Marius Ghenea, despre impostorii care țin cursuri de business: „Feriți-vă de falșii profeți”

Bianca Dobrescu 05/11/2018 | 18:00 Special
Marius Ghenea, despre impostorii care țin cursuri de business: „Feriți-vă de falșii profeți”

Acum un deceniu, Arena Leilor“ l-a făcut celebru. Între timp, a scos o carte despre antreprenoriat care s-a vândut în 50.000 de exemplare. Ce mai face Marius Ghenea azi?

Acest articol a apărut în numărul 52 (5 – 18 noiembrie) al revistei NewMoney

„Asta este provocarea majoră în România anilor noștri, nu doar să încurajăm oamenii să devină antreprenori cu orice preț și uneori chiar «în prostie» prin programe de fonduri nerambursabile pentru oricine deschide orice afacere, ci de a-i ajuta să facă antreprenoriat mai bine, mai eficient, mai inteligent“, scria investitorul în serie Marius Ghenea la început de an pe blogul său, explicând din ipos­taza de profesor de ce a ales să lanseze, alături de prietenul său Dragoș Popescu, mini-MBA-ul de tip bootcamp BusinessDrive și Cursul Intensiv de Antreprenoriat.

Doar anul trecut au fost înființate în jur de 137.000 de companii pe plan local, cu 28,98% mai multe față de cele din 2016, conform datelor de la Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC). 8.444 dintre acestea au fost create prin pro­gramul Start-up Nation, dar multe dintre ele sunt scoase acum la vânzare pe website-uri de specialitate sau în grupuri dedicate pe Facebook. Tot în 2017, au fost radiate un număr de 82.000 de companii. Practic, tot mai mulți tineri renunță la joburi cu program fix pentru a construi o afacere, iar printre cele mai dificile probleme pe care trebuie să le rezolve sunt scrierea pla­nurilor de marketing funcționale sau luarea celor mai bune decizii pentru companie în materie de re­surse umane, susțin specia­liștii. Dar, „ca orice altceva, antreprenoriatul se poate în­­vă­­ța“, așa cum spune motto-ul sub care Ghenea, au­­torul bestsellerului „Antreprenoriat“, o carte care s-a vân­dut în mai bine de 50.000 de exemplare, își atrage cursanții.

ALGORITMUL DE BUSINESS. În cursul său intensiv de antreprenoriat, Ghenea analizează și explică timp de două zile componentele-cheie ale unei afa­­ceri, încă din etapa de startup, pentru a clă­­di un business durabil, profitabil și solid. Progra­­mul, explică antreprenorul, este în egală măsură util antreprenorilor aflați la început de drum și ma­­na­­gerilor din companii de profil antreprenorial ca­­re-și doresc să înțeleagă mai bine ce înseamnă vizi­­u­­nea antreprenorială și cum poate să fie trans­­pu­­să în practică de către managerii competenți. Prețul pentru o persoană este de 275 de euro, iar pentru echipe de minimum doi antreprenori care se înscriu împreună costă 235 de euro de participant.

În ceea ce privește BusinessDrive, cursul a fost conceput ca un mini-MBA și structurat ca un workshop interactiv cu durata de cinci zile. Acesta inclu­­de module teoretice care abordează din pers­­pec­­tiva managerial-financiară principalele „zone critice“ ale unei afaceri: marketing, vânzări, pro­­duc­­ție, lo­gis­tică, resurse umane, dublate de module prac­­ti­­ce în care participanții sunt implicați direct în pro­­cesul decizional și în conducerea unei afaceri rea­­list simulate cu ajutorul unei aplicații software de­­di­­cate, pe parcursul a patru cicluri anuale de bu­­­­si­­ness. „Acest mini-MBA este  în forță, în sensul în care este un curs complet pentru manageri și an­­tre­­­­pre­­nori. Are marketing, vânzări, resurse umane, aco­­peră partea de cercetare-inovare și antreprenoriat și costă undeva în jur de o mie de euro cu tot cu lo­­gis­­tică, iar durata este de o săptămână“, ex­­pli­­că el.

Conform spuselor sale, cursul se desfășoară la Predeal „fiindcă vin foarte mulți oameni din România și este un pic mai aproape de multe zone ale țării“. Profilul cursantului? Un antreprenor care are deja experiență practică. „Aici structurezi, practic, niște cunoștințe cu care te-ai întâlnit deja ca antreprenor, pe care le-ai acumulat“, adaugă Ghenea. Practic, 99% din participanți sunt antreprenori, dar uneori se regăsesc printre cursanți și membri din boardul unor companii, trimiși pentru a se famili­ariza cu modul de conducere al unui business.

„Ferește-te de falși profeți!“. Pe plan local, inte­­re­­sul pentru cursurile de antreprenoriat, spune Ma­­rius Ghenea, este într-o continuă creștere. Însă, el atrage atenția că trebuie să ne ciulim bine urechile la acei „falși profeți“ care predică antrepre­­no­­riatul „de parcă ar fi o culegere de rețete sau chiar o religie atât în România, cât și în lume“.

„Nu vă lăsați înșelați de impostori, mulți dintre ei nu au făcut niciodată alte profituri decât cele reali­­za­­te din banii voștri, din sumele plătite de voi ca ta­­xe de participare către un fals business guru ca­­re nu a angajat niciodată mai mult decât niște voluntari pentru o conferință sau un curs“, aver­­ti­­zea­­ză Ghenea, recomandându-le celor interesați de cursuri de business să se documenteze înainte de a achita înscri­­erea și să analizeze ce fel de track re­­cord are profe­­sorul respectiv.

„Trebuie verificat să aibă experiență pe zona respectivă, pentru că uneori lucrurile nu stau chiar așa. Trebuie aflate detalii și culese referințe despre lector“, completează el, în timp ce amin­tește că indicat ar fi să aruncăm o privire și asupra profilurilor  de socializare ale profesorilor. „Chiar și pe LinkedIn oamenii mai spun lucruri incorecte despre studiile sau experiența lor, unii pun acolo facultăți pe care nu le-au făcut niciodată, alții ti­­tluri de management pe care nu le-au avut vreo­­da­­tă, dar după o analiză rezonabilă a mai multor surse internet, veți fi mai bine informați“, recoman­­dă Marius Ghenea.

În ultimele decenii, Marius Ghenea a fost una dintre vedetele lumii de business, a cărui notorie­tate a trecut dincolo de cercurile de afa­­ceri, și al pu­blicului de specialitate, odată cu emi­­siu­­­­nea „Arena Leilor“. Alături de Florin Talpeș, co­­­­fon­­datorul Bitdefender, inventatorul Mircea Tu­­dor și Dragoș Anastasiu, fondatorul Eurolines, Ghe­­nea a fost una dintre figurile emblematice ale emisiunii realizate de TVR între 2007 și 2013. Din postura unui business angel intransigent, a desființat zeci de planuri de afaceri nefundamentate, pentru a paria în cele din urmă pe un singur proiect din cele prezentate de concurenți. A investit 70.000 de euro în 60% din Casia Communications, o companie de publicitate indoor pe care în 2010 avea să o vândă către Elevate. După ieșirea sa din Arenă, a urmat o perioadă în care investito­­rul în serie a fost tot mai puțin mediatizat. Astăzi, el este mai prezent pe Facebook decât la tv sau în pagi­nile publicațiilor de business.

EXPERIENȚA AMBELOR LUMI. Fiul a doi profesori din Craiova, Ghenea se implică în prezent în tot mai multe programe educaționale, dedicate în special antreprenorilor și managerilor – este cofondator al Venture Connect, o platformă de suport pen­­tru antreprenori la început de drum, și coorganizator al School for Startups Romania, prima școală de antreprenoriat din sud-estul Europei, dar și profesor de antreprenoriat, inovație și „new business ventures“ la Maastricht School of Management. Iar, de-a lungul timpului a fost profesor asociat de Antreprenoriat la CEU Business School, programul EMBA, visiting professor la Universita­­tea „Babeș–Bolyai“ din Cluj, Universitatea de Vest din Timișoara sau Universitatea „Alexandru Ioan Cuza“ din Iași sau lector de antreprenoriat la nume­­roa­­se programe educaționale pentru management și antreprenoriat din România și din regiunea CEE.

În ceea ce privește cursurile de antreprenoriat pe care le susține acum, spune că sunt mai de­­gra­­bă o activitate secundară, pe care o face în timpul său liber. Deși nu-i place să dezvăluie cifre, doar mini-MBA-ul a generat venituri de 600.000 de euro, dar o bună parte din acești bani includ și acoperirea costurilor cu cazarea pentru cursați. „Cumva, cursurile acestea au și legătură cu investițiile pe care le fac. De pildă, o parte dintre investițiile pe care le-am făcut prin fondul 3TS Capital au fost prin participarea antreprenorilor la cursurile me­­le. De obicei, noi investim în echipe, cum a fost cu Smart Bill“, spune antreprenorul.

Fondată în 2007 de Mircea Căpățînă, Radu Hasan și Ioana Hasan, Smart Bill – companie care oferă soluții de facturare și gestiune pentru persoanele fizice și juridice – a atras în 2013 o primă investiție de apropape 100.000 de euro de la Lucian Todea, business angel și fondator al companiei software ITNT. Trei ani mai târziu, fondurile de investiții 3TS Capital și Gecad intrau cu un milion de euro în companie, bani direcționați spre consolidarea poziției în piață și dezvoltarea de funcționalități noi pentru versiunea de facturare și gestiune cloud. În mai puțin de un an de la acel moment, vânzările companiei din Sibiu ajungeau la un mi­lion de euro.

„Cei de la Smart Bill au venit în repetate rânduri la cursuri și de atunci se pregăteau de investiții. În momentul în care au fost pregătiți, au venit să purtăm o discuție și am realizat investiția. Deja facem doi ani și jumătate și Smart Bill a crescut de vreo cinci ori, sunt lideri de piață pe domeniul lor. Mai exact, au trecut de la jumătate de milion de euro la două milioane și jumătate“, detaliază antreprenorul. La rândul său, Mircea Căpățînă recunoaște că nu își imaginează pe cineva mai potrivit decât Marius Ghenea pentru rolul său de reprezentant al Catalyst România, fond administrat de 3TS Capital pe piața locală și membru în Board of Directors al Smart Bill. „Ma­rius are experiența ambelor lumi, cea a antrepre­noriatului, precum și cea a investițiilor. În plus, este foarte cere­bral, un bun cunoscător al pieței și un ade­vărat team player. Inputul său este foarte valoros și impactează pozitiv traiectoria Smart Bill, care își menține creșterea anuală cu 50% a cifrei de afa­ceri“, spune acesta.

Prin aceste cursuri, crede Ghenea, antreprenorii care caută investiții dau cumva un test în urma căruia se știe precis dacă ei pun accent pe dezvoltarea lor ca antreprenori, „pentru că până la urmă este un element foarte important ca oamenii să fie dispuși să sacrifice timp. Și, este un lucru știut că, atunci când pui bani în educație, chiar vrei să înveți“.

O altă companie în care 3TS Capital a investit este Vola.ro, iar cea mai mare parte din finanțare a fost luată de către Daniel Truică, CEO-ul companiei de la un fond 3TS din Polonia. Deși discuțiile au fost purtate în mare parte cu polonezii, Truică se întâlnește cu o anumită frecvență cu Marius Ghenea despsre care spune că îl vede ca pe  un „cristalizator de idei”. „Uneori se nasc în interiorul Vola.ro niște idei noi de produse și dacă simt că nu sunt încă complet cristalizate, le discut cu Marius. Cred că are o mare calitate, este un critical thinker. Absoarbe repede idei noi și poate să îmi dea noi perspective și mă ajută să definitivez anumite idei sau să le arunc la gunoi“, spune CEO-ul companiei Vola.ro. Apreciază expe­riența de business pe care o are Ghenea și acesta este unul dintre motivele principale pentru care preferă să discute cu el stra­tegia companiei. „Pentru că știu că mă poate ajuta la modul real, dincolo de cifre, pentru că eu cred că este în primul rând un antreprenor și asta contează mult“, conchide el.

INVESTITOR ÎN SERIE. Absolvent al Facultății de Electronică și Telecomunicații, Marius Ghenea a început după terminarea cursurilor să asambleze și să vândă calculatoare alături de doi colegi. Astfel apărea în 1994 Flamingo, o companie care s-a dezvoltat accelerat și din care Ghenea avea să facă la finele lui 2001 primul său exit. În 2002, Marius Ghenea devine CEO al Flanco Internațional, iar în paralel pune bazele distribuitorului IT Fit Distribution, în care investește un milion de euro. Patru ani mai târziu decide să părăsească Flanco și să se concentreze în totalitate pe Fit Distribution. În același timp, lansează magazinul online PC Fun.

În 2009 preia PC Garage, pe care îl vinde în 2016 către eMAG. Din 2015 se alătură fondului de in­­vestiții 3TS Capital și începe să investească în companii românești din tehnologie, cum ar fi Vector Watch, dezvoltatorul de ceasuri inteligente pre­­luat de Fitbit la începutul anului trecut, sau plat­­­formele Vola.ro sau Elefant.ro. Între timp, portofoliul local al 3TS Capital a ajuns la zece companii, una dintre acestea fiind deja vândută.

Acum, Ghenea se pregătește să lanseze a doua generație a fondului Catalyst România care va avea o capitalizare de 40 de milioane de euro. „Portofoliul personal l-am exitat integral. Iar ultimul exit a fost reprezentat de PC Garage. Acolo a fost vorba despre un proces care a durat mai mult timp. La acea vreme ne-am uitat la investitori in­­ter­­naționali și ne-am dat seama că, până la urmă, tot către zona locală poate fi vândut. Astfel, am ajuns la un acord bun pentru ambele părți. Într-adevăr, prețul nu este public, iar în perioada care a urmat exitului, PC Garage a continuat să crească“, măr­­tu­­ri­­sește Ghenea.

Cumpărat de eMAG, PC Garage a devenit la mij­locul acestui an al doilea cel mai mare magazin online IT&C din .ro, având vânzări de aproximativ 60 de milioane de euro, față de 40 de milioane de euro în momentul tranzacției. „Și-a păstrat ritmul de creștere, de 50% în doi ani“, explică Ghenea. În ceea ce îl privește, va continua și el să facă ceea ce știe cel mai bine: cursuri și investiții.

 

În românia

3TS Capital Parteners este una dintre cele mai importante companii de private equity și venture capital din Europa Centrală și de Est.

Fonduri. În prezent, 3TS Parteners administrează patru fonduri active: Catalyst România, TCEE Fund II, TCEE Fund III și CISCO Fund.

Investitori. Principalii investitori în 3TS Capital sunt Fondul European de Investiţii, BERD, CISCO, Grupul OTP și Grupul Banca Transilvania.

Durată de viață. Catalyst România este un fond de investiții cu o durată de viață de zece ani. Durata tipică a unei investiții într-o companie este între trei și cinci ani, după care fondul se pregătește să-și facă exitul.

 


FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney

 

După studiile în Filosofie, Bianca Dobrescu intră în presa economică. Mai întâi lucrează la ziarul Bursa, pe urmă la Business Cover, Forbes, Capital, Leaders Reunited și ulterior în cadrul ziarului Adevărul. La NewMoney acoperă subiecte legate de lumea antreprenorială.