Modă românească get-beget: povestea brandului de fashion care a pus ia la loc de cinste în online

Andreea Neferu 08/02/2017 | 13:03 Oameni
Modă românească get-beget: povestea brandului de fashion care a pus ia la loc de cinste în online

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Ia românească a dovedit că poate ține pasul cu moda, conturându-se în ulti­mii ani nu doar ca un brand de țară, ci și ca o piesă de rezistență în ținutele urbane. Dar cum reușești să împaci o piață tot mai însetată de creații vestimentare cu amprente etnice, când tai­nele meșteșugurilor tradiționale mai sunt știute doar de o mână de oameni?

„Dacă te uiți la compoziția unei ii, este matematică 100%“, spune Alina Isako­vic (34 de ani), cea care în urmă cu patru ani punea bazele unui business în domeniul modei, Iiana, intuind po­ten­țialul uriaș pe care îl au ia românească și hainele moderne care reinterpretează motivele portului tradițional. Și tot ma­tematic vorbind, creațiile vestimentare de inspirație etnică sau neo-etnică încep să fie din ce în ce mai vizibile pe o piață locală a modei evaluată anual la 3-4 miliarde de euro.

Alinei Isakovic, care a lucrat anterior în modelling și a fondat și o agenție de modele și de implementare promoții, fascinația pentru portul popular i-a fost insuflată încă din copilărie de către pă­­rinți, astfel că direcția de business alea­­să – un magazin online unde vinde ii, su­­mane, fote sau alte produse de ins­pi­­ra­­ție etnică –, alături de cunoștin­țele an­terioare în domeniul modei i-au venit ca o mănușă.

Citiți și: Cu o rețea de peste 50 de magazine, România aduce 1% din vânzările H&M

Citiți și: Tendințe în fashion: noi branduri din Polonia și Turcia ar putea intra pe piața locală

Cu o investiție inițială de circa 40.000 de euro, provenită din surse pro­prii, ale sale și ale familiei, Alina Isakovic a pornit la drum cu ideea că ținutele vestimentare pe care va pune brandul Iiana trebuie să poarte, dincolo de inspirația din motive tradiționale românești, și eti­cheta „Made in Romania“ de la A la Z.

MESERIA, BRĂȚARĂ DE AUR. Aici a avut însă de înfruntat primele provocări în drumul său antreprenorial, în condițiile în care fabricile de textile din România lucrează aproape exclusiv în sistem lohn, astfel că a trebuit să găsească o soluție pentru a produce singură hainele. În acest context, și-a deschis propriile ateliere, la București și în Oltenia (județul Gorj), unde realizează partea de design, croitorie și broderie manuală. Recu­noaște însă că aceste etape ale procesului de pro­ducție nu sunt floare la ureche într-o Românie în care școlile de meserii se nu­mără pe dege­tele de la o mână, iar recrutarea angaja­ților care să stăpâ­nească arta croitoriei sau a broderiei tradiționale este de multe ori dificilă. „Avem anunțuri în toate zia­rele, căutăm cusătorese cu expe­riență, însă nu găsim“, mărturisește Alina Isakovic, explicând, totodată, că tainele bro­­deriei tra­diționale mai sunt știute doar de puține femei, în general în vârstă.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

A debutat în presa scrisă în urmă cu opt ani. În 2013, a absolvit cursurile programului de pregătire intensivă în jurnalism „Economic and Political Reporting from Southeast Europe”, organizat la Londra și la Berlin de agenția de presă Reuters, iar în 2015 a participat la cursurile școlii de vară Online and Multimedia Journalism, organizată de Deutsche Journalistenschule la Munchen. În 2013, a câștigat premiul „Florin Petria” pentru jurnalism economic, iar în 2015 a fost unul dintre laureații concursului Tânărul Jurnalist al Anului, secțiunea Economie. Anterior, Andreea a lucrat la Ziarul Financiar. În prezent, la NewMoney, Andreea acoperă din punct de vedere editorial domeniile construcții și imobiliare.