Libris.ro, afacere de 8,5 milioane de euro cu un singur click

Bianca Dobrescu 08/08/2019 | 11:35 Oameni
Libris.ro, afacere de 8,5 milioane de euro cu un singur click

Zece ani pentru o afacere ce va trece anul acesta de zece milioane de euro – antreprenoarea Laura Țeposu a (a)tras în online cartea câștigătoare.  

Acest articol a apărut în numărul 71 (5 – 25 august 2019) al revistei NewMoney

După ce a pariat pe o librărie online în plină criză, care între timp a devenit unul dintre principalii jucători de pe piața de carte, Laura Țeposu a conti­nuat să investească masiv pentru a-și crește businessul Libris.ro. Dovadă stă și cea mai recentă achiziție realizată la finele anului trecut – un depozit în va­loa­re de patru milioane de euro, cu o suprafață de 5.000 de metri pătrați (mai mare cu 200% față de cel pe care îl de­ținea inițial) și care poate adăposti peste trei milioane de cărți. Prin această mișcare, Libris.ro procesează astăzi un număr triplu de comenzi, circa 10.000-12.000 pe zi, și se așteaptă să ajungă la afaceri de cel puțin 10,6 milioane de euro până la finele anului.

„Primul trimestru a debutat bine, am înregistrat o creștere de 38% față de pe­rioada similară din anul trecut“, explică antreprenoarea, care activează pe o pia­ță estimată la aproximativ 100 de mi­li­oane de euro.

În momentul de față, pe plan național sunt active în jur de 1.000 de edituri și 30 de comercianți, care cumulează în total 5.000 de angajați, relevă un studiu dat publicității de experții de la KeysFin. Ca distribuire geografică, 50% din librării și edituri se află în Bucu­rești, aici derulându-se două treimi din afacerile la nivel național.

ÎNAPOI LA CARTE. La o privire de an­samblu, deși industria crește, România rămâne codașă în topurile europene în ceea ce privește piața de carte, iar în foarte multe localități din țară, atât din mediul rural, cât și din cel urban, nu există nici măcar o librărie.

În topul comercianților de cărți, cel mai important jucător este Direct Client Services SRL (Cărturești), cu o cifră de afa­ceri de 28,6 milioane de euro, urmat de Blor Retail SA (Diverta, 12,4 milioane de euro), Compania de Librării București SA (10,4 milioane de euro), Libris SRL (8,5 milioane de euro), Sedcomlibris SA (4,8 milioane de euro), Librăriile Humanitas SA (4,6 milioane de euro) și One Distribution Company SRL (4,1 milioane de euro), potrivit datelor raportate de către companii la Ministerul Finanțelor pe anul trecut.

Dacă 2018 a fost un an bun, și în 2019 Laura Țeposu se așteaptă la creșteri în piața de carte. „Petrecem foarte mult timp în fața ecranelor și mulți dintre noi începem să fim conștienți că acest lucru nu este neapărat unul bun, începem să căutăm alternative pentru timpul nostru și, iată, ne întoarcem și către lectură“, spune ea.

De loc din Constanța, antreprenoarea a urmat cursurile Facultății de Științe Economice din Brașov. La acea vreme, unchiul și mătușa sa, Virgil și Ana Oniță, i-au propus un post de librar în cadrul afacerii lor de familie, Librăria „Ștefan Octavian Iosif“, una dintre cele mai vechi din orașul de la poalele Tâmpei, pe care cei doi o pre­luaseră în 1991. A lucrat aici din 1997 până în 2009, când, în ciuda reducerii consumului de carte, tânăra credea cu tărie că vor exista în continuare oameni care citesc și pentru care lectura este o nevoie aproape de bază, la care nu vor renunța. Totodată, intuia bine că oamenii vor începe să pună tot mai mult preț pe timp și că, în viitor, le va fi mai ușor să-și comande cărțile de pe internet decât să meargă să le cumpere dintr-o librărie tra­dițională.

MIZA PE ONLINE. A investit atunci 100.000 de euro pentru a crea platforma Libris.ro – prin intermediul căreia a înce­put să vândă ulterior cărțile aflate în sto­cul micii librării din Brașov –, precum și în salarii și marketing. „Inițial, nu am avut costuri asociate stocurilor și altor echipamente de birou, pentru că foloseam re­sur­sele librăriei“, detaliază antreprenoa­rea.

Controlată de Laura Țeposu – 51%, Virgil Oniță – 24,5% și Ana Oniță – 24,5%, Libris.ro este, zece ani mai târziu, cel mai mare retailer online de carte din România, cu 100 de angajați și 8.000-10.000 de vo­lume expediate zilnic către cititori de pe întreg mapamondul. Prima persoană care a plasat vreodată o comandă pe Libris, își amintește Țeposu, este din Suceava, e în con­tinuare un client activ al librăriei online și a cumpărat atunci, în 2009, două cărți: „Principiile și managementul achizi­țiilor“ (de Peter Baily, David Farmer, David Jessop și David Jones) și „ABC-ul relaxării“, de Jacques Choque. Dacă în primul an de activitate al Libris 2.0, online-ul avea o pondere de circa 10%

dintr-o cifră de afaceri de aproape cinci mili­oane de lei, raportul s-a schimbat semnificativ în anii ce au urmat, interne­tul ge­­­­­­nerând în momentul de față 95% din vânzări.

Anul trecut, comanda medie pe Libris.ro a fost de 80 de lei, cu 15% mai mare decât anul precedent, în timp ce autorul cel mai căutat a fost Yuval Noah Harari, cu volumele „Sapiens“ și „Homo Deus“. „Înainte de 2018, nimeni nu citea sau nu auzise de Harari. A fost un volum disru­ptiv, care a dominat topurile în toată lu­mea“, spune antreprenoarea. Cei mai mulți cumpărători de pe Libris.ro (60%) sunt din segmentul de vârstă 22-45 de ani și își fac comenzile preponderent de pe dis­pozitive mobile, care le-au depășit cu aproape 30% pe cele desktop.

În cei zece ani de la înființarea sa, Libris.ro a expediat 2,3 milioane de comenzi, către peste 1,2 milioane de români din toată lumea, chiar și din destinații în­depărtate precum Nepal, Haiti, Etiopia, Hong Kong sau Oman. Cât despre Laura Țeposu, ea continuă să se ghideze după un aforism al lui Tony Hsieh, fondatorul retailerului online Zappos, de fiecare dată când își stabilește prioritățile: „Atunci când îți este greu să te trezești dimineața și resetezi alarma de mai multe ori, este semn că ceea ce faci nu te motivează și nu te face fericit. Așa că este timpul să cauți o ieșire“.

Investiția în cultură

Statistica ne arată că peste jumătate dintre români nu citesc nici măcar o carte într-un an. Prin urmare, în 2018, Libris.ro a lansat pro­iectul  #RespectYourself ‒ Oferă-ți timp pentru lectură, prin care și-a propus să arate că, prin acțiuni concrete, se poate crește interesul față de lectură, o investiție de până în jumătate de milion de euro.

  • EDUCAȚIE. În februarie 2018 a fost do­tată biblioteca unei școli din Brașov cu peste 2.000 de volume. După prima lună, numărul cărților împrumutate a crescut cu 135%, mai precis de la 489 la 1.152. Tot­odată, numărul cărților împrumutate de copii din învățământul gimnazial s-a mărit de 6,5 ori, de la 27 la 352.
  • DREPTUL LA CULTURĂ. În decursul acestui an, Libris a pus la dispoziția celor 100 de angajați o sală de lectură în care pot citi patru ore pe lună din timpul de lucru. De asemenea, compania a creat un soft prin care se pot face rezervări în sala dotată cu opt locuri. În prima lună a proiectului au fost deja rezervate 125 ore de lectură.
  • PULSUL LECTURII. Între 8 și 12 august, pe Plaja Yolo din Vama Veche va fi expusă bi­blioteca Libris, într-un cort special amenajat. O campanie ‒ prin care compania și-a propus să ducă peste 5.000 de cărți ‒ sub sloganul #CarticuSPF.

FOTO: Laszlo Raduly/NewMoney

După studiile în Filosofie, Bianca Dobrescu intră în presa economică. Mai întâi lucrează la ziarul Bursa, pe urmă la Business Cover, Forbes, Capital, Leaders Reunited și ulterior în cadrul ziarului Adevărul. La NewMoney acoperă subiecte legate de lumea antreprenorială.