Medicina viitorului: cum devenim dependenți de gadgeturi pentru a ne monitoriza sănătatea

Gabriel Bucur 26/06/2017 | 15:56 Ştiri
Medicina viitorului: cum devenim dependenți de gadgeturi pentru a ne monitoriza sănătatea

Șapte din zece români care locuiesc la oraș folosesc tehnologia pentru activități legate de sănătate. Cei mai mulți (58%) susțin că astfel au un control mai mare asupra stării de sănătate, în timp ce o parte (44%) spun că reduc stresul cauzat de afecțiuni sau își asigură o comunicare mai ușoară cu medicii (42%), arată un studiu realizat de agenția Medic One în parteneriat cu iSense Solutions, pentru grupul de comunicare Lowe.

„Deși tehnologia îi face să se simtă în control și mai puțin stresați, majoritatea românilor se informează din surse neautorizate și neverificate precum forumurile sau blogurile, ceea ce poate avea un impact negativ asupra sănătății lor. De aceea, recomandarea noastră este ca medicii, mai ales cei specialiști, să comunice mai mult în online pentru a ajunge la pacienți și pentru a minimaliza astfel influența surselor nesigure sau înșelătoare”, spune Oana Cociașu (foto), Managing Partner în cadrul Medic One.

Potrivit studiului, 67% dintre cei care folosesc tehnologia – dispozitive inteligente (brățară fitness, pedometru), aplicații mobile și/sau platforme online (inclusiv email, rețele sociale, forumuri sau chat) – în sănătate au început să facă acest lucru din proprie inițiativă, doar 15% la recomandarea medicului, 11% la recomandarea familiei sau prietenilor și 5% la cea a altor pacienți.

Jumătate din românii care utilizează tehnologia au ca scop informarea, în timp ce 35% o folosesc pentru organizarea tratamentului medical (programări, mementouri), 29% pentru monitorizarea indicilor de sănătate și 23% pentru comunicarea cu medicii sau cu alți pacienți.

Cea mai mare parte a românilor care se informează, din mediul online, pe subiecte legate de sănătate spun că au folosit, în ultimul an, forumuri generaliste (74%), platforme online specializate (69%), grupuri din social media (37%), bloguri (32%) sau chat cu prietenii din social media (31%).

„De asemenea, un public foarte important, pe lângă pacienți, îl reprezintă cei care au grijă de sănătatea altora. Spre exemplu, 6 din 10  români din mediul urban au în îngrijire alte persoane, în special membri mai în vârstă ai familiei (35%) sau copii sub 12 ani (21%)”, a explicat Andrei Cânda, Managing Partner în cadrul iSense Solutions.

Studiul mai arată că românii sunt deschiși consultațiilor virtuale, în special pentru a pune întrebări suplimentare medicilor / pentru a afla mai multe detalii (89%), dar și pentru interpretarea investigațiilor medicale (87%), monitorizarea evoluției unei afecțiuni (74%), prescrierea tratamentului (72%) sau diagnostic (44%).

Cei mai mulți dintre români și-ar dori să folosească aplicații sau platforme online pentru programările medicale (78%), accesul la informații despre boli sau tratament verificate de experți (65%), găsirea medicilor specialiști potriviți în funcție de simptome și eventual aflarea reputației acestora sau opinia altor pacienți (61%), ținerea evidenței rezultatelor analizelor și a istoricului medical (57%), ținerea evidenței administrării tratamentului și organizarea schemei de tratament (51%), monitorizarea stării de sănătate sau evoluția afecțiunii (47%) sau suport pentru sarcini administrative precum reînnoirea rețetei (44%).

În ceea ce privește starea actuală de sănătate a românilor din mediul urban, 35% au declarat că suferă de boli cronice (50% dintre cei cu vârsta peste 45 de ani și 24% dintre cei sub 45 de ani). Cei mai mulți sunt interesați în special de prevenție (58%), dar și de informații actualizate pe teme legate de sănătate (34%). De asemenea, românii au preferat în ultimul an serviciile private de sănătate mai mult decât pe cele publice pentru analize medicale de laborator (61% vs. 40%) și pentru teste de imagistică (37% vs. 27%), în timp ce serviciile de stat au fost folosite în special în cazul spitalizărilor (39% vs. 9%) și al intervențiilor chirurgicale (25% vs. 11%).

În șapte ani de jurnalism, a pendulat între domeniul sportiv și cel economic. A lucrat, printre altele, la Radio România Actualități și Adevărul Financiar. Acum, este coordonatorul online al proiectului NewMoney.