Misterele averii lui Michael Jackson: starul pop este mai valoros ca oricând

Mimi Noel 17/03/2017 | 12:41 Global
Misterele averii lui Michael Jackson: starul pop este mai valoros ca oricând

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Care era valoarea averii și brandului Michael Jack­­­­son strict la momentul morții sale, în 2009? Un conflict fiscal în derulare între avocații defunc­­tului Michael Jackson, supranumit regele muzicii pop, și autoritățile federale fiscale din SUA (IRS) se con­­turează a fi cea mai mare dispută legată de taxe din toate timpurile.

La mai bine de șapte ani de la moartea starului pop Michael Jackson din cauza unei supradoze de propofol și lorazepam, te-ai gândi că bârfele despre regele pop-ului s-au epuizat. Într-unul din rarele sale interviuri acordate în mijlocul campaniei electorale, Melanie Trump povestea pentru revista DuJour cum Jackson, prieten cu Donald Trump fiind, a lăsat să se înțeleagă că ar fi sărutat-o pentru a-l face pe acesta din urmă gelos. Și tot recent, într-o apariție la CBS, Madonna a povestit și ea despre micile giugiuleli din trecut cu starul. Tommy Hilfiger și-a amintit de vizita făcută în anii ’90 la Neverland, celebra proprietate din California a cântărețului. Michael îl aștepta în biroul său așezat pe un tron aurit, uriaș, cu un plasture la nas si purtând ochelari de soare. Cei doi copii mai mari, Prince și Paris, erau îmbrăcați ca niște personaje din musicalul de pe Broadway „Sunetul muzicii“.

Dar pentru a răspunde tuturor bârfelor și răută­­ți­­lor spuse despre tatăl ei, Paris, care acum are 18 ani, a acordat primul ei interviu într-un număr al revistei Ro­­lling Stone în care a spus clar și răs­­­picat: a avut o copilărie mi­­nu­­nată până la moartea tată­­lui ei, când acesta avea 50 de ani. După acest tragic moment, a încercat să se sinu­­ci­­dă de câteva ori, a consumat droguri. Acum s-a echili­­brat însă, este fericită și moș­­te­­neș­­te, spun cei de la Rolling Stone, „o ave­­re uriașă de peste 1 miliard de do­­lari, bani ca­­re ajung la copiii vedetei în etape“.

Suma s-ar putea schimba semnificativ însă, odată cu intrarea pe fir a Internal Revenue Service (IRS), agenție subordonată Trezoriei americane și respon­­sa­­bilă pentru colectarea impozitelor și taxelor. Avocații IRS au depus o plângere împotriva executorilor testamentului lui Jackson. Procesul va începe la un tribunal din Los Angeles, în cursul lunii fe­bruarie. IRS intenționează să dovedească faptul că 702 milioane de dolari din moștenire reprezintă, de fapt, datorie la stat sub formă de taxe și penalități. Miezul problemei – cât valorau numele și imaginea starului pop (dreptul de imprimare a celor două pe orice obiect) la momentul morții. IRS susține că valoarea celor două ar fi de 434 milioane de dolari, în timp ce avocații vedetei susțin că nu ar valora mai mult de 2.105 dolari, din ca­­u­­ză că imaginea lui Jackson a fost dusă în derizoriu prin povești despre albirea pielii și despre obsesia lui pentru chirurgie plastică, despre abuzul de medicamente, despre comportamente ciudate ca părinte (de pildă, în public, obiș­­nu­­ia să le acopere co­­­piilor săi fața fie cu un văl ne­­­­gru, fie cu măști de Spider-Man) sau în urma acu­­zațiilor că ar fi molestat băieți minori care-l vizitau la Neverland.

VOM FI REGI. Ce a urmat după moartea regelui pop la vârsta de 50 de ani poate fi un studiu de caz despre cum valoarea numelui și imaginii unei vedete poate crește ex­­po­­nen­­țial odată cu facilitățile ofe­­ri­­te de teh­­no­­logie și rețelele sociale.

Responsabilul cu starea de sănătate fiscală a averii lui Michael Jackson este și astăzi John Branca (66 de ani), un avocat din Los Angeles, partener la firma de avocatură Ziffren Brittenham. În ultimii 37 de ani, Branca a gestionat toate contractele de înre­­gis­­trare și a încercat să îl pună pe star la adăpostul proprii­­lor excese. John McClain, un alt veteran al industriei muzicale și fost confident al lui Jackson, îm­­pre­­ună cu Branca au fost numiți executorii averii cân­­tă­­rețului. Sarcina lor – să genereze venituri pentru beneficiarii din testament – mai exact cei trei copii, Prince, Paris și Blanket, alături de mama starului, Katherine Jackson.

Michael obișnuia să-i spună „noi doi, Branca, vom fi niște modele în materie de business, vom fi regi“, își reamintește avocatul. Era început de iulie, Branca stătea întins în salonul opulent al casei sale din Be­verly Hills. Îmbrăcat în negru, arăta el însuși ca o vedetă rock care, deși dădea semne că îmbă­­trâ­­nește, încerca totuși să sfideze timpul. Grăitoare pentru expertiza sa erau portretele clienților notorii care stăteau agățate pe pereți – Berry Gordy, fos­­tul director al Motown Records, Don Henley de la for­­ma­­ția Eagles, Brian Wilson de la Beach Boys și evi­­dent Michael Jackson, pozând fericit alături de pri­­ma sa soția, Lisa Marie Presley, fiica celebrului Elvis.

Pasionat de sport, Branca a fost, în cele din urmă, atras mai mult de muzică. Când părinții au divorțat, s-a mutat la Los Angeles cu mama sa, dansatoare. S-a înscris la Colegiul din Los Angeles pentru a studia muzica. Nu s-a acomodat și a ajuns să urmeze Facultatea de Drept la UCLA. După absolvire, s-a angajat la firma lui David Braun, avocat specializat, care lucra pentru vedete din industria de en­ter­tainment. Printre clienți figurau Bob Dylan, Neil Diamond sau fostul membru al for­­ma­­ției Beatles George Harrison.

„Într-o zi, în biroul lui Braun au intrat cei de la Beach Boys. Braun nu știa cine sunt, așa că m-a trimis pe mine să vorbesc cu ei. Aveam 27 de ani când, dintr-odată, m-am trezit avo­catul lor“, reme­­mo­­rează Branca.

Contabilul celor de la Beach Boys se ocupa și de Michael Jackson. În 1980, acesta i-a introdus pe Braun și Branca vedetei pop aflate în plină ascensiune. Făcuse 21 de ani și tocmai se pre­gătea să se desprindă de autoritarul său tată, Joseph Jackson, care fusese și primul lui impresar.

Lui Branca, Jackson i s-a părut fer­­me­­cător de excentric. „Purta ochelari de soare. I-a scos și m-a în­­trebat dacă ne cunoaștem“, își reamintește Bran­­ca. „Nu cred că ne-am mai întâlnit, dar abia aștept să ne cunoaș­­tem.“ A doua zi, contabilul l-a sunat pe Bran­­ca și l-a anunțat că a fost angajat.

Primul lucru pe care l-a făcut? A renegociat un con­tract „absurd“ cu Epic Records, obținând un ni­­vel de plată al drepturilor de autor de care foarte pu­­țini artiști ai momentului se bucurau.

LOVITURA. Când Jackson a fost pe punc­­tul să lanseze „Thriller“, a vrut să chel­­tuiască 1,2 milioane de dolari pen­­tru videoclipul care dădea numele albumului. Branca s-a opus ve­­he­­ment. La momentul respectiv, producerea unui videoclip muzical nu depășea 50.000 de dolari. Însă Jackson i-a spus sec că nu-i pasă, să gă­­seas­­că o soluție.

Branca i-a convins pe cei de la Show­­time și MTV să plătească 600.000 de dolari pentru un making-of al videoclipului „Thriller“ și o altă companie să achi­te 400.000 de dolari pentru drepturile de difuzare. Restul face parte din istoria muzicii. Albumul a fost o lovitură pe piața muzicală, iar videoclipul a contribuit din plin la vânzarea acestuia în 100 de milioane de copii. A rămas și astăzi cel mai bine vân­dut album al tutu­­ror timpurilor.

În 1984, Branca a aflat că australianul Robert Hol­­mes à Court scosese la vânzare compania ATV Music, care deținea drepturile de utilizare a peste 200 de cântece ale celor de la Beatles. Jackson i-a cerut lui Branca să dea oricât și să cumpere ATV Music. Oferta lor de 47,5 milioane de dolari a fost însă sub oferta  a doi newyorkezi care ofereau 50 de mili­oa­ne de dolari. Mult mai bun negociator în­­să, Branca a reușit să-l convingă pe Holmes à Court să îi vândă lui. Jackson l-a recompensat cu un Rolls-Royce.

Trei ani mai târziu, Branca îl ajuta pe Jackson să cumpere Neverland, care, deși avea prețul de plecare de 60 de milioane de dolari, l-a obținut pentru 17,5 milioane de dolari. Drept răsplată, a mai primit un Rolls-Royce.

PRIMELE PROBLEME. Pe măsură ce lucrurile se com­­plicau în viața lui Jackson, la fel avea să se în­­ră­­utățească și relația cu Bran­­ca. Acesta a fost concediat, apoi reangajat în 1993 când Jackson a fost strivit de pri­mele acuzații de molestare. Jackson s-a ales cu un proces civil ale cărui costuri au ajuns la aproa­­pe 20 de milioane de dolari. Bran­­ca, re­­ve­­nit ca avocat al lui Jackson, s-a opus consi­­lie­rilor care voiau să-l determine pe cân­­tă­­reț să vândă jumătate din ATV că­­tre So­­ny pentru 75 de milioane de do­­lari pentru a-și acoperi cheltuielile de ju­­de­­­­ca­­tă.

În 1995, Jackson și-a pregătit și testamentul, Bran­­ca și McClain fiind numiți executorii actului. A fost completat de două ori pe măsură ce i s-au năs­­cut copiii, dar în linii mari docu­mentul a ră­­mas același.

Lui Branca îi era tot mai greu să-l protejeze pe Jackson. Consuma abuziv medicamente deja și se purta ciudat. A cheltuit suma-record de 30 de mili­oa­ne de dolari pentru a înregistra „Invincible“, album lansat în 2001 și ultimul de studio al vedetei. Jackson a dat vina pe cei de la Sony că s-au vândut doar 8 milioane de exemplare.

A mai urmat o lovitură. Jackson nu l-a lăsat pe Branca să gestioneze modul în care producătorul de televiziune Martin Bashir avea să folosească interviurile cu vedeta pentru emisiunea „Trăind cu Michael Jackson“, difuzată în 2003. Jack­­son povestea în înregistrări că a îm­­părțit dormitorul cu diverși mi­nori care l-au viziat la Neverland și a insistat că nu i se pare nimic anormal în asta. Părinții unuia dintre băieți l-au acuzat de molestare și s-a ajuns la deschiderea unui proces. A fost achitat în 2005.

Branca a fost din nou concediat, chiar dacă pri­­mea în continuare telefoane de la consilierii lui Jackson care îi cereau ajutorul. Fără Branca, Jackson era în derivă. Nu mai lansa niciun album, nu mai înre­gistra, nu mai mergea în turnee, continua însă cu același stil de viață opulent, împrumutându-se și garantând cu jumătate din joint-venture-ul Sony-ATV. Până în 2008, nivelul datoriilor a crescut la aproape 300 de milioane de dolari. Fondul de in­vestiții Fortress Investment i-a cumpărat ipoteca de la Neverland și l-a amenințat că vor trece la exe­­cu­tarea silită dacă nu va achita datoria.

La acel moment, în poză a apărut un tip misterios: Tohme Tohme, un antreprenor care „con­­si­­liază în materie de investiții personalități mondiale“, după propria formulare. Tohme a ajuns la Jacskon prin fratele acestuia, Jermaine. L-a pus în legătură cu cei de la Colony Capital, companie imobiliară fondată de un fan al starului pop, Tom Barrack. Compania acestuia a cumpărat datoriile pentru a împiedica exe­cutarea silită a ranch-ului de la Neverland. Tohme a devenit impresarul vedetei și a încercat din această poziție să-l convingă să revină pe scenă pentru a face din nou bani și a-și putea astfel achita datoriile. La sfârșitul lui 2008, Jackson a agreat ca în vara lui 2009 să susțină 50 de concerte pe scena O2 din Londra. Biletele s-au vândut rapid. Jackson se aș­­tep­­ta să încaseze doar din vânzarea biletelor circa 50 de milioane de dolari. Tohme insistă că ve­­deta pop nu a vrut să mai aibă cu nimic de-a face cu Bran­­ca. Cu toate acestea, cu opt zile înainte să moa­­ră, Jackson l-a convocat la o întâlnire pe fostul și vechiul său avocat undeva în California, unde aveau loc re­petițiile. Ulterior, Branca le-a arătat jur­­na­­­­liștilor scrisoarea primită și semnată de vedetă în care îi era reconfirmată poziția de avocat al fami­­liei. Cân­­tă­­rețul părea adormit la întâlnire, reme­­mo­­rea­­­­ză Bran­­ca, crezând că-și păs­­trează forțele pentru repe­tiție. Peste o săptămână, Jack­­son își lăsa medicul per­sonal Conrad Murray să îi ad­­ministreze o sup­ra­doză de sedative.

TURNEUL NEMURIRII. Nu a mai avut loc niciun turneu, însă Branca, având dreptul legitim de a se ocupa de averea starului, a descoperit că AEG, compania care promova concertele de la Londra, deținea înregistrări de la repetiții la cererea starului. Mai multe studiouri de filme s-au arătat interesate să realizeze un documentar pe baza respecti­­ve­­lor materiale video. Branca a orchestrat un răz­­boi al licitațiilor. Sony a avut câștig de cauză și a fost de acord să achite o garanție de 60 de milioane de do­­lari și 90% din profiturile generate. Lansat în no­­iem­­brie 2009, filmul „This is it“ a adus încasări de aproa­­pe 300 de milioane de dolari, devenind astfel unul dintre cele mai de succes documentare din toate timpurile. Branca a putut astfel să refinanțeze datoriile la dobânzi mult mai convenabile.

Veniturile au continuat să crească în 2010, când Branca a negociat un contract de 250 de milioane de dolari cu Sony pentru a relansa zece albume cu me­­lodii vechi și noi ale starului pop. În mijlocul acestor demersuri, Branca a primit un telefon de la impresarul lui Celine Dion care l-a întrebat dacă nu l-ar interesa o întâlnire cu Guy Lali­­berté, fondatorul companiei canadiene de teatru Cirque du Soleil. I-a spus lui Branca la ce visează – un turneu mondial cu un spectacol dedicat lui Michael Jackson. Visul s-a împlinit. Spectacolul celor de la Cirque du Soleil intitulat „Michael Jackson: The Immortal World Tour“ a fost jucat în toată lu­mea timp de trei ani și, potrivit Billboard, a devenit al op­­tulea turneu ca încasări din toate timpurile, cu venituri de 360 de milioane de dolari. Branca a negociat și un contract pentru producerea unui joc video, dar și republicarea memoriilor lui Jackson din 1988 editate de Jacqueline Kennedy Ona­­ssis.

AVEREA POST-MORTEM. Până în 2012, Branca a reu­șit să achite datoriile lui Jackson, dovadă că a fost mult mai popular post-mortem decât în timpul vieții.

Doar că și cei de la IRS au observat magia făcută de cei doi avocați. În 2013, agenția i-a informat că au subevaluat averea starului. Potrivit IRS, ar valora 1,1 miliarde de dolari. În iulie 2009, era pe marginea falimentului, cu datorii de jumătate de miliard de do­­lari. Nu-și mai achitase impozitele de trei ani. Nu mai plătise nici ratele lunare la casa pe care i-o cum­­pă­­­rase mamei sale în Encino, California. Peste 60 de creditori susțineau că Jackson le datora bani.

Branca refuză să comenteze pe marginea spu­­se­­lor IRS, dar, într-o declarație din 2015 făcută într-un proces civil intentat de unul dintre foștii manageri ai lui Jackson, Branca susține că acuzațiile de molestare au distrus aproape complet valoarea co­­mer­­cia­­lă a brandului Jackson, ceea ce explică acea eva­­lua­­re uluitoare de 2.105 dolari pentru drepturile de folosire a numelui și imaginii starului.

Cei de la IRS nu sunt de acord nici cu faptul că pa­­chetul deținut de Jackson în asocierea Sony/ATV nu valora mare lucru la momentul morții sale. Docu­mentele susțin că valoarea s-ar situa în jurul sumei de 242 de milioane de dolari, sub cele 300 de mili­oa­ne de dolari împrumutate în contul pachetului de acțiuni. Doar că Branca a mai dat o lovitură și anul trecut când a vândut deținerea lui Jackson în Sony cu 750 de milioane de dolari.

În disputa cu IRS, Branca s-a asigurat că, indiferent de rezultatul final, conturile copiilor nu vor fi go­lite. Până la o decizie finală, disputa cu IRS ră­mâne una dintre cele mai mari lupte duse pe teren fiscal. Un lucru este limpede: cei care i-au gestionat averea au reușit să facă minuni în cei opt ani scurși de la moar­tea sa, când brandul Michael Jackson ar fi valorat cât un bilet de avion dus-întors până la Tokio.

[/vc_column_text][vc_text_separator title=”Invincibilul” color=”juicy_pink” border_width=”2″][vc_column_text]Are peste 750 de milioane de albume vândute la nivel internațional. Paradoxal însă, avocații săi susțin că valoarea brandului la momentul morții nu depășea 2.105 dolari.[/vc_column_text][vc_column_text]RECORD EXCENTRIC. Regele pop a vrut un videoclip de 1,2 milioane de dolari pentru melodia „Thriller“. Albumul s-a vândut în 100 de milioane de copii. A rămas cel mai bine vândut album al tuturor timpurilor.

REDIVIVUS. În 2010, Branca a negociat un contract de 250 de milioane de dolari cu Sony pentru a relansa zece albume cu melodii vechi și noi ale starului pop. Până în 2012, Branca a reușit să achite datoriile lui Jackson.

NEMURITORUL. „Michael Jackson: The Immortal World Tour“, spectacolul celor de la Cirque du Soleil, a fost jucat în toată lumea timp de trei ani.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

 


Articol preluat din BloombergBusinessweek

de Devin Leonard; adaptare de Mimi Noel

FOTO: Guliver / Getty Images

 

Are o experiență de peste zece ani în jurnalism. A început la agenția națională de presă Rompres, iar în 2006 s-a alăturat echipei care se ocupa de ediția în limba română a publicației americane BusinessWeek. În 2007, a completat echipa de jurnaliști care pornea revista de afaceri Money Express. Domeniile acoperite au variat, de la retail la FMCG, farma, fonduri de investiții, fuziuni și achiziții, IT&C. A realizat interviuri cu cei mai proeminenți oameni de afaceri români, antreprenori locali, dar și cunoscuți oameni de afaceri străini, precum directorul executiv al Microchip, Steve Sanghi, sau fostul director executiv al Sony America, Michael Schulhof. Mimi Noel lucrează ca Account Manager la AMICOM din 2012. La NewMoney, se ocupă de subiectele internaționale.