Logistica, prima oprire a marilor fonduri de investiții în drumul spre România

Andreea Neferu 30/11/2016 | 12:00 Companii
Logistica, prima oprire a marilor fonduri de investiții în drumul spre România

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Piața românească a spațiilor logistice și industriale devine tot mai mult te­re­nul de joacă al marilor fonduri de investiții internaționale. Ceva e clar că le ademenește.

Nu e o întrebare retorică: ce au în comun pe piața românească gi­ganții Blackstone, TPG și GIC? Toate cele trei fonduri de investiții și-au făcut intrarea aici achiziționând proiecte în sectorul local de logistică și industrial.

Evaluat la circa 2,4 milioane de metri pătrați de către firma de consultanță imobiliară JLL România, această industrie a devenit în ultimii ani un soi de „bur­­să alternativă“, cu randamente pe măsura comparației. Spre exemplu, acestea au ajuns la mijlocul acestui an la 8,75%, potrivit datelor companiei de consul­tanță imobiliară CBRE. Pentru un altfel de termen de comparație, yield-ul spa­țiilor de biro­uri prime din Capitală, adică acele proiecte amplasate central, este de 7,5%, arată cele mai recente date ale dezvoltatorului imobiliar Skanska.

În acest context, ecua­ția e simplă: ma­rile fonduri de investiții ocolesc în general companiile de talie mică și mij­locie și se orientează către busines­­­suri deja mari, solide, care le pot oferi câș­tiguri rapide. Astfel că marile „depozite“ ro­mâ­nești au ajuns ușor-ușor să intre pe radarele acestor giganți. Cu un asterisc important: acest lucru s-a întâmplat în mod indirect, în urma unor tranzacții cu ecou la nivel inter­na­țional, prin care fondurile de investiții și-au securizat prezența pe mai multe piețe europene.

Cel mai recent exemplu este cel prin care fondul suveran al statului Singapore, GIC, unul dintre cele mai mari vehicule de investiții din lume, cu active de peste 100 de miliarde de dolari, a semnat acordul de achiziție a grupului ceh P3, care deține cel mai mare parc logistic din România. P3, unul dintre marii jucă­tori de pe piața europeană de logistică, a ajuns în portofoliul GIC în urma unei tranzacții internaționale de 2,4 miliarde de euro, iar mișcarea a venit în contextul în care alți giganți, fondul american TPG Capital – cu active de 62 de miliarde de dolari – și compania canadiană Ivanhoé Cambridge – cu active de peste 55 de miliarde de dolari canadieni –, intra­seră în acționariatul P3 abia la finalul anului 2013.

Un alt exemplu este cel al americanilor de la Blackstone, unul dintre cele mai mari fonduri de investiții din lume, care a cumpărat la finalul lui 2015 portofoliul logistic al companiei austriece Immofinanz. În urma tranzacției de circa 300 de mili­oane de euro, colosul Blackstone, cu acti­ve de 146 de miliarde de dolari, și-a securizat prezența pe piața logistică din mai multe țări europene, printre care  Ger­mania, Ungaria, Polonia, Slovacia, Rusia și România. Pe plan local, Blackstone a ajuns astfel să opereze, prin intermediul diviziei Logicor, aproape 100.000 de metri pătrați de spații logistice în cadrul a patru proiecte, în Plo­iești, Pantelimon, Timișoara și Mogo­șoaia. „Deținem de asemenea terenuri cu o su­prafață de peste un milion de metri pă­trați (în România, n.r.) pentru dez­voltări viitoare și suntem entuziasmați cu pri­vi­re la oportunitățile actuale, dar și vii­toare din România“, spune Mark Roberts, director de comunicare în cadrul Logicor, într-o discuție cu NewMoney.

p3_spatiu-logistic_gettyimages_newmoney
FOTO: GIC, fondul suveran al statului Singapore, a preluat P3, care deține cel mai mare spațiu logistic din România. Sursa foto: Guliver / Getty Images

Bani ieftini și mulți. „Tendința este firească pentru acești mari investitori să achiziționeze platforme paneuropene, care le conferă o poziție dacă nu domi­nantă, măcar de jucător important pe o piață regională sau chiar europeană“, explică Silviana Petre Badea, national director head of capital markets în ca­drul JLL România. Astfel, adaugă ea, aceste fonduri de investiții au oportunitatea de a achiziționa nu doar pro­prie­tățile în sine, ci și managementul, know-how-ul și, într-o oarecare măsură, și rela­țiile cu chiriașii existenți.

De altfel, acesta este un avantaj strategic și oferă economie de timp și resurse comparativ cu o creștere organică. Din punct de vedere al capitalului, astfel de proiecte oferă posibilitatea de a investi sume mari dintr-o „singură lovitură“, o situație ideală pentru cei care au bani ieftini și mulți. „Tranzacții de acest gen s-ar face și în alte sectoare imobiliare (birouri, retail), pentru că nu ducem lipsă de cum­pă­ră­tori interesați. Adevărul este însă că nu se găsesc multe produse care să se califice ca dimensiuni și fundamente pen­tru o astfel de tranzacție, iar cele care se califică nu sunt de vânzare. Atunci când au fost, cumpărătorii nu au întârziat să apară“, nuanțează Silviana Petre Badea.

Și, într-adevăr, România devine tot mai atractivă pentru giganții de pe piața de investiții, iar sectorul de real estate nu este singurul care le atrage atenția. Fondul de investiții KKR s-a arătat interesat de achiziția lanțului de supermarketuri Profi, una dintre cele mai extinse rețele de comerț din România. În cele din urmă însă, colosul s-ar fi retras din cursa pentru retailerul scos la vânzare de fondul polonez de investiții Enterprise Investors, potrivit Ziarului Financiar.

O piață în creștere. În prezent, cel mai mare jucător de pe piața locală de logistică și spații industriale este CTP, companie cu sediul în Olanda, care de­ține în România proiecte cu o suprafață închiriabilă de circa 500.000 de metri pătrați, în ora­șe precum București, Arad, Timi­șoa­ra, Deva, Turda sau Sibiu, arată da­te­le JLL România. De altfel, CTP a anun­țat recent că investește 35 de mili­oa­ne de euro în construcția unei noi clă­diri în cadrul parcului logistic CTPark Bucharest West, care se află pe autostrada București-Pitești, la kilometrul 23. „Clădirea (..) este gândită în relație cu extinderea parcurilor de afaceri, iar con­strucția specu­lativă a acestei clădiri este generată de cererea mare de pe piață pen­tru spații logistice clasa A+“, spune Marian Orzu, head of leasing and business development department în cadrul CTP România.

Locul al doilea în topul celor mai mari jucători de pe piața de logistică este ocupat de P3, care deține 300.000 de metri pătrați în parcul poziționat pe autostrada București-Pitești, la kilometrul 13. Podiumul este completat de belgienii de la Alinso, care au 150.000 de metri pă­trați în proiectul Ploiești West Park.

Chiar dacă în acest moment majoritatea parcurilor logistice și industriale sunt concentrate pe zona București, care deține 1,1 milioane de metri pătrați din stocul total de 2,4 milioane la nivel na­țional, și alte regiuni din țară încep să fie atractive pentru această industrie. Iar loc de creștere pare să existe din plin, având în vedere că acest segment al real estate-ului încă se află în urma țărilor din regiune. „Ro­mânia deține astăzi 73 de parcuri industriale. În jurul nostru, la ni­v­e­lul anului 2013 numai, Ungaria avea 220 de parcuri industriale, Polonia – 210, Cehia – 200, Slovacia avea 85 de unități“, declara recent Costin Borc, ministrul Eco­nomiei și vice­premier.

Nu ar mai trebui să mire pe nimeni dacă stocul de spații va continua să crească și să rămână un punct de interes pentru marii investitori globali. Proiecte de noi depozite să fie, pentru că bani în piața mondială sunt.

 

[/vc_column_text][vc_text_separator title=”Cine, unde, cât” color=”juicy_pink” border_width=”2″][vc_column_text]Cele mai mari fonduri de investiții din lume au în administrare active de zeci sau chiar sute de miliarde de euro. Câteva dintre ele s-au încumetat să „joace“ și pe piața locală de logistică și industrial.[/vc_column_text][vc_column_text]

  • Blackstone Group. Gigantul cu active de 146 de miliarde de dolari, potrivit investopedia.com, și-a făcut anul trecut intrarea pe piața de logistică locală, după ce a preluat pentru circa 300 de milioane de euro spații logistice din mai multe țări europene, aflate în portofoliul companiei austriece Immofinanz.
  • TPG Capital. Cu active de 63 de miliarde de dolari, fondul de investiții a intrat, alături de canadienii de la Ivanhoé Cambridge, în acți-onariatul dezvoltatorului imobiliar ceh P3 în 2013. Recent, grupul P3, care deține cel mai mare parc logistic din România, de 300.000 de metri pătrați, a fost vândut către fondul suveran al statului Singapore.
  • GIC. Este unul dintre cele mai mari vehicule de investiții din lume și fondul suveran al statului Singapore, având în administrare active de peste 100 de miliarde de dolari. A semnat recent acordul de achiziție a grupului ceh P3, în cadrul unei tranzacții de proporții la nivel european, estimată la 2,4 miliarde de euro.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

 


FOTO: Acum un an, Blackstone cumpăra parcuri logistice de circa 300 de milioane de euro, inclusiv în România. Sursa foto:

A debutat în presa scrisă în urmă cu opt ani. În 2013, a absolvit cursurile programului de pregătire intensivă în jurnalism „Economic and Political Reporting from Southeast Europe”, organizat la Londra și la Berlin de agenția de presă Reuters, iar în 2015 a participat la cursurile școlii de vară Online and Multimedia Journalism, organizată de Deutsche Journalistenschule la Munchen. În 2013, a câștigat premiul „Florin Petria” pentru jurnalism economic, iar în 2015 a fost unul dintre laureații concursului Tânărul Jurnalist al Anului, secțiunea Economie. Anterior, Andreea a lucrat la Ziarul Financiar. În prezent, la NewMoney, Andreea acoperă din punct de vedere editorial domeniile construcții și imobiliare.