încheia acest an cu venituri de circa 6,5 milioane de euro.

Odată cu vânzările, a crescut și compania, la peste 300 de angajați și 17 birouri, cu noi deschideri în orașe precum Brașov, Craiova, București, Sibiu, Timișoara, Arad, Oradea sau Târgu Mureș. În București, com­pania are deschise deja cinci birouri.

Pentru o dezvoltare mai rapidă, Priscor­niță a decis și francizarea afacerii. Iar pentru a atrage astfel cât mai mulți parteneri, a decis ca intrarea în franciză să fie gra­tuită. Viitorii parteneri vor beneficia de tot suportul agenției Blitz, care se va ocupa atât de recrutarea personalului, cât și de pregătirea acestuia. „Avem un program intensiv de educație, iar într-o săptămână îi învățăm limba imobiliarelor“, spune, zâmbind, Priscorniță. Din momentul în care au activitate, francizații vor plăti către agenția imobiliară Blitz o redevență anuală între 13% și 20%, în funcție de pachetul de franciză adoptat.

Născut antreprenor

„Sunt independent financiar de la 8 ani“, spune, sec, Pris­cor­niță. În anii ’90, pe când locuia la Bis­trița, mama lui aducea de la Suceava marfă pe care o cumpăra de la comercianți din fosta Uniune Sovietică. Pentru a nu depinde financiar de părinți, viitorul antreprenor vindea diverse obiecte la școală. Așa a început să deprindă abilități de business. Este absolvent de Psihologie și are un discurs convingător. I-au plăcut însă afa­cerile din domeniul imobiliarelor.

A făcut patru ani de „ucenicie“ într-o agen­ție imobiliară din Cluj-Napoca, unde a învățat să vândă și să închirieze proprie­tăți. „Eram un fel de vedetă locală. Făceam zeci de mii de euro din comisioane“, își amintește antreprenorul. Pe fondul crizei din 2008, agenția pentru care lucra s-a închis. A deschis Blitz în 2010. Erau doar două persoane, el și prietena sa din acea pe­rioadă, care era secretară.

„În februarie 2010 am început activitatea. La un moment dat sună telefonul și răs­punde secretara“, povestește Cătălin Priscorniță. Sunase primul client. Era un antreprenor care voia să închirieze un sp­a­țiu pentru a deschide un restaurant destinat persoanelor de peste 40 de ani. I-a găsit relativ repede o casă unde să des­chidă afacerea. Doi ani mai târziu era sunat de proprietara acelui imobil, care îi spu­nea că antreprenorul respectiv nu a res­pectat contractul de închiriere, încheiat pe o perioadă de cinci ani, și a plecat după numai doi ani. În aceste condiții, proprie­tara considera că Priscorniță nu își merită comisionul încasat. I-a dat dreptate și i-a returnat banii.

De atunci și până în prezent, Blitz a intermediat peste 50.000 de vânzări sau în­chirieri de proprietăți, compania fiind ac­tivă atât pe segmentul de rezidențial, cât și pe cel de spații industriale. În paralel, antreprenorul mai este implicat și în alte businessuri, cum ar fi dezvoltări imobiliare – construcția de case din categoria medium-high, în Cluj-Napoca, linie de business pe care a deschis-o în 2016 –, e-commerce, cre­ditare imobiliară sau publicitate și marketing online.

Pe termen scurt, până în 2023, își propune ca Blitz să fie prezentă în 50 de orașe din țară, cu o echipă de aproape 2.500 de brokeri imobiliari. Ținta de anul acesta este de peste 30 de birouri deschise și circa 800 de angajați. Nu exclude varianta extinderii prin atragerea unui investitor strategic sau chiar printr-o listare la Bursă, dar spune că este dispus să mai aștepte până când businessul va ajunge la o va­loare de 30-40 de milioane de euro. Până atunci însă vrea să-și consolideze prezența pe plan local, ca mai apoi să se gândească și la o expansiune externă.

Cifrele din pandemie

Investițiile din piața imobiliară din România au înregistrat în 2020 o creștere de circa 32%, potrivit raportului anual al agenției imobiliare Crosspoint Real Estate.

  • Recorduri. În 2020, sectorul industrial a avut o creștere de 60% a închirierilor față de anul precedent, pe fondul creșterii comerțului online și a nevoii retailerilor pentru o acoperire națională.
  • Scumpiri. Anul trecut a arătat că a crescut interesul pentru locuințele de lux, prețul acestora mărindu-se cu până la 20%.
  • Birouri. În București, în 2020 au fost livrați 150.000 de metri pătrați de noi spații de birouri, suprafața totală ajungând astfel la 3,3 milioane de metri pătrați.
  • Scăderi. Suprafața totală a birourilor nou-închiriate în București în 2020 este de circa 200.000 de metri pătrați, în scădere cu 46% față de 2019.

Acest articol a apărut în numărul 121 al Revistei NewMoney

FOTO: Laszlo Raduly

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.