Mobila și decorațiunile interioare, din nou pe val. Grupul Mobexpert, afaceri de 200 de milioane de euro

NewMoney 16/07/2019 | 09:29 Oameni
Mobila și decorațiunile interioare, din nou pe val. Grupul Mobexpert, afaceri de 200 de milioane de euro

Cu o prezență puternică în industria locală de mobilă, grupul Mobexpert are o strategie de dezvoltare setată pe extindere în retailul off și online. Iar investițiile bugetate sunt de ordinul mili­oanelor de euro.

Acest articol a apărut în numărul 69 (8 – 21 iulie 2019) al revistei NewMoney 

În Pipera, una dintre cele mai aglomerate zone din București, cu o mulțime de cor­porații care au închiriat acolo spații extinse pentru birouri, se află și sediul în care Dan Șucu (57 de ani, foto) trasează liniile de business ale producătorului și retaile­rului de mobilă Mobexpert.

„Suntem aici de mulți ani. Are ceva special locul acesta“, spune antreprenorul despre clădirea din șo­seaua Fabrica de Glucoză, alături de care mai există un magazin sub același brand și un outlet. Într-o piață tot mai concurențială, Dan Șucu a pus la punct un plan orientat că­tre extindere în retail, mergând pe trei direcții: investiții în ma­gazine mari, deschiderea de noi outleturi și o dinamică accelerată în online.

„Cel mai bun an din existența sa. Afa­ce­rile gru­pului au fost în jur de 200 de milioane de euro“, descrie Șucu, succint, anul 2018, prin comparație cu toți anii care au trecut de la înființarea companiei Mobexpert, în 1993. „Am avut o creștere de două cifre. Este adevărat că au fost niște ani de recuperări după căderea din 2009, dar am recuperat de mult și acum suntem pe creștere. Am închis un singur magazin în perioada respec­tivă“, spune omul de afaceri.

De altfel, acesta detaliază că nu s-a concentrat niciodată pe închideri, ci pe eficientizare și pe transformarea în magazine profitabile a unităților care pierdeau bani, continuând în același timp să investească în spații noi. De pildă, în urmă cu câteva luni, a inaugurat un magazin de dimensiuni mari în Constanța.

„La o investiție de acest gen, de 10.000 de metri pătrați – pentru că pe mai departe nu ne dorim să construim ceva mai mic în orașele mari – cu te­renuri, cu tot ce trebuie, discutăm undeva între opt și zece milioane de euro“, spune Șucu.

„ÎN FUNCȚIE DE OPORTUNITĂȚI“. În continuare, „într-un viitor nu foarte înde­părtat“, antreprenorul își calculează extinderea cu magazine noi în orașe mari precum Timișoara, Cluj-Napoca, Craiova (acolo unde nu are acoperire), „în funcție de oportunități“ – a se citi „în funcție de evo­luția prețului la terenuri“.

„În clipa de față, prețurile sunt relativ ridicate la pro­prietăți, mai ales la terenuri, și, din punct de vedere comercial, ne gândim serios dacă nu ar trebui să mai așteptăm. În Ti­mi­șoara și Cluj, de exemplu, terenurile sunt mai scumpe decât în București“, punc­tează Dan Șucu.

Această prudență nu-l împiedică, totuși, să-și dorească o accelerare în dezvoltarea rețelei de outleturi, o linie de business despre care antreprenorul spune că depă­șește 14 milioane de euro „și care va crește“, pentru că i se vor aloca spații suplimentare.

„În prezent, avem 11 magazine mari, 3 medii și multe mici. În toate zo­nele din țară cu magazine mari, intențio­năm să avem și un outlet. Acum ne gândim la șapte-opt, în contextul în care avem cinci cu totul. Nu sunt investiții importante în direcția aceasta. Dar vrem să construim un outlet pe o suprafață de 4.000 de metri pătrați, la Constanța, iar acolo va fi o in­vestiție. În rest, o să vedem dacă reconvertim în outlet spații pe care le avem deja sau dacă închiriem“, subliniază el.

De ce outleturi? Indiferent de cât de eficient ești în vânzare, explică antreprenorul, va exista întotdeauna un număr de produse care se vând foarte încet sau aproape deloc. Produse pe care trebuie să le vinzi cu o reducere importantă, altfel îți blochezi depozitele, îți blochezi întreg ansamblul, cu totul. Și în acest punct începe să se contureze importanța conceptului de outlet.

„Dacă am rămâne doar la aceste produse, pe care să spunem că le lichidăm prin outlet, nu am putea să facem din acest lucru o afacere. Dar noi avem peste 400 de furnizori în întreaga lume cu care vorbim și-i întrebăm: «Nu aveți ceva ce vă doriți să vindeți prin outlet?». Și, întotdeauna, este unul care vrea să-și vândă mostrele de târg, altul cu diferite produse care au rămas în urma unui capăt de serie cu un alt client etc.“, detaliază antreprenorul.

MODELUL AMERICAN. O altă direcție de dez­voltare este magazinul din online, „care funcționează foarte bine de ceva timp“ și a cărui țintă în următorii doi ani este du­bla­rea gamei de produse.

„Sperăm să de­pășim 20% din cifra de afaceri pe online, în cel mult un an. Suntem deja la 16%. Probabil că, într-o perioadă nu foarte lungă, vom ajunge spre 35%. Din ce am observat, retailerii mari care au și prezență fizică (IKEA, kika, n.r.) primesc mai multă încredere din partea clientului care cumpără în online produse complete: un set de canapele, de dormitor. În timp ce de la retailerii care au prezență doar pe online, am remarcat că clientul cumpără în principal produse de completare: o măsuță, o co­modă, un dulăpior“, spune Dan Șucu.

Privit în ansamblu, comerțul online din .ro a avut o evoluție bună anul trecut și a ajuns la venituri cumulate de circa 3,5 miliarde de euro. Pe fondul acestui avans, unele companii din online, care vând și pro­duse de mobilier, au evoluat semnificativ în doar câțiva ani. Veniturile obținute de Vivre.ro, de exemplu, magazin online de mobilier și decorațiuni interioare, au crescut cu mai bine de 10 milioane de euro anul trecut față de 2017, până spre 50 de milioane de euro, compania fiind prezentă în mai multe țări din regiune.

De altfel, Șucu ia în calcul „investiții de milioane de euro“ în implementarea, pe model american, a unor soluții tehnologice în magazine. Concret, „niște ecrane suficient de mari unde să-i fie prezentat clientului un produs care nu își mai are locul în magazin“.

„Americanii sunt foarte buni la partea asta, cu mult înaintea noastră. Mo­de­lele pe care le targetăm ca imagine sunt cele americane, pentru că ei pot cu un ma­gazin de 1.000 de metri pătrați să aibă o ofertă de 20.000 de metri pătrați. E unul dintre lucrurile care ne preocupă foarte mult“, punctează Dan Șucu.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.