Marius Ghenea, despre impostorii care țin cursuri de business: „Feriți-vă de falșii profeți”

Bianca Dobrescu 05/11/2018 | 18:00 Special
Marius Ghenea, despre impostorii care țin cursuri de business: „Feriți-vă de falșii profeți”

Acum un deceniu, Arena Leilor“ l-a făcut celebru. Între timp, a scos o carte despre antreprenoriat care s-a vândut în 50.000 de exemplare. Ce mai face Marius Ghenea azi?

Acest articol a apărut în numărul 52 (5 – 18 noiembrie) al revistei NewMoney

„Asta este provocarea majoră în România anilor noștri, nu doar să încurajăm oamenii să devină antreprenori cu orice preț și uneori chiar «în prostie» prin programe de fonduri nerambursabile pentru oricine deschide orice afacere, ci de a-i ajuta să facă antreprenoriat mai bine, mai eficient, mai inteligent“, scria investitorul în serie Marius Ghenea la început de an pe blogul său, explicând din ipos­taza de profesor de ce a ales să lanseze, alături de prietenul său Dragoș Popescu, mini-MBA-ul de tip bootcamp BusinessDrive și Cursul Intensiv de Antreprenoriat.

Doar anul trecut au fost înființate în jur de 137.000 de companii pe plan local, cu 28,98% mai multe față de cele din 2016, conform datelor de la Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC). 8.444 dintre acestea au fost create prin pro­gramul Start-up Nation, dar multe dintre ele sunt scoase acum la vânzare pe website-uri de specialitate sau în grupuri dedicate pe Facebook. Tot în 2017, au fost radiate un număr de 82.000 de companii. Practic, tot mai mulți tineri renunță la joburi cu program fix pentru a construi o afacere, iar printre cele mai dificile probleme pe care trebuie să le rezolve sunt scrierea pla­nurilor de marketing funcționale sau luarea celor mai bune decizii pentru companie în materie de re­surse umane, susțin specia­liștii. Dar, „ca orice altceva, antreprenoriatul se poate în­­vă­­ța“, așa cum spune motto-ul sub care Ghenea, au­­torul bestsellerului „Antreprenoriat“, o carte care s-a vân­dut în mai bine de 50.000 de exemplare, își atrage cursanții.

ALGORITMUL DE BUSINESS. În cursul său intensiv de antreprenoriat, Ghenea analizează și explică timp de două zile componentele-cheie ale unei afa­­ceri, încă din etapa de startup, pentru a clă­­di un business durabil, profitabil și solid. Progra­­mul, explică antreprenorul, este în egală măsură util antreprenorilor aflați la început de drum și ma­­na­­gerilor din companii de profil antreprenorial ca­­re-și doresc să înțeleagă mai bine ce înseamnă vizi­­u­­nea antreprenorială și cum poate să fie trans­­pu­­să în practică de către managerii competenți. Prețul pentru o persoană este de 275 de euro, iar pentru echipe de minimum doi antreprenori care se înscriu împreună costă 235 de euro de participant.

În ceea ce privește BusinessDrive, cursul a fost conceput ca un mini-MBA și structurat ca un workshop interactiv cu durata de cinci zile. Acesta inclu­­de module teoretice care abordează din pers­­pec­­tiva managerial-financiară principalele „zone critice“ ale unei afaceri: marketing, vânzări, pro­­duc­­ție, lo­gis­tică, resurse umane, dublate de module prac­­ti­­ce în care participanții sunt implicați direct în pro­­cesul decizional și în conducerea unei afaceri rea­­list simulate cu ajutorul unei aplicații software de­­di­­cate, pe parcursul a patru cicluri anuale de bu­­­­si­­ness. „Acest mini-MBA este  în forță, în sensul în care este un curs complet pentru manageri și an­­tre­­­­pre­­nori. Are marketing, vânzări, resurse umane, aco­­peră partea de cercetare-inovare și antreprenoriat și costă undeva în jur de o mie de euro cu tot cu lo­­gis­­tică, iar durata este de o săptămână“, ex­­pli­­că el.

Conform spuselor sale, cursul se desfășoară la Predeal „fiindcă vin foarte mulți oameni din România și este un pic mai aproape de multe zone ale țării“. Profilul cursantului? Un antreprenor care are deja experiență practică. „Aici structurezi, practic, niște cunoștințe cu care te-ai întâlnit deja ca antreprenor, pe care le-ai acumulat“, adaugă Ghenea. Practic, 99% din participanți sunt antreprenori, dar uneori se regăsesc printre cursanți și membri din boardul unor companii, trimiși pentru a se famili­ariza cu modul de conducere al unui business.

„Ferește-te de falși profeți!“. Pe plan local, inte­­re­­sul pentru cursurile de antreprenoriat, spune Ma­­rius Ghenea, este într-o continuă creștere. Însă, el atrage atenția că trebuie să ne ciulim bine urechile la acei „falși profeți“ care predică antrepre­­no­­riatul „de parcă ar fi o culegere de rețete sau chiar o religie atât în România, cât și în lume“.

„Nu vă lăsați înșelați de impostori, mulți dintre ei nu au făcut niciodată alte profituri decât cele reali­­za­­te din banii voștri, din sumele plătite de voi ca ta­­xe de participare către un fals business guru ca­­re nu a angajat niciodată mai mult decât niște voluntari pentru o conferință sau un curs“, aver­­ti­­zea­­ză Ghenea, recomandându-le celor interesați de cursuri de business să se documenteze înainte de a achita înscri­­erea și să analizeze ce fel de track re­­cord are profe­­sorul respectiv.

„Trebuie verificat să aibă experiență pe zona respectivă, pentru că uneori lucrurile nu stau chiar așa. Trebuie aflate detalii și culese referințe despre lector“, completează el, în timp ce amin­tește că indicat ar fi să aruncăm o privire și asupra profilurilor  de socializare ale profesorilor. „Chiar și pe LinkedIn oamenii mai spun lucruri incorecte despre studiile sau experiența lor, unii pun acolo facultăți pe care nu le-au făcut niciodată, alții ti­­tluri de management pe care nu le-au avut vreo­­da­­tă, dar după o analiză rezonabilă a mai multor surse internet, veți fi mai bine informați“, recoman­­dă Marius Ghenea.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

După studiile în Filosofie, Bianca Dobrescu intră în presa economică. Mai întâi lucrează la ziarul Bursa, pe urmă la Business Cover, Forbes, Capital, Leaders Reunited și ulterior în cadrul ziarului Adevărul. La NewMoney acoperă subiecte legate de lumea antreprenorială.
← Close