Mintea pe moațe, genunchiul în pământ

Judecățile nu sunt credibile dacă țin cont de culoa­rea pielii, de opțiunea sexuală sau de cea reli­gi­oasă. Nu poți fi rău sau bun fiindcă ești alb sau negru. Nu poți fi rău sau bun fiindcă ești heterosexual sau homosexual. Nu poți fi rău sau bun fiindcă ești creștin sau musulman. Bine, dar atunci când se complică lucrurile și când apar neînțelegerile? Poate când noțiu­nea de „discriminare pozitivă“ este folosită cu inten­ții retroactive. Poate când se ivesc primele propuneri de procente în funcție de culoarea pielii. Poate când me­­ritul e pus între paranteze și înlocuit cu alte criterii. La mare modă azi, demersul retroactiv înseamnă tentativa de rescriere a literaturii, a istoriei, a lumii. E un demers ratat din capul locului, cu toate că semnatarii lui sunt convinși că fac parte dintr-o cruciadă a binelui.

CENZURA ANTICIPATIVĂ. Universitarul Alan Gribben, despre care am mai scris, acceptă acum că a practicat cândva așa-numita preemptive censorship (cenzură anticipativă), respec­tiv ciumpăvirea unei cărți a lui Mark Twain pentru menajarea cititorilor care „s-ar fi putut simți lezați“. E ca și cum ai lua o sculptură și i-ai pune o frunză de arțar în dreptul sexului. Evident, intenția retroactivă produce doar stupoare, nimic altceva. Faptul că înlă­turi urmele unei realități nu înseamnă că acea realitate n-a existat. Istoria nu se poate rescrie. Nu pu­tem evacua măcelărirea albigenzilor, războaiele punice și abatoarele din cele două războaie mondiale pe motiv că nu ne place violența. Istoria este așa cum este și a fost așa cum a fost. Ea nu poate fi așa cum NU a fost.

Partea proastă e că Alan Gribben a instituit un modus operandi pe care l-a preluat multă lume din agenda corectitudinii politice. Există sute de exemple în care diverse produse artistice sunt scoase din circulație pentru că „ar conține“ elemente presupus discutabile. E caraghios, e greu de crezut, dar e ade­vărat. În siajul uciderii lui George Floyd se instituie tribunale metaforice, unde se pronunță sentințe care condamnă operele de artă. Le schimbă titlul. Le retrag la depou. Printre valurile și vălurelele produse de unda corectitudinii politice, unele frizează absurdul. De exemplu: Academia care decernează Premiile Oscar instituie noi criterii „privind diversitatea și incluziunea“ pentru introducerea în concurs a fil­melor susceptibile de-a primi Oscarul pentru „Cel mai bun film“.

Își fac apariția standarde sau norme, cu criterii care cer includerea persoanelor din grupuri subreprezentate, precum femeile (care sunt totuși mai numeroase decât bărbații), persoane din grupuri etnice sau rasiale subreprezentate, din comunitatea LGBT și persoane cu dizabilități fizice și cognitive. Filmul de desene animate „Pisicile aristocrate“ e retras de la difu­zare fiindcă două personaje au ochii oblici – asta deși câteva rânduri mai sus e evo­cată nevoia de grupuri subreprezentate. Filmul „Pe aripile vântului“ dispare temporar de pe o platformă de difuzare și reapare cu explicații de context. Cântecul „Chaud Cacao“ cântat de Annie Cordy este acuzat de „ste­reotipuri rasiste“ în Belgia. În schimb, trupa Hot Chocolate, a cărei denumire este echiva­lentul lui „Chaud Cacao“, nu pățește nimic. Își face apa­riția sintagma peiorativă „suprematist alb“, care pare să includă pe oricine, de la Platon la Sha­kes­peare și de la Corneille la Richard Burton.

Mai vreți? Mai există. Astfel: în campionatul de fotbal al Angliei apare cutuma intitulată taking the knee, adică punerea unui genunchi în pământ înain­tea fiecărui meci. Făcut o dată în memoria lui George Floyd, gestul este impresionant. Transformarea gestului în obligație îl golește de con­ținut. Își croiesc drum în lume vina sau rușinea de a fi alb și meritul de a fi non-alb. A fi alb devine „privilegiul alb“ (o for­mulă lansată încă din 1987 de americanca Peggy MacIntosh), a fi negru e aprioric un calvar. Strălu­mi­nată brusc, actrița Rosanna Arquette declară în 2019: „Sunt dezolată că m-am născut albă și privile­giată. Asta mă dezgustă. Mi-e cumplit de rușine“.

PE FOC CU ELE!“. Voci ale comunității black susțin că poeta Marieke Lucas Rijneveld nu e potrivită, din considerente pigmentare și de opțiune sexuală, să traducă pentru editura olandeză Meulenhoff volumul de poezii „The Hill We Climb“ al Amandei Gorman, deși cea care a ales-o a fost chiar autoarea volumului. Cu atât mai puțin are voie s-o facă Victor Olbios, un catalan care se face că uită că e un neno­rocit de „suprematist alb“ și care, vorba acelorași instanțe de evaluare, „nu deține profilul corespun­zător“. Mai simplu spus, nu e femeie și nu e neagră.

Sandra Sellers, profesor de drept la Georgetown University, menționează într-o discuție privată cu un coleg că „în anul meu de studiu, studenții de culoare sunt pe ultimele locuri“. Sellers e concediată fără să fie audiată, iar colegul, un anume David Batson, suspendat până la elucidarea cazului. Pe înregistrarea de pe YouTube se poate vedea că aportul lui Batson la discuție constă într-un „yes“, un „I know“ și un dat din cap. În fine, profesorul Dan-el Padilla Peralta, de la Princeton University, crede că studiile clasice n-ar trebui să se ocupe de civilizația greco-latină. Iar Johanna Janink, de la Brown University, licitează: „Dacă studiile clasice nu se schimbă, pe foc cu ele!“.

Ăștia suntem. Vă place?

Prozator, traducător și jurnalist sportiv, Radu Paraschivescu a realizat emisiunea „Pastila de limbă” la Digi24.