Mid Europa Partners, unul dintre cei mai mari administratori de fonduri, și-a deschis un birou la București. Dar de ce acum?

Mid Europa Partners, unul dintre cei mai mari administratori de fonduri din Europa Centrală și de Est, și-a deschis un birou la București. Dar de ce acum?
Acest articol a apărut în numărul 74 (23 septembrie – 6 octombrie 2019) al revistei NewMoney
Atunci când ai cartierul general în Marea Britanie și investești o jumătate de miliard de euro în România, probabil că distanța dintre București și Londra se dilată, iar zborul de trei ore și jumătate dintre cele două capitale pare mult prea lung pentru a fi repetat în mod frecvent.
TREI ÎN TREI. În ultimul timp, Mid Europa Partners a devenit un nume greu pe piața locală de private equity (fonduri de investiții finanțate de instituții financiare și familii bogate) în 2015, când cumpăra 100% din rețeaua privată de sănătate Regina Maria de la medicul cardiolog Wargha Enayati și de la un alt fond de investiții, într-o tranzacție estimată în piață la circa 120 de milioane de euro.
Un an mai târziu, Mid Europa Partners a „lovit“ din nou, printr-o tranzacție a cărei dimensiune creează emoție și astăzi: fondul a cumpărat pentru 533 de milioane de euro lanțul de magazine Profi de la o altă firmă de investiții. Iar veteranii industriei poate că își amintesc și de primul pas făcut în România de Mid Europa, achiziția din 2003 a unui pachet de acțiuni din fostul MobiFon (actualul Vodafone), pe care l-a vândut după doi ani.
În fond, asta fac fondurile de private equity. Blochează banii investitorilor în acțiuni nelistate pentru perioade care au crescut în ultimul timp chiar și până la zece ani, cu promisiunea unor randamente mult superioare depozitelor bancare și comparabile cu cele generate de acțiunile performante de pe piața de capital.
Iar ca jumătatea de miliard de euro investită de fond în ultimii patru ani să aibă eficiență maximă, s-a impus oarecum de la sine deschiderea unui birou la București. Acesta se alătură celor deja existente în Londra, Istanbul, Varșovia și Budapesta și are acum trei angajați, urmând să crească până la patru-cinci, după cum anticipează Berke Biricik, executivul care conduce activitățile din România ale fondului.
Pe lângă cele 500 de milioane de euro care reprezintă capitaluri proprii, investitorii folosesc și o componentă de datorie bancară care poate urca până la 50-70% din valoarea unei tranzacții. „Ne așteptăm ca în următorii trei ani să facem încă trei tranzacții“, spune Matthew Strassberg, co-managing partner al Mid Europa, într-un interviu în exclusivitate pentru NewMoney. Pentru această perioadă, fondul intenționează să investească între 150 și 500 de milioane de euro din capitaluri proprii.
„E un moment potrivit pentru investiții, mai ales pentru fondurile care dispun de finanțare. În eventualitatea unei recesiuni, cei care dispun de cash vor fi cu atât mai avantajați, pentru că prețul activelor va scădea“, spune Dragoș Stănescu, șeful fondului de investiții local 0-Day Capital.
Cine vrea să ghicească firmele românești care vor deveni ținte de investiții nu trebuie decât să se uite la ce a făcut până acum Mid Europa. Iar serviciile medicale, bunurile de larg consum și retailul sunt domeniile în care are experiență serioasă. Pe de altă parte, viitorul va presupune o implicare mai mare în tehnologie, după cum lasă de înțeles Biricik.
SPECIFICUL ROMÂNESC. „Urmărim în special domeniile neconsolidate unde sunt mulți, mulți jucători“, nuanțează Matthew Strassberg. Pe astfel de segmente se pot obține creșteri anuale de 15-25%, combinând dinamica naturală a pieței, extinderea cotei de piață (datorată investițiilor suplimentare făcute de fond) și achizițiile. Adică un ritm de creștere care cumva garantează succesul exitului. Vânzarea este o mare incertitudine, singurul lucru cert fiind prețul de cumpărare. Or, în ultimul timp, evaluările activelor sunt foarte sus.
De aceea, selectarea minuțioasă a țintelor de achiziții devine obligatorie. Un argument în plus pentru necesitatea unui birou local. Randamentele pe care le așteaptă investitorii în fondurile de private equity sunt, la rândul lor, ridicate. Strassberg spune că, în medie, acestea trebuie să fie de 20% pe an.
Și tot el adaugă că, în cazul României, ceea ce în limbaj tehnic se numește internal rate of return (nivelul randamentului) este undeva între 17 și 23% pe an. Înainte de marea criză din 2008, maximele ajungeau, până la 30%. Dar nici acum nu e rău dacă le raportăm la dobânzile depozitelor bancare: până la 2% pe an pentru lei și sub 0,5% pe an pentru euro.
Piața de private equity locală pare un teritoriu aglomerat, cu tot mai multe fonduri deschise în ultimul timp. Executivii Mid Europa spun însă că nu simt o mare presiune, pentru că strategia lor este să caute tranzacții (între 50 și 350 de milioane de euro) care, pe de o parte, sunt mult prea mari pentru majoritatea investitorilor locali, iar pe de alta, mult prea mici pentru fondurile-gigant de peste Ocean, cum ar fi Blackstone, CVC sau KKR.
Poate calea de mijloc e cea mai potrivită.
DE CÂND, DE CE, ÎN CE. Mid Europa Partners are două decenii de istorie și o experiență bogată în Europa Centrală și de Est.
- ÎN ANSAMBLU. Firma de administrare a fondurilor de private equity Mid Europa a fost înființată în 1999, iar până acum a finalizat 41 de tranzacții, în 18 țări din regiune. Totodată, a gestionat fonduri în valoare de 5,2 miliarde de euro. În acest moment, valoarea activelor financiare pe care le are la dispoziție sau sunt plasate în investiții curente se ridică la 2 miliarde de euro.
- AVANTAJE ZONALE. Fondul este concentrat pe Europa Centrală și de Est, pentru că statele din această regiune sunt stabile politic și, în mare parte, membre ale Uniunii Europene. Ca un paradox al comunismului, dispun de forță de muncă foarte educată, plătită relativ modest. Fondurile europene nerambursabile destinate dezvoltării permit guvernelor să mențină un nivel scăzut al taxelor.
- ȚINTE DE ACHIZIȚIE. Fondul a cumpărat de-a lungul timpului lideri de piață sau al doilea jucător important din domenii precum e-commerce, servicii medicale private, logistică & transporturi, retail sau bunuri de larg consum. De exemplu, Mid Europa deține Allegro, cel mai mare magazin online non-food din Polonia.
FOTO: Getty