Marea Mall-imă: care vor fi primele victime ale acestei maladii comerciale

Florel Manu 09/10/2016 | 14:52 Companii
Marea Mall-imă: care vor fi primele victime ale acestei maladii comerciale

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

În plină expansiune a consumului, noi malluri sunt deschise unul după altul – mai mari, mai opulente, mai seducătoare. Doar Bucureștiul bifează în acest an alte două inaugurări. Poate însă piața să le primească pe toate?

Și-a mai rămas doar unul. Cam așa ar putea suna finalul uneia dintre poveștile fabuloase ale imobiliarului românesc, a celor cinci malluri anunțate pe Calea Avram Iancu din Arad. Pe repede înainte, s-au cumpărat tere­nuri, s-au anunțat cinci proiecte de sute de milioane de euro, s-au construit trei și a supraviețuit doar unul. Să fie un epilog anunțat încă din 2008 și pentru Bucureștiul post-criză?

Jocurile (de retail ale) Foamei. Portughezii de la Sonae Sierra, alături de dezvoltatorul Caleum Development, au deschis la 1 septembrie, în Parcul Titan, unul dintre cele mai așteptate mall-uri din Capitală, Parke Lake Plaza, cu o in­ves­tiție de 180 de milioane de euro.

Tot în București e așteptat și Veranda Mall, Obor, un proiect de 60 de milioane de euro dezvoltat pe terenul fostei fabrici Prodplast de familia președintelui Aso­ciației Oamenilor de Afaceri din România, Florin Pogonaru. Cele două mall-uri vor fi o concurență se­rioasă pentru Mega Mall-ul din Pantelimon, considerat cea mai mare inaugurare de anul trecut. Concurență de care nu va scăpa nici primul mall din Capitală, București Mall, din Vitan. Și asta pentru că pe o arie de cel mult cinci kilometri sunt patru mari mall-uri.

Așa cum AFI Cotroceni a pus probleme la Plaza România, așa și Park Lake ar putea încurca București Mall“, spune proprietarul companiei Euroest, Dragoș Dragoteanu, în opinia căruia „mallurile construite pe structuri noi le omoară pe cele amenajate pe structuri vechi“.

Dragoteanu face o comparație între primele malluri deschise în Capitală – București Mall (1999) și Plaza Romania (2004) –, amenajate pe structura fostelor „Circuri ale Foamei“, și noile construcții proiectate din start pentru comerț mo­­dern. Anchor a încheiat în această primăvară un amplu proces de renovare a celor două malluri, cu investiții de peste 26 de milioane de euro, în urma cărora gradul de ocupare al centrelor comerciale a ajuns la 95%. Lecția pare simplă: cine vrea să rămână în piață trebuie să investească.

Aflată în concurență directă cu AFI Co­­troceni, Plaza Romania a trecut și printr-un proces de reașezare a modului de business, fiind prima companie care a transformat o extensie a zonei de retail în spații de birouri. Astfel a apărut Plaza Romania Offices – adică aproape 10.000 de metri pătrați destinați birourilor, dintr-un total de peste 47.000 de metri pătrați.

Și nu sunt singurele extinderi de centre comerciale la nivel național. Fondul de investiții sud-african NEPI a extins spa­țiile City Park Mall (Constanța), Severin Shopping Center și Deva Shopping City. Omul de afaceri Iulian Dascălu a luat și el măsuri de extindere. Centrului comercial Pallas din Iași i-a fost dublată zona de restaurante, iar capacitatea Iulius Mall din Timișoara a fost mărită. În București, Sun Plaza va începe extinderea centrului comercial de la Piața Sudului, operațiune care va dura doi ani.

Mai avem nevoie de malluri?

Bucureștiul este al zecelea oraș ca po­­pu­lație din UE, cu 1,8 milioane de locuitori. Cu astfel de cifre, dezvoltatorii de centre comerciale se pot gândi la proiecte noi. În Capitală funcționează deja 10 mari malluri, iar altul (Veranda Mall) este aproape gata. Specialiștii în sociologie urbană spun că aria de acoperire pentru marile centre comerciale este de circa 100.000 de locuitori.

Analiștii imobiliari constată că piața mallurilor devine însă aglomerată. „Bu­­cu­­­reștiul are de două ori mai multe malluri față de Bruxelles raportat la numărul de metri pătrați la mia de locuitori”, comen­tează Dragoș Dragoteanu. Cu toate acestea fiecare deschidere de nou mare centru comercial a înregistrat un număr record de vizitatori: peste 85.000 la Park Lake Plaza și 400.000 în primele patru zile la Mega Mall.

Mallurile au ajuns spații de socializare mai mult decât spații de cumpărături“, ex­pli­că analistul imobiliar Radu Zilișteanu.

Vadul pietonal s-a mutat în mall-uri“, con­firmă și Dragoș Dragoteanu, atră­gând atenția că expansiunea mallurilor a falimentat micii antreprenori.

Până una-alta, Bucureștiul va mai avea un mall de anul viitor – dezvoltat pe fos­ta platformă a fabricii de textile Dacia, Victoria Mall va avea o suprafață închiriabilă de 60.000 mp, spații de retail și de birouri. Recitită prin ochii Bucu­reștiului, Calea Avram Iancu din Arad pare să rămână, deocamdată, doar o poveste memorabilă din vremurile întu­ne­cate ale Crizei.

 

[/vc_column_text][vc_text_separator title=”În (câteva) cifre” color=”juicy_pink” style=”shadow” border_width=”3″][vc_column_text css=”.vc_custom_1476014597246{background-color: #ffe8e8 !important;}”]Numărul de malluri a crescut odată cu consumul, dar și pe fondul interesului marilor branduri străine de a intra pe piața românească.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]INVESTIȚIE. 1,33 miliarde de euro este investiția inițială în construcția mallurilor din București.

BUCUREȘTI MALL. Primul mall din țară a fost deschis în 1999 în Capitală. București Mall a costat 50 de milioane de dolari și este deținut de grupul Anchor.

CEL MAI MARE. Fondul de investiții sud-african NEPI este cel mai mare proprietar de malluri din Capitală. Deține Promenada Mall, Mega Mall,
Vulcan Value Centre.

CEL MAI EXTINS. Băneasa Shopping City este mallul din Capitală cu cea mai mare suprafață, 85.000 de mp.

BUCUREȘTI x 2. Cifra de afaceri pe 2015 a centrelor comerciale din București a fost de 2.320 de euro pe metru pătrat pe an, dublu față de valoarea înregistrată în mallurile din afara Capitalei.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]


FOTO copertă: Mall Vitan, în perioada în care era singurul centru comercial de acest fel din România. Sursa: Mediafax

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.