Mircea Tudor, șeful MB Telecom, se pregătește de vânzare

Cristina Dobreanu 25/10/2016 | 13:56 Oameni
Mircea Tudor, șeful MB Telecom, se pregătește de vânzare

Unele lucruri din acest text au fost inventate, dar asemănarea cu realitatea e atent studiată și respectată.

Pentru Mircea Tudor, 2016 poate rămâne în istoria personală drept unul care l-a adus de la agonie la extaz. În vară, procurorii DNA au început urmărirea penală împotriva sa, sub acuzațiile de cumpărare de influență și evaziune fiscală. DNA spune că ar fi plătit șase milioane de lei unui avocat din Teleorman, pentru a-l ajuta să câștige licitații organizate de Autoritatea Națională a Vămilor.

În același timp, antreprenorul – premiat de două ori la Salonul de Invenții de la Geneva – încearcă să implementeze la nivel mondial cea mai recentă invenție: scannerul care detectează mărfuri ilegale și substanțe explozibile la bordul aeronavelor.

Pe tot acest fundal agitat, Mircea Tudor și-a evaluat compania din Elveția, unde se va produce noul scanner, de la începutul anului viitor. Și aici intervine extazul în ecuația sa personală: Tudor Tech, parte a MB Telecom (grupul de firme pe care îl controlează), este – după cum chiar el lasă de înțeles – mult mai valoroasă decât se aștepta. Un consultant elvețian i-a făcut o evaluare preliminară care va fi definitivată în următoarele luni. „Mă gândesc la exit pentru că, din acest moment, nu mă mai pot susține singur“, mărturisește inventatorul. În acest sens, în luna noiembrie, va scoate pe piață un pachet minoritar de cel mult 15%.

Zorii unei noi piețe. Până la exit însă, Mircea Tudor trebuie să valideze comercial noua sa invenție. „Am avut discuții cu ICAO (Organizația Internațională a Aviației Civile, n.r.) și există șanse mari să adopte tehnologia noastră de scanare a avioanelor ca obligatorie în toate aeroporturile internaționale, ceea ce generează o piață uriașă de 7-8 miliarde de euro în 10 ani“, explică Mircea Tudor.

Inventatorul speră să aibă până la finalul anului o decizie din partea ICAO. Dacă organizația va stabili drept obligatorie folosirea scannerului, 5.000 de aeroporturi internaționale din toată lumea ar putea avea în dotare invenția sa. Teoretic, așii sunt în mâna lui, pentru că viitorii producători ai scannerului vor construi sub licența dată de compania sa și vor fi nevoiți să-i plătească redevențe. Prin urmare, lupta lui se dă pe mai multe fronturi: de la căutarea unor parteneri cărora să le vândă licența pentru scannerul de avioane la discuții pentru implementarea proiectului-pilot cu autorități naționale din Europa (Elveția, Franța, Spania), Statele Unite și Orientul Mijlociu (Iran, Oman).

Expunerea de care se bucură se datorează și Salonului de Invenții de la Geneva, pe care Tudor îl descria la un moment dat drept „o sursă de oportunități de afaceri și de recunoaștere internațională“. Dincolo de premii, transformarea prototipurilor în realitate ține și de capacitatea inventatorului de a le reproduce la scară largă. „Inventatorul nu este un om de afaceri. Unii își lasă invențiile în sertar, în timp ce alții se folosesc de ele“, spunea recent Jean-Luc Vincent, președinte fondator al Salonului, ajuns în acest an la cea de-a 44-a ediție.

Realitatea Românească. Mircea Tudor face parte din a doua categorie. Chiar dacă nu va reuși să impună pe piață scannerul pentru avioane în care a investit deja 12 milioane de euro, prima sa invenție, premiată la Geneva – scannerul pentru camioane – reprezintă în continuare principala sa sursă de venit.

Lui Mircea Tudor nu îi merge nici pe departe atât de bine precum ar lăsa de înțeles proiectele externe. Pe lângă faptul că modelul său de business este dependent în principal de contractele cu statul, problemele cu justiția își spun și ele cuvântul. „Mă afectează puternic, pentru că activăm într-un domeniu în care încrederea este esențială și fac eforturi supranaturale acum pentru a compensa deficitul de imagine generat în mod artificial și abuziv de DNA“, mărturisește antreprenorul, subliniind că și afacerile ar putea înregistra o scădere ca urmare a anchetei.

Finalul acestor întâmplări nu este nici pe departe scris, iar Mircea Tudor scanează toate opțiunile pentru a fi cel care face istoria, nu pentru a fi nevoit să o inventeze.

Personalitatea lui Mircea Tudor, așa cum reiese dintr-un scurt chestionar, fără nicio legătură cu MB Telecom.

Principala trăsătura de caracter?
Perseverența.

Principalul defect?
Credulitatea. Mă ambiționez să cred că există un potențial pozitiv și bun oriunde, chiar și în România.

Activitatea preferată?
Dincolo de antreprenoriat, mecanica auto la mașinile de epocă.

Cea mai mare nemulțumire?
Că România nu profită de oferta aproape necondiționată pe care i-am făcut-o.

Deviza?
Caută insula de posibil dincolo de zidul imposibilității.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

 


FOTO copertă: inventatorul Mircea Tudor, fondatorul companiei MB Telecom. Sursa: Laszlo Raduly / NewMoney

Cristina Dobreanu a debutat în presa scrisă acum 12 ani, la România liberă. Apoi a scris la revistele de business și after business Income Magazine și Forbes România, și la portalul de business Profit.ro. A participat, în 2010, la proiectul “Study and information Programme for Young Journalists from South East Europe”, (Berlin, Germania), realizat de Konrad Adenauer Stiftung. Este specializată pe politică externă și macroeconomie, dar acoperă din punct de vedere editorial subiecte legate de lumea antreprenorială.