Michèle Boiron, povestea fără perdea a urmașei fondatorului celui mai mare producător de medicamente homeopate

Cristina Dobreanu 24/04/2018 | 11:35 Companii
Michèle Boiron, povestea fără perdea a urmașei fondatorului celui mai mare producător de medicamente homeopate

Se spune că homeopatia nu are dată de expirare, însă acest lucru este valabil doar prin opoziție cu medicina alopată. Michèle Boiron, fiica fondatorului Laboratoarelor Boiron, spune însă că este loc pentru amândouă.

Acest articol a apărut în numărul 38 (16-29 aprilie) al revistei NewMoney

Lui Michèle Boiron îi place astăzi să se descrie drept „un globetrotter al homeopatiei“. Nu vrea să își arate cu adevărat vârsta, însă povestește că până în 2005, când avea „în jur de“ 60 de ani, s-a ocupat de farmacia ei, din Bron, în apropiere de Lyon, Franța – pe care a deschis-o în anii „rebeliunii tinereții“ față de afacerea pornită de tatăl și de unchiul său și de­ve­nită una dintre cele mai importante pe piața globală a medicamentelor homeopate.

În urmă cu 13 ani, farmacia ei a trebuit să fie de­molată ca urmare a schimbării structurii urbanistice a zonei. Atunci, la îndemnul fraților săi mai mici, Christian – directorul general al grupului – și Thierry – președintele Consiliului de Administrație al Boiron –, a început să călătorească cu precădere în țările unde compania este prezentă – aproape 60 la număr. „Eu mă gândeam atunci când a trebuit să renunț la far­macia mea că o să călătoresc, că o să mă văd mai des cu prietenii mei, dar ei mi-au sugerat să încerc să fac o conferință o dată, de două ori pe an. Și am ajuns să fac trei-patru conferințe pe lună“, mărturi­sește Michèle Boiron. Astfel a ajuns prima oară în România – iar în acest an este la a patra vizită în București. Prezentă pe piața locală de 18 ani, cu circa 20 de me­­dicamente, dintre cele mai cunoscute fiind Oscillococcinum, compania are aici o cifră anuală de afa­ceri de 10-12 milioane de euro.

Citiți și: Care este businessul 100% românesc care se bate cu Nivea, Dove sau L’Oréal

Boiron, în România. Prezenți din 2000 pe piața locală, francezii de la Boiron concurează cu clujenii de la PlantExtrakt și cu nemții de la DHU Arzneimittel GmbH. Lider local pe segmentul său, Boiron a înregistrat anul trecut vân­zări de 11,5 mili­oane de euro, ceea ce reprezintă 1,69% din întreaga piață OTC (over the counter) și 0,37% din piața far­ma­ceutică locală, potrivit datelor Cegedim. „În România, piața produselor homeopate este mai mică decât în Franța, pentru că aici piața produselor de sănătate este, în general, mai mică. Dar, totuși, se dezvoltă bine și există multe arii de creș­tere în Ro­mânia pentru această nișă care nu au fost ex­plorate până acum“, spune ea. Printre aceste opor­tunități s-ar nu­măra domeniile sportive sau diverse tratamente pentru seniori. De altfel, dacă e să caracteri­zeze piața românească, Boiron spune că este una care „are me­reu suișuri și cobo­râșuri, dar este important că evo­luează mereu. În România nu am avut stagnare, este o dezvoltare liniștită“.

Înapoi în timp. A vrut să devină profesoară de en­gleză pentru a le dărui din cunoștințele sale copii­lor, însă a ales, în cele din urmă, să calce pe urmele părinților săi. Și-a dat seama că poate avea un impact mai mare dacă rămâne în farmacie, dându-le sfaturi oamenilor care îi treceau pragul.

A lucrat astfel împreună cu părinții săi,  Simone și Jean Boiron, în afacerea familiei, însă s-a concentrat doar pe dezvoltarea farmaciei. De altfel, avea 34 de ani atunci când a decis să își cumpere farmacia din Bron. Lucrase timp de zece ani în farmacia Boiron din Lyon, condusă de mama ei, însă credea într-o abordare holistică a remediilor farmaceutice – acolo unde homeopatia ar trebui să se împletească cu medicamentele alopate.

„Eu vreau să pot să le propun oamenilor toată pa­leta de medicamente, pentru asta cred că este o farmacie“, spune Michèle Boiron. După cum voia să arate și că se poate descurca singură. În opt ani, a reușit să multiplice de opt ori cifra de afaceri a micu­ței sale farmacii. Rețeta secretă? În Bron nu exista o farmacie care să vândă și medicamente homeopate. Practic a reinventat modelul pe care îl știa din fami­lie. De altfel, mama sa a și chemat-o ulterior să se (re)alăture afa­cerii de familie. „Eu le-am spus pă­rinților că mă întorc cu condiția de a pune și medicamentele alopate în farmacie. Mă gândeam că vor spune «Nu», dar au spus «Da» și așa m-am întors“.

A fost tot timpul mai aplecată spre zona de cerce­tare, recunoscând că nu prea se pricepe la cifre. „Eu, personal, nu sunt implicată în gestiunea cotidiană a afacerilor, dar sunt în Consiliul de Administrație și am și acțiuni. Sunt foarte apropiată de cei doi frați ai mei, am și nepoate care sunt în Consiliul de Adminis­trație“, explică Michèle Boiron.

Listat la bursa de la Paris (familia Boiron deține în continuare 63% din acțiuni), grupul are 3.700 de an­ga­jați și afaceri de 617 milioane de euro în 2017 (dintre care 55% provin din Franța și 45% din afara Hexa­gonului). Boiron se pre­gă­tește acum pentru succesiunea către generația a treia. „Nu o să obligăm pe ni­meni să preia succesiunea, dacă vor să o facă sunt bine-veniți, dacă nu, nu. Toți trebuie să fie fericiți“.

Scurt istoric 

De la o mică farmacie de familie, Boiron a devenit un grup internațional.

  • Doi frați, Henri și Jean Boiron, alături de René Baudry, unul dintre cei mai mari specialiști francezi în prepararea medicamentelor, încep să se ocupe de două laboratoare homeopate în Paris și Lyon.
  • Jean Boiron achiziționează de la René Baudry farmacia din Lyon; unitățile celor doi frați fuzionează în același an, dând naștere Laboratoarelor Boiron, cu sediul în Lyon.
  • Laboratorul Boiron este prezent în 59 de țări, raportând în 2017 o cifră de afaceri de 617 milioane de euro.

FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney

Cristina Dobreanu a debutat în presa scrisă acum 12 ani, la România liberă. Apoi a scris la revistele de business și after business Income Magazine și Forbes România, și la portalul de business Profit.ro. A participat, în 2010, la proiectul “Study and information Programme for Young Journalists from South East Europe”, (Berlin, Germania), realizat de Konrad Adenauer Stiftung. Este specializată pe politică externă și macroeconomie, dar acoperă din punct de vedere editorial subiecte legate de lumea antreprenorială.