Libris.ro, afacere de 8,5 milioane de euro cu un singur click

Bianca Dobrescu 08/08/2019 | 11:35 Oameni
Libris.ro, afacere de 8,5 milioane de euro cu un singur click

Zece ani pentru o afacere ce va trece anul acesta de zece milioane de euro – antreprenoarea Laura Țeposu a (a)tras în online cartea câștigătoare.  

Acest articol a apărut în numărul 71 (5 – 25 august 2019) al revistei NewMoney

După ce a pariat pe o librărie online în plină criză, care între timp a devenit unul dintre principalii jucători de pe piața de carte, Laura Țeposu a conti­nuat să investească masiv pentru a-și crește businessul Libris.ro. Dovadă stă și cea mai recentă achiziție realizată la finele anului trecut – un depozit în va­loa­re de patru milioane de euro, cu o suprafață de 5.000 de metri pătrați (mai mare cu 200% față de cel pe care îl de­ținea inițial) și care poate adăposti peste trei milioane de cărți. Prin această mișcare, Libris.ro procesează astăzi un număr triplu de comenzi, circa 10.000-12.000 pe zi, și se așteaptă să ajungă la afaceri de cel puțin 10,6 milioane de euro până la finele anului.

„Primul trimestru a debutat bine, am înregistrat o creștere de 38% față de pe­rioada similară din anul trecut“, explică antreprenoarea, care activează pe o pia­ță estimată la aproximativ 100 de mi­li­oane de euro.

În momentul de față, pe plan național sunt active în jur de 1.000 de edituri și 30 de comercianți, care cumulează în total 5.000 de angajați, relevă un studiu dat publicității de experții de la KeysFin. Ca distribuire geografică, 50% din librării și edituri se află în Bucu­rești, aici derulându-se două treimi din afacerile la nivel național.

ÎNAPOI LA CARTE. La o privire de an­samblu, deși industria crește, România rămâne codașă în topurile europene în ceea ce privește piața de carte, iar în foarte multe localități din țară, atât din mediul rural, cât și din cel urban, nu există nici măcar o librărie.

În topul comercianților de cărți, cel mai important jucător este Direct Client Services SRL (Cărturești), cu o cifră de afa­ceri de 28,6 milioane de euro, urmat de Blor Retail SA (Diverta, 12,4 milioane de euro), Compania de Librării București SA (10,4 milioane de euro), Libris SRL (8,5 milioane de euro), Sedcomlibris SA (4,8 milioane de euro), Librăriile Humanitas SA (4,6 milioane de euro) și One Distribution Company SRL (4,1 milioane de euro), potrivit datelor raportate de către companii la Ministerul Finanțelor pe anul trecut.

Dacă 2018 a fost un an bun, și în 2019 Laura Țeposu se așteaptă la creșteri în piața de carte. „Petrecem foarte mult timp în fața ecranelor și mulți dintre noi începem să fim conștienți că acest lucru nu este neapărat unul bun, începem să căutăm alternative pentru timpul nostru și, iată, ne întoarcem și către lectură“, spune ea.

De loc din Constanța, antreprenoarea a urmat cursurile Facultății de Științe Economice din Brașov. La acea vreme, unchiul și mătușa sa, Virgil și Ana Oniță, i-au propus un post de librar în cadrul afacerii lor de familie, Librăria „Ștefan Octavian Iosif“, una dintre cele mai vechi din orașul de la poalele Tâmpei, pe care cei doi o pre­luaseră în 1991. A lucrat aici din 1997 până în 2009, când, în ciuda reducerii consumului de carte, tânăra credea cu tărie că vor exista în continuare oameni care citesc și pentru care lectura este o nevoie aproape de bază, la care nu vor renunța. Totodată, intuia bine că oamenii vor începe să pună tot mai mult preț pe timp și că, în viitor, le va fi mai ușor să-și comande cărțile de pe internet decât să meargă să le cumpere dintr-o librărie tra­dițională.

MIZA PE ONLINE. A investit atunci 100.000 de euro pentru a crea platforma Libris.ro – prin intermediul căreia a înce­put să vândă ulterior cărțile aflate în sto­cul micii librării din Brașov –, precum și în salarii și marketing. „Inițial, nu am avut costuri asociate stocurilor și altor echipamente de birou, pentru că foloseam re­sur­sele librăriei“, detaliază antreprenoa­rea.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

După studiile în Filosofie, Bianca Dobrescu intră în presa economică. Mai întâi lucrează la ziarul Bursa, pe urmă la Business Cover, Forbes, Capital, Leaders Reunited și ulterior în cadrul ziarului Adevărul. La NewMoney acoperă subiecte legate de lumea antreprenorială.