Mica mare listare: cum a reușit o companie mică din Târgu-Mureș să atragă interesul investitorilor din piața de capital

Alexandra Pele 28/06/2017 | 11:48 Financiar
Mica mare listare: cum a reușit o companie mică din Târgu-Mureș să atragă interesul investitorilor din piața de capital

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Listarea-fulger a producătorului de echi­pamente industriale Aages arată că investitorii de la bursă sunt pregătiți să finanțeze și companii mai mici, nu doar nume grele.

Într-o singură zi, un producător de echipamente industriale din Târgu-Mureș a reușit să-i convingă pe investitorii de la bursă să cumpere întregul pachet de 1,5 mi­­lioane de acțiuni scos la vânzare printr-o ofertă publică secundară. După două zile, brokerul a decis să închidă oferta, acțiu­nile fiind deja suprasubscrise cu 268%.

ECUAȚIA UNEI LISTĂRI. Dacă, la precedentele listări, investitorii instituționali (fie că vorbim de bănci, de fonduri de in­ves­tiții sau de fonduri de pensii) au fost cei care au „mușcat“ cele mai mari pachete de acțiuni, oferta depinzând practic de disponibilitatea acestora, Aages a fost nevoită să se bazeze exclusiv pe investitorii individuali, circa 70.000 la număr.

„Principalul minus este probabilitatea scăzută ca investitorii instituționali de talie mare să se intereseze de aceste companii (de talie medie sau mică, n.r.), deoa­rece costurile de conformitate ale inițierii unei poziții sunt similare indiferent de mă­rimea ei nominală, or asta înseamnă că ei sunt atrași doar de vehicule investi­ționale de mare anvergură“, explică Ovid­iu Dumitrescu, director general adjunct al casei de brokeraj Tradeville.

Un alt factor care ar fi putut să pună suc­cesul listării sub semnul întrebării este faptul că brandul Aages este mai puțin cunoscut decât Digi sau MedLife, de exemplu. Compania își desfășoară activitatea în domeniul fabricării de instalații și echipamente pentru inducție a metalelor, în zona de B2B, deci departe de clienții de retail de care a depins în totalitate oferta publică. De altfel, Aages și-a luat o marjă de eroare destul de mare, precizând în prospect că oferta se închide cu succes chiar dacă se vând doar jumătate din acțiunile scoase la bătaie.

Pe de altă parte, compania nu a fost to­tal necunoscută în rândul investitorilor. Aages participă de mai bine de un an la diferite evenimente organizate de Bursa de Valori București (BVB) pentru investitorii persoane fizice, și, chiar dacă acest gen de întâlniri nu sunt road-show-uri în adevăratul sens al noțiunii, târgurile și forumurile BVB rămân o bună oportunitate de a sta de vorbă cu poten­țialii investitori.

Ieșirea pe bursă a Aages a marcat exit-ul a nouă acționari minoritari, care au vân­dut un pachet de 15% din capitalul social al producătorului industrial. În urma ofertei nu au existat acționari care să do­bân­dească o cotă semnificativă de acțiuni, reiese din datele transmise de brokerul Goldring.

Ludwik Sobolewski, directorul general al BVB, este de părere că listarea le aduce multe avantaje acționarilor (rămași și noi). În primul rând, validează valoarea reală de piață a companiei și duce la o creș­tere a vizibilității și credibilității sale financiare. În timp, acestea se vor cuantifica în cifra de afaceri și facilitatea accesului la finanțare, fie bursieră, fie bancară.

NEVOIA DE DIVERSITATE. În opinia directorului BVB, listarea cu succes a unei companii de talie mai mică este bine-­ve­nită, diversitatea fiind un cuvânt-cheie în strategia de dezvoltare a bursei. „O piață de capital care contează pentru oameni și pentru economia țării nu poate să se limi­teze la o singură categorie de companii și la un singur fel de instrument financiar“, spune el, adăugând că pe bursa de la Bu­cu­rești sunt listate atât companii mari și solide, care acordă aproape an de an dividende, cât și companii mai mici, cu risc, dar cu câștiguri pe măsură.

Cei 485 de investitori care au cumpărat pachetul de 1,5 milioane de acțiuni Aages au plătit un preț final de 3,7050 lei pe ac­țiu­ne, de unde rezultă o capitalizare to­tală a companiei de circa 8,2 milioane de euro. Valoarea o plasează pe locul 52 în topul celor mai mari companii de pe bursa bucureșteană, în a doua jumătate a clasamentului. Pe piața principală a BVB sunt listate 85 de companii, cu o ca­pi­­­­­talizare de peste 20,6 miliarde de euro. Spre comparație, cele mai valoroa­se 20 de companii listate la Varșovia au o capi­talizare totală de peste trei ori mai mare.

Privind în structură, cele mai multe companii listate la București sunt mici, „volumul“ fiind adus de câțiva jucători foarte mari. Practic, trei sferturi dintre com­paniile tranzacționate pe piața regle­mentată au o capitalizare de sub 100 de milioane de euro. Altfel spus, avem 63 de companii care valorează, împreună, puțin peste un miliard de euro, adică de patru ori mai puțin decât cea mai valoroasă companie cotată, OMV Petrom.

Sobolewski speră ca pe viitor bursa să ofere mai multă diversitate nu doar din perspectiva companiilor listate, ci și a instrumentelor tranzacționate (bonduri, instrumente derivate, produse structu­rale și posibilitatea de a face tranzacții precum „vânzarea în lipsă“ sau împrumuturi cu valori mobiliare). „În această pri­vință, trebuie să mărturisim că piața ro­mânească este încă la început de drum“, spune Sobolewski.

Până atunci, însă, brokerii vor să vadă mai multe companii și se uită în conti­nua­re către numele mari, cum ar fi Hidroelectrica, de care depinde și promovarea BVB la statutul de piață emergentă. „În aceste condiții, listarea la BVB va deveni din ce în ce mai atractivă, având șanse să vedem și alte companii de prim rang din me­diul privat“, spune Dumitrescu de la Tradeville. eMAG sau Softwin sunt două dintre numele cel mai des pomenite. Alte așteptări?

[/vc_column_text][vc_text_separator title=”Aages, repere-cheie” color=”juicy_pink”][vc_column_text]Aages este un producător de echipamente industriale pentru prelucrarea prin încălzire a metalelor, înființat de o echipă de specialiști în urmă cu aproape trei decenii.[/vc_column_text][vc_column_text]

  • ISTORIE. Pe piață din 1990, Aages este creația unui grup de ingineri de la Institutul de Cercetări Electrotehnice, filiala Târgu-Mureș. În prezent, compania are parteneri comerciali în 26 de țări de pe cinci continente, peste 70% din cifra de afaceri fiind realizată din exporturi.
  • DIVIDENDE. Anul trecut, Aages a obținut un profit brut de 1,2 milioane de euro, acordând dividende în valoare de 0,7 milioane de euro. Conducerea companiei va recomanda adunării generale a acţionarilor ca 40% din profitul pe 2017 să meargă spre dividende.
  • RISCUL DE SUCCESIUNE. Într-o analiză realizată de brokerii de la Tradeville se arată că la conducerea Aages se află „o echipă dedicată, de oameni pasionați, care de aproape trei decenii îmbină spiritul antreprenorial și priceperea tehnică“. Pe de altă parte, brokerii identifică un risc destul de mare pe termen mediu, cel de succesiune, cel mai tânăr membru din conducerea companiei având 58 de ani.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

 


FOTO: Guliver / Getty Images

Cu o experiență de peste șapte ani în presă, Alexandra Pele acoperă domeniile finanțe, bănci și asigurări. Anterior, a lucrat la departamentul economic al ziarului Gândul și la cursdeguvernare.ro.