MedLife vs Regina Maria: Cum își împart cele două companii piața de servicii medicale private din România

Carmen Constantin 27/01/2020 | 11:35 Companii
MedLife vs Regina Maria: Cum își împart cele două companii piața de servicii medicale private din România
Primele două companii medicale din România se laudă, fiecare, cu poziția de lider de piață. Ce-i drept, pe criterii dife­rite: MedLife, că deține cel mai mare nu­măr de clinici și de abonați. Regina Maria, că e lider „în calitatea serviciilor me­di­cale“. 2020 se anunță anul decisiv într-o bătălie ce ține de peste două decenii. 

Într-o țară în care pacienții iau foc pe masa de operație într-unul dintre spita­lele de stat cel mai bine cotate, nu e de mirare că pacienții „se bat“ pe abonamente la re­țelele medicale private.

În acest domeniu, MedLife și Regina Maria sunt într-o com­petiție continuă pentru a-și consolida po­ziția la vârful ierarhiei.

MedLife vs Regina Maria. Extindere rapidă

2019 a fost anul unei politici agresive de achiziții și extindere pentru ambele companii. MedLife e campioană absolută, din acest punct de vedere. În 2019 a ajuns să dețină 67 de clinici, 13 spitale, 11 clinici stomatologice, 33 de laboratoare și 10 farmacii. Printre achizițiile din ultimii ani se numără Centrul Medical Sama din Craiova, Badea Medica din Cluj, Onco Team Diagnostic din Capitală, Spitalul Lotus SRL din Ploiești, Centrul Medical Micromedica – o re­țea de clinici prezentă în mai multe orașe din Moldova. Iar, pe finalul anului trecut, Spi­talul OncoCard Brașov, unul dintre cele mai mari centre private de diagnostic și tratament oncologic din România.

MedLife a bifat în 2019 și trecerea gra­ni­ței, prin preluarea Rozsakert Medical Center din Budapesta, aflată în top 10 com­panii medicale din Ungaria.

Ambițiile celor de la MedLife nu se opresc aici. Chiar dacă unii specialiști se așteaptă ca în 2020 compania să se concentreze pe consolidare, Mihai Marcu, chief executive officer (CEO) al rețelei MedLife, afirmă că achizițiile vor continua. „Avem în acest moment (în decem­brie 2019, n.r.) discuții cu doi-trei operatori din România și alți doi-trei din Unga­ria și sperăm că vom reveni cu vești bune către acționarii noștri cât de cu­rând. Ne propunem să rămânem activi pe piața de achi­ziții, am dovedit că suntem un par­te­ner de încredere și de cursă lungă pentru fondatorii companiilor, de aceea, pentru anul care vine (2020, n.r.), analizăm câ­teva tran­zacții, pentru a alătura grupului nostru noi entități și parteneri de calibru“, spune Mihai Marcu.

După doi ani cu pierderi semnificative (2017, 2018 – 135 de milioane de lei, în total), proprietarul rețelei Regina Maria, fondul de investiții Mid Europa Partners, a decis să scoată firma la vânzare. Printre cei interesați: italienii de la Humanitas Net, un alt grup din Italia – Monza – și mai multe fonduri de investiții, inclusiv din China.

În așteptarea pretendentului potrivit, rețeaua a continuat să se extindă. Compania, care amintește în subsolul fiecărui comunicat că a introdus conceptul de abo­nament de servicii medicale în România, s-a concentrat în 2019 pe întărirea segmentului rezervat celor mai mici pa­cienți. Regina Maria a preluat Spitalul Première din Timișoara, care deține, între altele, Centrul de Medicină Fetală. Tot în vestul țării, a achiziționat cei mai im­por­tanți furnizori de servicii de imagistică din regiune, Centrele Dr. Bîrsășteanu și Telescan.

Spre finele anului trecut, rețeaua Regina Maria a inaugurat în vestul Bucureș­tiului cea mai mare policlinică privată de pediatrie din țară. Noul centru medical se gă­sește într-una dintre cele mai noi mari clădiri de birouri din Capitală, The Light One, de pe bulevardul Iuliu Maniu. Policlinica, în­tinsă pe 2.000 de metri pătrați, deține 19 cabinete de consultații (15 pentru copii și 4 pentru adulți), 6 cabinete des­tinate tra­ta­mentelor, vaccinărilor, alăp­tatului și investigațiilor, două spații de joacă și un spațiu de parcare destinat cărucioarelor pentru copii. Fady Chreih, CEO al rețelei Regina Maria, promite că în acest an poli­clinica va primi și un nou centru de ima­gistică.

Potrivit datelor publice, rețeaua Regina Maria este evaluată la 300-400 de milioa­ne de euro, iar anual are venituri de 150 de milioane de euro.

Oscilații la Bursă

Cu o valoare de piață estimată la 750 de milioane de lei (aproximativ 160 de milioane de euro), MedLife a sărbătorit în decembrie împli­nirea a trei ani de la listarea pe Bursa de la București. Acțiunile companiei au urcat în cei trei ani de la 26 de lei, cât valorau la lansare, până la aproape 34 de lei, la sfâr­șitul anului trecut.

O creștere de 30% de care s-au bucurat cei cu nervii tari sau cei care au cumpărat la momentul potrivit: indicele „M“ (MedLife) a trecut prin­tr-un minim de 24 de lei la sfârșitul anului 2018, imediat ce Guvernul Dăncilă a emis OUG 114.

CEO-ul Mihai Marcu este optimist pri­vind creșterea companiei. „Am încheiat pri­mele nouă luni din 2019 cu o cifră de afaceri pro forma de 696 de milioane de lei, în creștere cu 20% față de aceeași pe­ri­oadă a anului trecut. Rezultatele sunt în linie cu estimările inițiale și semnificativ peste ritmul de creștere a pieței.“

Chiar dacă e criticat pentru gradul ridicat de îndatorare a companiei, în jur de 70%, Mihai Marcu se așteaptă ca afacerea să continue să crească tocmai datorită investițiilor constante.

„În momentul de față, MedLife e operatorul cu cea mai mare rețea de unități me­dicale proprii la nivel național. 95% din locuitorii României pot ajunge în 60 de minute cu mașina la o unitate medicală MedLife. Ne bucurăm să reconfirmăm pe această cale investitorilor și acționarilor noștri că am respectat promisiunea de a deveni un sistem medical privat alternativ de diagnostic și tratament cu o infra­structură medicală națio­nală“, spune CEO-ul companiei.

MedLife raportează în prezent 650.000 de clienți corporate. La rândul său, re­țea­ua Regina Maria anunță 570.000 de abonamente. Piața serviciilor medicale pri­vate din România era estimată, la sfâr­șitul anului trecut, la aproximativ 7 miliarde de lei (aproape 1,5 miliarde de euro).

Sistemul public este la pământ

În timp ce sectorul privat e preocupat de extindere și investiții, sistemul public, la care cotizează obligatoriu toți angajații din România, e la un minim istoric. Un raport recent al Comisiei Europene arată că România alocă cel mai puțin acestui domeniu dintre toate cele 28 de state membre ale Uniunii: 5,2% din produsul intern brut (în 2017), la jumătate față de media UE de 9,8%. Subfinanțarea se traduce printr-o incapacitate a sistemului public de a răspunde nevoilor actuale ale populației. Iar perspectiva este întune­cată, ținând cont de îmbătrânirea popu­lației.

Îngrijirea gratuită din spitalele de stat ră­mâne, de asemenea, doar o lozincă po­li­tică. Același raport constată că minimum 20% din cheltuielile pacienților sunt suportate din propriul buzunar, statul fiind incapabil să asigure tratamente gratuite pentru toți asigurații. Bugetul sănătății a fost în 2019 de 4,8% din PIB, iar Guvernul Ludovic Orban dă asigurări că sănătatea va avea în plus, în acest an, cel puțin un miliard de euro, din fonduri europene.

Istorii asemănătoare

Și MedLife, și Regina Maria au fost fondate de medici la mijlocul anilor ’90.

  • Regina Maria. Centrul Medical Unirea (din 2011, rețeaua Regina Maria) a fost înființat în 1995 de me­dicul cardiolog Wargha Enayati. Inițial a fost doar o clinică mică, în centrul Capitalei. Afacerea s-a extins treptat, iar în 2007 fondatorul a început să vândă acțiuni către fonduri de in­ves­tiții. Azi, rețeaua Regina Maria e deți­nută de fondul de investiții Mid Europa Partners.
  • MedLife. A apărut în 1996, când Mihaela Cristescu a deschis un cabinet de planning familial. Medicul care a pus bazele afacerii deține și azi 14% din acțiuni. Fiii săi, Mihai Marcu și Nicolae Marcu, au 30%. Compania e listată la Bursă de trei ani. MedLife este unica firmă de servicii medicale prezentă pe piața de capital.

Acest articol a apărut în numărul 82 al revistei NewMoney