Logica dobânzilor: de ce a intrat o bancă europeană în acționariatul unuia dintre cele mai mari grupuri agricole din România?

Emil Popescu 30/10/2017 | 16:10 Companii
Logica dobânzilor: de ce a intrat o bancă europeană în acționariatul unuia dintre cele mai mari grupuri agricole din România?

Acest articol apare în numărul 26 (23 octombrie – 5 noiembrie) al revistei NewMoney

Iranianul-azer Jabbar Kanani atrage un partener-surpriză în businessul Agricover. Cu o valoare de șapte milioane de euro, tranzacția are însă o miză mult mai importantă pentru Agricover: deschide drumul către finanțări de am­ploare cu costuri reduse. Ceea ce, în timp, odată cu creșterea dobânzilor la credite, va reprezenta un avantaj major.

Tranzacția per se e deja cunoscută: Agricover Holding și BERD au încheiat, în prima parte a lunii octombrie, un acord în baza căruia banca urmează să devină acționar până la finele anului, cu o partici­pație de 13%, în urma unei majorări de capital pentru care va aloca 32 de milioane de lei (echivalentul a 7 milioane de euro).  Kanani deține în momentul de față 99,9% din Agricover, iar tranzacția evaluează la circa 54 de milioane de euro afacerea con­trolată de antreprenorul născut în Iran.

„Parteneriatul cu BERD ne va asigura accesul la resursele financiare și expertiza necesare pentru a continua dezvol­tarea mo­delului de business prin care oferim fermierilor tehnologii agricole performante, soluții de finanțare rapide și adaptate specificului activității agricole și, nu în ultimul rând, accesul la piețe de desfacere diversificate“, detaliază repre­zen­tanții Agricover, pentru NewMoney, efectele tranzacției.

În noua formulă de acționariat, compania va continua să susţină fermierii din zootehnie, dezvoltându-și în același timp investiţiile recente din domeniul proce­sării cărnii de porc. Totodată, compania vizează o creștere a numărului de clienți, fiind vizați în special fermierii mici și mijlocii.

Agricover, unul dintre cei mai mari fi­nan­țatori privați ai agriculturii din Româ­nia, are un model de business integrat,  de la finanțare la echipamente și vânzarea produselor. Tocmai acest model de business a convins BERD să intre în acțio­nariatul companiei, după câțiva ani în care i-a urmărit cu atenție evoluția. „Compania a dezvoltat o structură unică și care s-a dovedit a fi rezistentă la riscurile ine­rente din sectorul agricol“, spune coordonatorul regional BERD pentru sectorul agribusiness în Europa Centrală și de sud-est, Miljan Zdrale.

Atragerea unui investitor strategic de talia BERD în acționariat vine într-un context extern marcat de sfârșitul „erei bani­lor ieftini“. Creșterea recentă a dobânzilor la credite este un prim semnal că politicile marilor bănci centrale ale lumii vor duce la o majorare a costurilor de finan­țare în următorii ani, trend la care România nu va fi imună.

Agricover este una dintre companiile mari din agribusinessul din România, având opera­țiuni în furnizarea de input-uri agricole (semințe, îngrășăminte, moto­rină), în finan­țarea nevoilor fermierilor și în valori­ficarea producției (lapte, carne de porc), spun reprezentanții băncii. Mai mult, BERD se așteaptă ca acest domeniu să crească în continuare în România. Implicit și Agricover.

PORTOFOLIU DE INVESTITOR. (Re)cu­noscută ca un investitor instituțional atent la agribusinessul din România, BERD a in­vestit până în prezent peste 700 de mili­oane de euro în 36 de proiecte din domeniu. Cel mai recent dintre acestea, aprobat de bancă în primăvară, are ca miză extin­derea în Europa de Sud-Est a grupului german Schwarz, proprietarul lan­ţurilor Lidl şi Kaufland. Concret, BERD împrumută retailerul cu 180 de milioane de euro pentru construcția de magazine Lidl în România și Bulgaria, precum și pentru dezvoltarea rețelei Kaufland în Republica Moldova.

De remarcat că BERD a sprijinit în trecut dezvoltarea mai multor retaileri pe piața locală – Kaufland, Cora și Profi, dar și producția unor fabrici de iaurturi, ulei sau biscuiți. În prezent, sectorul Indus­trie, Comerț și Agribusiness acoperă o treime din portofoliul BERD în România, cu o sumă de 539 de milioane de euro, dintr-un total de 1,61 miliarde de euro.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Emil are o experiență de peste 15 ani în presa economică, din care 13 la agenția Mediafax. Pentru NewMoney scrie pe domenii precum energie, industrie și auto.