Monica Cadogan spune că afacerile online cu mobilă, în pandemie, au înregistrat creșteri. Ce articole de mobilier au cumpărat românii

Florel Manu 28/10/2020 | 10:27 Oameni
Monica Cadogan spune că afacerile online cu mobilă, în pandemie, au înregistrat creșteri. Ce articole de mobilier au cumpărat românii

Fără îndoială, 2020 este considerat anul comerțului online. În perioada de lockdown, de pe platformele de e-commerce s-au cumpărat de toate, de la pro­duse de uz curent la electrocasnice și mobilă. Iar cea din urmă nu a fost pu­țină. Studiu de caz – Vivre.ro.

Odată cu instituirea stării de urgență, cea mai mare parte a activității de retail, mai puțin cea din domeniul alimentar, a fost închisă. O mare parte din consumatori s-au mutat în online, acolo unde se estimează pe anul în curs un avans al vânzărilor de aproape 30% față de 2019, până la aproximativ 5,5 miliarde de euro.

Potrivit unui studiu GPeC care anali­zează evoluția retailului online în peri­oada de carantină, axat pe 30 de retaileri online din piață, vânzările de pe platfor­mele de e-commerce au crescut în medie cu 150%, cu un vârf al încasărilor atins în intervalul 1-15 aprilie. Creșteri semnificative s-au înregistrat și în ceea ce privește numărul de plăți făcute cu cardul, și în ceea ce privește clienții noi.

Studiul GPeC mai arată că, în preferin­țele cumpărătorilor online, segmentul casă și grădină, care include articolele de mobilier și decorațiuni, a fost al trei­lea ca avans al vânzărilor, după produ­sele pentru animale de companie și unel­te și materiale de construcții.

Un raport al unuia dintre cei mai im­por­­tanți vânzători online de mobilă și decorațiuni din Europa de Est, Vivre, arată că firma a ajuns la jumătatea anului la vânzări de circa 23,3 milioane de euro, în condițiile în care veniturile totale de anul trecut au fost de 41,5 milioane de euro, din care 16,6 milioane de euro au fost generate în primul semestru din 2019.

Monica Cadogan: Numărul clienților care au migrat către online a cres­cut peste așteptări

„Sunt mai mulți clienți noi“, explică Monica Cadogan, cofondatoare a businessului Vivre, creșterea vânzărilor. În perioada restricțiilor de cir­cu­lație, spune antreprenoarea, numărul clienților care au migrat către online a cres­cut peste așteptări. Creșterea consumului în mediul online, în general, a fost stimulată atât de lucrul de acasă, cât și de reticența consumatorilor de a mai frec­venta magazinele fizice care au mai rămas deschise în starea de urgență, spune și Flo­rinel Chiș, directorul executiv al Asociației Române a Magazinelor Online (ARMO). „Unii au cumpărat online un scaun mai con­fortabil, alții au cumpărat un birou și chiar piese de mobilier pentru un confort mai ridicat“, adaugă acesta.

Obiectele de mobilier au devenit astfel printre cele mai căutate în mediul online în prima parte a anului, iar Monica Cadogan crede că apetitul pentru achiziția de produse home & deco va rămâne ridicat și în perioada ce urmează. „Multe industrii pun problema unui model de lucru mixt, în care o bună parte a activității să se des­fășoare de acasă“, spune antreprenoarea. Mai mult, precizează Cadogan, în mod normal, vânzările de mobilier și decorațiuni on­line scădeau pe timp de vară. Anul acesta, în schimb, a fost surprinsă plăcut că nu­mărul de comenzi online a fost mai mare decât în anii trecuți. „În mod normal, din luna mai, oamenii își pregăteau bugetele pentru concedii. Acum au făcut achiziții scumpe pe care le făceau, de obicei, spre finele anului“, nuanțează antreprenoarea.

Agențiile de SEO și marketing online con­firmă, la rândul lor, că numărul căută­rilor pentru obiectele de mobilier a avut un avans considerabil în pandemie. „În pe­ri­oada aprilie-mai, căutările în Google le­gate de subiectul «mobilă» au crescut cu peste 125% față de aceeași perioadă a anului trecut“, detaliază Mădălina Stănescu, fon­datoarea agenției de performance marketing Optimized, adăugând că aproape 80% din aceste căutări au fost făcute de pe telefonul mobil. Cei mai căutați termeni au fost „mobilă bucătărie“, „mobilă living“, „mobilă dormitor“, „canapele extensibile“, „mobilier birou“, „birou calculator“, „birou copii“, volumul maxim de căutări înregistrându-se în luna mai.

Strategia Vivre.ro

Pe fondul aces­tor schimbări din piață, Vivre a luat în ultima perioadă mai multe decizii care au ca scop creșterea vânzărilor. În martie, com­pania a atras un plasament privat de obligațiuni de 3,5 milioane de euro, cu scadență în 2025, la o dobândă de 5,25%. Astfel, Vivre devine primul business din zona de e-commerce care lansează la Bursa de Valori București (BVB) obligațiuni în euro.

Monica Cadogan spune că sumele atrase prin bursă sunt necesare creșterii businessului. „Investim mult în marketing, în achi­ziția de clienți noi, pe toate piețele, pentru că suntem distribuiți pe o regiune geogra­fică întinsă“, explică ea. Iar strategia Vivre, continuă antreprenoarea, nu este de a investi în active, activitatea companiei fiind susținută în momentul de față de două centre logistice.

În martie 2020, pe fondul restricțiilor impuse de pandemie, Vivre a anunțat că pune la dispoziție platforma sa și altor retaileri de mobilă, în sistem marketplace. Astfel, comercianții parteneri își pot expune mărfurile pe un site accesat de circa șase milioane de vizitatori pe lună.

În ceea ce privește modelul de business, antreprenoarea spune că acesta este de a lucra cu stocuri suficiente pentru a acoperi toate sezoanele din an. Acest lucru a fost chiar un avantaj în perioada restric­țiilor de circulație și nu a înregistrat blo­caje în ceea ce privește onorarea comenzilor. „Noi avem o bază mare și fragmentată de furnizori. Dacă unii au avut probleme, alții au avut stocuri“, mai spune antreprenoarea. Mai exact, Vivre are în total circa 9.100 de furnizori, din care 700-800 sunt activi în fiecare an.

Și sortimentele oferite de Vivre sunt variate. Din oferta totală, 37% sunt obiecte de mobilier de mari și mici dimensiuni, 21% reprezintă textile și covoare, 11% în­seamnă decorațiuni pentru casă, în timp ce produsele pentru bucătărie și dining re­prezintă 11%, obiectele de iluminat – 9%, fashion – 7%, restul de 4% fiind diverse accesorii. Circa 70% din produse sunt în sto­cul furnizorului și au o perioadă de livrare de trei-patru săptămâni, iar 30% din marfă se află în centrele logistice Vivre, comenzile putând fi onorate în acest caz în cel mult cinci zile.

Bună la toate.

Monica Cadogan a înființat Vivre în 2012, alături de soțul său, Oliver, și de grupul Neogen, cofondat de investitorul în tehnologie Călin Fusu. Antreprenoarea a muncit încă din primul an de facultate la firma de construcții din Tulcea a tatălui său. Doi ani mai târziu, s-a an­gajat la o companie de consultanță care făcea studii și documentații pentru planuri de afaceri. În 2004, a absolvit Facultatea de Finanțe-Bănci a Academiei de Studii Economice din București, cu media 9,95. În același an, a renunțat la statutul de angajat și a deschis prima sa firmă, Advisory Delta. Avea sediul în Tulcea, în casa părinților săi, iar obiectul principal de activitate era consultanța de business.

În 2006, l-a cunoscut pe cel care avea să îi devină soț, Oliver Cadogan, un economist irlandez care lucra pe proiecte de au­dit în România și Bulgaria. În 2009, Monica Cadogan s-a mutat cu tot cu business la București. În 2011, a intrat în Consiliul de Administrație al Neogen și se gândea tot mai serios la un business în zona de e-commerce. Așa a apărut un an mai târziu retailerul de mobilă Vivre, devenit între timp în domeniu unul dintre cei mai im­portanți jucă­tori din Europa de Est.

Acest articol a apărut în numărul 101 al revistei NewMoney

FOTO: Laszlo Raduly

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.