Misterele averii lui Michael Jackson: starul pop este mai valoros ca oricând

[vc_row][vc_column][vc_column_text]
Care era valoarea averii și brandului Michael Jackson strict la momentul morții sale, în 2009? Un conflict fiscal în derulare între avocații defunctului Michael Jackson, supranumit regele muzicii pop, și autoritățile federale fiscale din SUA (IRS) se conturează a fi cea mai mare dispută legată de taxe din toate timpurile.
La mai bine de șapte ani de la moartea starului pop Michael Jackson din cauza unei supradoze de propofol și lorazepam, te-ai gândi că bârfele despre regele pop-ului s-au epuizat. Într-unul din rarele sale interviuri acordate în mijlocul campaniei electorale, Melanie Trump povestea pentru revista DuJour cum Jackson, prieten cu Donald Trump fiind, a lăsat să se înțeleagă că ar fi sărutat-o pentru a-l face pe acesta din urmă gelos. Și tot recent, într-o apariție la CBS, Madonna a povestit și ea despre micile giugiuleli din trecut cu starul. Tommy Hilfiger și-a amintit de vizita făcută în anii ’90 la Neverland, celebra proprietate din California a cântărețului. Michael îl aștepta în biroul său așezat pe un tron aurit, uriaș, cu un plasture la nas si purtând ochelari de soare. Cei doi copii mai mari, Prince și Paris, erau îmbrăcați ca niște personaje din musicalul de pe Broadway „Sunetul muzicii“.
Dar pentru a răspunde tuturor bârfelor și răutăților spuse despre tatăl ei, Paris, care acum are 18 ani, a acordat primul ei interviu într-un număr al revistei Rolling Stone în care a spus clar și răspicat: a avut o copilărie minunată până la moartea tatălui ei, când acesta avea 50 de ani. După acest tragic moment, a încercat să se sinucidă de câteva ori, a consumat droguri. Acum s-a echilibrat însă, este fericită și moștenește, spun cei de la Rolling Stone, „o avere uriașă de peste 1 miliard de dolari, bani care ajung la copiii vedetei în etape“.
Suma s-ar putea schimba semnificativ însă, odată cu intrarea pe fir a Internal Revenue Service (IRS), agenție subordonată Trezoriei americane și responsabilă pentru colectarea impozitelor și taxelor. Avocații IRS au depus o plângere împotriva executorilor testamentului lui Jackson. Procesul va începe la un tribunal din Los Angeles, în cursul lunii februarie. IRS intenționează să dovedească faptul că 702 milioane de dolari din moștenire reprezintă, de fapt, datorie la stat sub formă de taxe și penalități. Miezul problemei – cât valorau numele și imaginea starului pop (dreptul de imprimare a celor două pe orice obiect) la momentul morții. IRS susține că valoarea celor două ar fi de 434 milioane de dolari, în timp ce avocații vedetei susțin că nu ar valora mai mult de 2.105 dolari, din cauză că imaginea lui Jackson a fost dusă în derizoriu prin povești despre albirea pielii și despre obsesia lui pentru chirurgie plastică, despre abuzul de medicamente, despre comportamente ciudate ca părinte (de pildă, în public, obișnuia să le acopere copiilor săi fața fie cu un văl negru, fie cu măști de Spider-Man) sau în urma acuzațiilor că ar fi molestat băieți minori care-l vizitau la Neverland.
„VOM FI REGI“. Ce a urmat după moartea regelui pop la vârsta de 50 de ani poate fi un studiu de caz despre cum valoarea numelui și imaginii unei vedete poate crește exponențial odată cu facilitățile oferite de tehnologie și rețelele sociale.
Responsabilul cu starea de sănătate fiscală a averii lui Michael Jackson este și astăzi John Branca (66 de ani), un avocat din Los Angeles, partener la firma de avocatură Ziffren Brittenham. În ultimii 37 de ani, Branca a gestionat toate contractele de înregistrare și a încercat să îl pună pe star la adăpostul propriilor excese. John McClain, un alt veteran al industriei muzicale și fost confident al lui Jackson, împreună cu Branca au fost numiți executorii averii cântărețului. Sarcina lor – să genereze venituri pentru beneficiarii din testament – mai exact cei trei copii, Prince, Paris și Blanket, alături de mama starului, Katherine Jackson.
Michael obișnuia să-i spună „noi doi, Branca, vom fi niște modele în materie de business, vom fi regi“, își reamintește avocatul. Era început de iulie, Branca stătea întins în salonul opulent al casei sale din Beverly Hills. Îmbrăcat în negru, arăta el însuși ca o vedetă rock care, deși dădea semne că îmbătrânește, încerca totuși să sfideze timpul. Grăitoare pentru expertiza sa erau portretele clienților notorii care stăteau agățate pe pereți – Berry Gordy, fostul director al Motown Records, Don Henley de la formația Eagles, Brian Wilson de la Beach Boys și evident Michael Jackson, pozând fericit alături de prima sa soția, Lisa Marie Presley, fiica celebrului Elvis.
Pasionat de sport, Branca a fost, în cele din urmă, atras mai mult de muzică. Când părinții au divorțat, s-a mutat la Los Angeles cu mama sa, dansatoare. S-a înscris la Colegiul din Los Angeles pentru a studia muzica. Nu s-a acomodat și a ajuns să urmeze Facultatea de Drept la UCLA. După absolvire, s-a angajat la firma lui David Braun, avocat specializat, care lucra pentru vedete din industria de entertainment. Printre clienți figurau Bob Dylan, Neil Diamond sau fostul membru al formației Beatles George Harrison.
„Într-o zi, în biroul lui Braun au intrat cei de la Beach Boys. Braun nu știa cine sunt, așa că m-a trimis pe mine să vorbesc cu ei. Aveam 27 de ani când, dintr-odată, m-am trezit avocatul lor“, rememorează Branca.
Contabilul celor de la Beach Boys se ocupa și de Michael Jackson. În 1980, acesta i-a introdus pe Braun și Branca vedetei pop aflate în plină ascensiune. Făcuse 21 de ani și tocmai se pregătea să se desprindă de autoritarul său tată, Joseph Jackson, care fusese și primul lui impresar.
Lui Branca, Jackson i s-a părut fermecător de excentric. „Purta ochelari de soare. I-a scos și m-a întrebat dacă ne cunoaștem“, își reamintește Branca. „Nu cred că ne-am mai întâlnit, dar abia aștept să ne cunoaștem.“ A doua zi, contabilul l-a sunat pe Branca și l-a anunțat că a fost angajat.
Primul lucru pe care l-a făcut? A renegociat un contract „absurd“ cu Epic Records, obținând un nivel de plată al drepturilor de autor de care foarte puțini artiști ai momentului se bucurau.
LOVITURA. Când Jackson a fost pe punctul să lanseze „Thriller“, a vrut să cheltuiască 1,2 milioane de dolari pentru videoclipul care dădea numele albumului. Branca s-a opus vehement. La momentul respectiv, producerea unui videoclip muzical nu depășea 50.000 de dolari. Însă Jackson i-a spus sec că nu-i pasă, să găsească o soluție.
Branca i-a convins pe cei de la Showtime și MTV să plătească 600.000 de dolari pentru un making-of al videoclipului „Thriller“ și o altă companie să achite 400.000 de dolari pentru drepturile de difuzare. Restul face parte din istoria muzicii. Albumul a fost o lovitură pe piața muzicală, iar videoclipul a contribuit din plin la vânzarea acestuia în 100 de milioane de copii. A rămas și astăzi cel mai bine vândut album al tuturor timpurilor.
În 1984, Branca a aflat că australianul Robert Holmes à Court scosese la vânzare compania ATV Music, care deținea drepturile de utilizare a peste 200 de cântece ale celor de la Beatles. Jackson i-a cerut lui Branca să dea oricât și să cumpere ATV Music. Oferta lor de 47,5 milioane de dolari a fost însă sub oferta a doi newyorkezi care ofereau 50 de milioane de dolari. Mult mai bun negociator însă, Branca a reușit să-l convingă pe Holmes à Court să îi vândă lui. Jackson l-a recompensat cu un Rolls-Royce.
Trei ani mai târziu, Branca îl ajuta pe Jackson să cumpere Neverland, care, deși avea prețul de plecare de 60 de milioane de dolari, l-a obținut pentru 17,5 milioane de dolari. Drept răsplată, a mai primit un Rolls-Royce.
PRIMELE PROBLEME. Pe măsură ce lucrurile se complicau în viața lui Jackson, la fel avea să se înrăutățească și relația cu Branca. Acesta a fost concediat, apoi reangajat în 1993 când Jackson a fost strivit de primele acuzații de molestare. Jackson s-a ales cu un proces civil ale cărui costuri au ajuns la aproape 20 de milioane de dolari. Branca, revenit ca avocat al lui Jackson, s-a opus consilierilor care voiau să-l determine pe cântăreț să vândă jumătate din ATV către Sony pentru 75 de milioane de dolari pentru a-și acoperi cheltuielile de judecată.
În 1995, Jackson și-a pregătit și testamentul, Branca și McClain fiind numiți executorii actului. A fost completat de două ori pe măsură ce i s-au născut copiii, dar în linii mari documentul a rămas același.
Lui Branca îi era tot mai greu să-l protejeze pe Jackson. Consuma abuziv medicamente deja și se purta ciudat. A cheltuit suma-record de 30 de milioane de dolari pentru a înregistra „Invincible“, album lansat în 2001 și ultimul de studio al vedetei. Jackson a dat vina pe cei de la Sony că s-au vândut doar 8 milioane de exemplare.
A mai urmat o lovitură. Jackson nu l-a lăsat pe Branca să gestioneze modul în care producătorul de televiziune Martin Bashir avea să folosească interviurile cu vedeta pentru emisiunea „Trăind cu Michael Jackson“, difuzată în 2003. Jackson povestea în înregistrări că a împărțit dormitorul cu diverși minori care l-au viziat la Neverland și a insistat că nu i se pare nimic anormal în asta. Părinții unuia dintre băieți l-au acuzat de molestare și s-a ajuns la deschiderea unui proces. A fost achitat în 2005.
Branca a fost din nou concediat, chiar dacă primea în continuare telefoane de la consilierii lui Jackson care îi cereau ajutorul. Fără Branca, Jackson era în derivă. Nu mai lansa niciun album, nu mai înregistra, nu mai mergea în turnee, continua însă cu același stil de viață opulent, împrumutându-se și garantând cu jumătate din joint-venture-ul Sony-ATV. Până în 2008, nivelul datoriilor a crescut la aproape 300 de milioane de dolari. Fondul de investiții Fortress Investment i-a cumpărat ipoteca de la Neverland și l-a amenințat că vor trece la executarea silită dacă nu va achita datoria.
La acel moment, în poză a apărut un tip misterios: Tohme Tohme, un antreprenor care „consiliază în materie de investiții personalități mondiale“, după propria formulare. Tohme a ajuns la Jacskon prin fratele acestuia, Jermaine. L-a pus în legătură cu cei de la Colony Capital, companie imobiliară fondată de un fan al starului pop, Tom Barrack. Compania acestuia a cumpărat datoriile pentru a împiedica executarea silită a ranch-ului de la Neverland. Tohme a devenit impresarul vedetei și a încercat din această poziție să-l convingă să revină pe scenă pentru a face din nou bani și a-și putea astfel achita datoriile. La sfârșitul lui 2008, Jackson a agreat ca în vara lui 2009 să susțină 50 de concerte pe scena O2 din Londra. Biletele s-au vândut rapid. Jackson se aștepta să încaseze doar din vânzarea biletelor circa 50 de milioane de dolari. Tohme insistă că vedeta pop nu a vrut să mai aibă cu nimic de-a face cu Branca. Cu toate acestea, cu opt zile înainte să moară, Jackson l-a convocat la o întâlnire pe fostul și vechiul său avocat undeva în California, unde aveau loc repetițiile. Ulterior, Branca le-a arătat jurnaliștilor scrisoarea primită și semnată de vedetă în care îi era reconfirmată poziția de avocat al familiei. Cântărețul părea adormit la întâlnire, rememorează Branca, crezând că-și păstrează forțele pentru repetiție. Peste o săptămână, Jackson își lăsa medicul personal Conrad Murray să îi administreze o supradoză de sedative.
TURNEUL NEMURIRII. Nu a mai avut loc niciun turneu, însă Branca, având dreptul legitim de a se ocupa de averea starului, a descoperit că AEG, compania care promova concertele de la Londra, deținea înregistrări de la repetiții la cererea starului. Mai multe studiouri de filme s-au arătat interesate să realizeze un documentar pe baza respectivelor materiale video. Branca a orchestrat un război al licitațiilor. Sony a avut câștig de cauză și a fost de acord să achite o garanție de 60 de milioane de dolari și 90% din profiturile generate. Lansat în noiembrie 2009, filmul „This is it“ a adus încasări de aproape 300 de milioane de dolari, devenind astfel unul dintre cele mai de succes documentare din toate timpurile. Branca a putut astfel să refinanțeze datoriile la dobânzi mult mai convenabile.
Veniturile au continuat să crească în 2010, când Branca a negociat un contract de 250 de milioane de dolari cu Sony pentru a relansa zece albume cu melodii vechi și noi ale starului pop. În mijlocul acestor demersuri, Branca a primit un telefon de la impresarul lui Celine Dion care l-a întrebat dacă nu l-ar interesa o întâlnire cu Guy Laliberté, fondatorul companiei canadiene de teatru Cirque du Soleil. I-a spus lui Branca la ce visează – un turneu mondial cu un spectacol dedicat lui Michael Jackson. Visul s-a împlinit. Spectacolul celor de la Cirque du Soleil intitulat „Michael Jackson: The Immortal World Tour“ a fost jucat în toată lumea timp de trei ani și, potrivit Billboard, a devenit al optulea turneu ca încasări din toate timpurile, cu venituri de 360 de milioane de dolari. Branca a negociat și un contract pentru producerea unui joc video, dar și republicarea memoriilor lui Jackson din 1988 editate de Jacqueline Kennedy Onassis.
AVEREA POST-MORTEM. Până în 2012, Branca a reușit să achite datoriile lui Jackson, dovadă că a fost mult mai popular post-mortem decât în timpul vieții.
Doar că și cei de la IRS au observat magia făcută de cei doi avocați. În 2013, agenția i-a informat că au subevaluat averea starului. Potrivit IRS, ar valora 1,1 miliarde de dolari. În iulie 2009, era pe marginea falimentului, cu datorii de jumătate de miliard de dolari. Nu-și mai achitase impozitele de trei ani. Nu mai plătise nici ratele lunare la casa pe care i-o cumpărase mamei sale în Encino, California. Peste 60 de creditori susțineau că Jackson le datora bani.
Branca refuză să comenteze pe marginea spuselor IRS, dar, într-o declarație din 2015 făcută într-un proces civil intentat de unul dintre foștii manageri ai lui Jackson, Branca susține că acuzațiile de molestare au distrus aproape complet valoarea comercială a brandului Jackson, ceea ce explică acea evaluare uluitoare de 2.105 dolari pentru drepturile de folosire a numelui și imaginii starului.
Cei de la IRS nu sunt de acord nici cu faptul că pachetul deținut de Jackson în asocierea Sony/ATV nu valora mare lucru la momentul morții sale. Documentele susțin că valoarea s-ar situa în jurul sumei de 242 de milioane de dolari, sub cele 300 de milioane de dolari împrumutate în contul pachetului de acțiuni. Doar că Branca a mai dat o lovitură și anul trecut când a vândut deținerea lui Jackson în Sony cu 750 de milioane de dolari.
În disputa cu IRS, Branca s-a asigurat că, indiferent de rezultatul final, conturile copiilor nu vor fi golite. Până la o decizie finală, disputa cu IRS rămâne una dintre cele mai mari lupte duse pe teren fiscal. Un lucru este limpede: cei care i-au gestionat averea au reușit să facă minuni în cei opt ani scurși de la moartea sa, când brandul Michael Jackson ar fi valorat cât un bilet de avion dus-întors până la Tokio.
[/vc_column_text][vc_text_separator title=”Invincibilul” color=”juicy_pink” border_width=”2″][vc_column_text]Are peste 750 de milioane de albume vândute la nivel internațional. Paradoxal însă, avocații săi susțin că valoarea brandului la momentul morții nu depășea 2.105 dolari.[/vc_column_text][vc_column_text]RECORD EXCENTRIC. Regele pop a vrut un videoclip de 1,2 milioane de dolari pentru melodia „Thriller“. Albumul s-a vândut în 100 de milioane de copii. A rămas cel mai bine vândut album al tuturor timpurilor.
REDIVIVUS. În 2010, Branca a negociat un contract de 250 de milioane de dolari cu Sony pentru a relansa zece albume cu melodii vechi și noi ale starului pop. Până în 2012, Branca a reușit să achite datoriile lui Jackson.
NEMURITORUL. „Michael Jackson: The Immortal World Tour“, spectacolul celor de la Cirque du Soleil, a fost jucat în toată lumea timp de trei ani.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]
Articol preluat din BloombergBusinessweek
de Devin Leonard; adaptare de Mimi Noel
FOTO: Guliver / Getty Images