Mobila și decorațiunile interioare, din nou pe val. Grupul Mobexpert, afaceri de 200 de milioane de euro
Cu o prezență puternică în industria locală de mobilă, grupul Mobexpert are o strategie de dezvoltare setată pe extindere în retailul off și online. Iar investițiile bugetate sunt de ordinul milioanelor de euro.
Acest articol a apărut în numărul 69 (8 – 21 iulie 2019) al revistei NewMoney
În Pipera, una dintre cele mai aglomerate zone din București, cu o mulțime de corporații care au închiriat acolo spații extinse pentru birouri, se află și sediul în care Dan Șucu (57 de ani, foto) trasează liniile de business ale producătorului și retailerului de mobilă Mobexpert.
„Suntem aici de mulți ani. Are ceva special locul acesta“, spune antreprenorul despre clădirea din șoseaua Fabrica de Glucoză, alături de care mai există un magazin sub același brand și un outlet. Într-o piață tot mai concurențială, Dan Șucu a pus la punct un plan orientat către extindere în retail, mergând pe trei direcții: investiții în magazine mari, deschiderea de noi outleturi și o dinamică accelerată în online.
„Cel mai bun an din existența sa. Afacerile grupului au fost în jur de 200 de milioane de euro“, descrie Șucu, succint, anul 2018, prin comparație cu toți anii care au trecut de la înființarea companiei Mobexpert, în 1993. „Am avut o creștere de două cifre. Este adevărat că au fost niște ani de recuperări după căderea din 2009, dar am recuperat de mult și acum suntem pe creștere. Am închis un singur magazin în perioada respectivă“, spune omul de afaceri.
De altfel, acesta detaliază că nu s-a concentrat niciodată pe închideri, ci pe eficientizare și pe transformarea în magazine profitabile a unităților care pierdeau bani, continuând în același timp să investească în spații noi. De pildă, în urmă cu câteva luni, a inaugurat un magazin de dimensiuni mari în Constanța.
„La o investiție de acest gen, de 10.000 de metri pătrați – pentru că pe mai departe nu ne dorim să construim ceva mai mic în orașele mari – cu terenuri, cu tot ce trebuie, discutăm undeva între opt și zece milioane de euro“, spune Șucu.
„ÎN FUNCȚIE DE OPORTUNITĂȚI“. În continuare, „într-un viitor nu foarte îndepărtat“, antreprenorul își calculează extinderea cu magazine noi în orașe mari precum Timișoara, Cluj-Napoca, Craiova (acolo unde nu are acoperire), „în funcție de oportunități“ – a se citi „în funcție de evoluția prețului la terenuri“.
„În clipa de față, prețurile sunt relativ ridicate la proprietăți, mai ales la terenuri, și, din punct de vedere comercial, ne gândim serios dacă nu ar trebui să mai așteptăm. În Timișoara și Cluj, de exemplu, terenurile sunt mai scumpe decât în București“, punctează Dan Șucu.
Această prudență nu-l împiedică, totuși, să-și dorească o accelerare în dezvoltarea rețelei de outleturi, o linie de business despre care antreprenorul spune că depășește 14 milioane de euro „și care va crește“, pentru că i se vor aloca spații suplimentare.
„În prezent, avem 11 magazine mari, 3 medii și multe mici. În toate zonele din țară cu magazine mari, intenționăm să avem și un outlet. Acum ne gândim la șapte-opt, în contextul în care avem cinci cu totul. Nu sunt investiții importante în direcția aceasta. Dar vrem să construim un outlet pe o suprafață de 4.000 de metri pătrați, la Constanța, iar acolo va fi o investiție. În rest, o să vedem dacă reconvertim în outlet spații pe care le avem deja sau dacă închiriem“, subliniază el.
De ce outleturi? Indiferent de cât de eficient ești în vânzare, explică antreprenorul, va exista întotdeauna un număr de produse care se vând foarte încet sau aproape deloc. Produse pe care trebuie să le vinzi cu o reducere importantă, altfel îți blochezi depozitele, îți blochezi întreg ansamblul, cu totul. Și în acest punct începe să se contureze importanța conceptului de outlet.
„Dacă am rămâne doar la aceste produse, pe care să spunem că le lichidăm prin outlet, nu am putea să facem din acest lucru o afacere. Dar noi avem peste 400 de furnizori în întreaga lume cu care vorbim și-i întrebăm: «Nu aveți ceva ce vă doriți să vindeți prin outlet?». Și, întotdeauna, este unul care vrea să-și vândă mostrele de târg, altul cu diferite produse care au rămas în urma unui capăt de serie cu un alt client etc.“, detaliază antreprenorul.
MODELUL AMERICAN. O altă direcție de dezvoltare este magazinul din online, „care funcționează foarte bine de ceva timp“ și a cărui țintă în următorii doi ani este dublarea gamei de produse.
„Sperăm să depășim 20% din cifra de afaceri pe online, în cel mult un an. Suntem deja la 16%. Probabil că, într-o perioadă nu foarte lungă, vom ajunge spre 35%. Din ce am observat, retailerii mari care au și prezență fizică (IKEA, kika, n.r.) primesc mai multă încredere din partea clientului care cumpără în online produse complete: un set de canapele, de dormitor. În timp ce de la retailerii care au prezență doar pe online, am remarcat că clientul cumpără în principal produse de completare: o măsuță, o comodă, un dulăpior“, spune Dan Șucu.
Privit în ansamblu, comerțul online din .ro a avut o evoluție bună anul trecut și a ajuns la venituri cumulate de circa 3,5 miliarde de euro. Pe fondul acestui avans, unele companii din online, care vând și produse de mobilier, au evoluat semnificativ în doar câțiva ani. Veniturile obținute de Vivre.ro, de exemplu, magazin online de mobilier și decorațiuni interioare, au crescut cu mai bine de 10 milioane de euro anul trecut față de 2017, până spre 50 de milioane de euro, compania fiind prezentă în mai multe țări din regiune.
De altfel, Șucu ia în calcul „investiții de milioane de euro“ în implementarea, pe model american, a unor soluții tehnologice în magazine. Concret, „niște ecrane suficient de mari unde să-i fie prezentat clientului un produs care nu își mai are locul în magazin“.
„Americanii sunt foarte buni la partea asta, cu mult înaintea noastră. Modelele pe care le targetăm ca imagine sunt cele americane, pentru că ei pot cu un magazin de 1.000 de metri pătrați să aibă o ofertă de 20.000 de metri pătrați. E unul dintre lucrurile care ne preocupă foarte mult“, punctează Dan Șucu.
Dar America nu e doar o sursă de inspirație, ci și de exporturi – care în momentul de față reprezintă 18-22% din totalul afacerilor Mobexpert –, Șucu pomenind de acele „Centrale de Achiziții americane“ prin care Mobexpert cumpără produse fabricate în diferite colțuri ale lumii. Iar când „o astfel de centrală“ transmite o comandă de 50.000 de dormitoare unui furnizor, prețul de acolo va fi „extraordinar“.
„Nici măcar în propriile mele fabrici nu pot să mă apropii de prețul acela.“ Și, odată achiziționat la un preț bun, produsul respectiv poate fi oferit clienților Mobexpert „la un preț neașteptat de convenabil“.
BIROUL DE ÎNCEPUT. „Noi avem activitatea de producție care vinde către magazinele noastre sau către export, avem apoi activitatea de outsourcing cu firmele noastre de import și distribuție, care iarăși vând către Mobexpert, dar și către terți, după care avem activitatea de retail, retailul fiind aprovizionat fie din firmele noastre de outsourcing, fie din firma noastră de producție. Și atât firmele de import, cât și producția sunt obligate să găsească soluția prin care să nu rămână doar cu Mobexpert singurul lor client, pentru că, dacă rămân așa, devin leneșe“, explică Dan Șucu.
La nivelul pieței, potrivit datelor Asociației Producătorilor de Mobilă din România (APMR), industria locală de mobilă a trecut prin schimbări semnificative în ultimii ani. „Aveam 46 de combinate în anul 1989, care s-au construit în anii ’60-’80, în toate orașele țării. Acum sunt peste 4.000 de companii, mai mici sau mai mari.
Producția industrială era atunci de 675 de milioane de dolari, din care 475 de milioane de dolari reprezentau exporturi. Anul trecut am ajuns la 2,2 miliarde de euro exporturi. Producția este orientată cu precădere la export, 86% din ceea ce se produce se exportă“, arăta în urmă cu câteva luni Aurica Sereny, președinta APMR, citată de revistamobila.ro.
Mobexpert a intrat pe piață în 1993, cu un prim magazin deschis „într-un spațiu mic de 100 și ceva de metri pătrați, închiriat în complexul Unirea“, cu gândul de a vinde mobilă de birou. „Așa am început, cu mobilă de birou. Aveam în jur de 30 de ani și am pornit afacerea în urmă cu o lună de TVA, pe 1 iunie. Până atunci, era taxa pe circulația mărfurilor. Și, la un moment dat, în 1996, am ajuns la o situație în care firma a crescut atât de repede, încât eu nu mai aveam șanse să pot să controlez tot ce se întâmplă, indiferent de câte ore alocam. Și am decis să divid societatea în bucăți mai mici pentru fiecare tip de activitate, pe care să le pot aloca ulterior unui manager, unui coleg de-al meu, a cărui fișă a postului era practic să facă ce aș fi făcut eu în locul lui, dacă eram acolo“, povestește Șucu.
Atunci a fost și momentul când a văzut cât de multe greșeli poate face cineva, cât de multe străzi apar în fața fiecăruia dintre noi și cât de greu le este multora dintre oameni să-și dea seama care dintre ele este bulevard și care este uliță. Adică, să-și aleagă prioritatea și să meargă înainte pe prioritatea respectivă, să nu stea tot timpul să-și pună întrebări: „Dar am mers bine? Dar dacă nu merg bine? Este uliță? Este bulevard?“.
Pe repede înainte
În câteva cuvinte, despre principalele segmente de business pe care se axează antreprenorul Dan Șucu.
- MOBEXPERT. Grupul cu cea mai mare expunere în piață, prezent pe mai multe segmente de business, a însemnat anul trecut afaceri de circa 200 de milioane de euro.
- IMOBILIARE. Arcadia Apartments Domenii este un ansamblu de locuințe dezvoltat de Șucu și de omul de afaceri Valentin Vișoiu.
- ROCA. Platforma, specializată în domeniul insolvențelor, a fost lansată în primăvara anului trecut de CITR Group, împreună cu Dan Șucu și cu fondatorii rețelei Dedeman.
FOTO: NewMoney/Laszlo Raduly