Legenda Zăganului: cum au transformat doi antreprenori o specie de vultur într-un brand de bere pentru nonconformiști

Florel Manu 20/03/2017 | 11:39 Special
Legenda Zăganului: cum au transformat doi antreprenori o specie de vultur într-un brand de bere pentru nonconformiști

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Anul trecut, ornitologii au redescoperit pe cerul României zăganul, o specie de vultur considerată dispărută de mai bine de 80 de ani. Cu trei ani înaintea acestei descoperiri, antreprenorii Alexandru Geamănu (foto) și Laurențiu Bănescu dădeau numele zăganului unui business cu multă spumă.

„Băiete! două mari…“ Că e de unde. Numai între 1990 și 1995, în România s-au deschis peste o sută de berării noi. Era o afacere sigură. Piața cerea be­­re. „În anii ’90, berea se vindea relativ ușor. Nu tre­­buia să faci reclamă. Piața era în creștere“, își amin­­teș­­te Vifor Verșescu, președinte al Patronatului So­­cietăților Independente Producătoare de Bere din România. Asta a făcut ca în acea perioadă să apa­­ră zeci de sortimente de bere locală. Însă așa cum au apărut au și dispărut, odată cu intrarea multinaționalelor în in­­dustria locală a berii, companii care după 2000, au reușit să acapareze aproape întreaga piață.

Așa se face că producătorii locali au devenit ine­­xis­­tenți. Berăriile deschise la începutul anilor ’90 au falimentat una după alta. Marile consorții au cum­­pă­­rat cele mai profitabile fabrici de pe piață, cele care mergeau în pierdere au fost închise, iar cei care au rămas în competiție la un moment dat nu au mai putut face față concurenței.

Lucrurile aveau să se schimbe însă după 2010, când au reînceput să apară mici producători locali care au deschis microberării cu unități proprii de producție, după modelele german și american. E adevărat, în momentul de față aceștia nu reprezintă nici măcar 1% dintr-o piață a berii estimată în 2015 (ultimul an pentru care există cifre oficiale) la 15,8 milioane de hectolitri de bere. Dar chiar și așa, prezența lor nu a rămas nedegustată. Dimpotrivă.

(RE)STARTUL MÂNECIU. „Ce ar fi să facem noi be­­rea noastră?“, se întrebau în urmă cu cinci ani Alexandru Geamănu și Laurențiu Bănescu, în timp ce se aflau într-un bar și au băut (mai multă) bere, marcă a unei companii multinaționale. Ideea a prins și a rămas și după mahmureala de a doua zi. Pentru că își doreau cu adevărat o fabrică în care să pro­­ducă bere pe gustul lor.

În acel moment, nu aveau nici experiență antre­­pre­­norială, nici tangențe cu producția de bere. Ale­­xan­­dru Geamănu (41 de ani) a absolvit Facultatea de Automatică la Politehnica, dar a lucrat peste 14 ani în publicitate, în agenții precum D’Arcy, Saatchi &Saatchi, Mercury şi Odyssey. Laurențiu Bănescu (38 de ani) a terminat ASE-ul, Facultatea de Conta­bilitate şi Informatică de Gestiune, și vreme de zece ani a lucrat în vânzări la companii ca Red Bull, Coca-Cola, Henkel şi Tuborg.

„Am început să investigăm, să punem pe hârtie, să facem un business plan“, își amintește Alexandru Geamănu. Inițial, au căutat instalațiile pentru pro­­ducția de bere la companii internaționale speciali­zate în domeniu și au constatat că nu au bani pentru a se lansa într-o astfel de investiție, pentru că o berărie la cheie adusă din afară i-ar fi costat mul­­te sute de mii de euro.

berea zaganu_newmoney

Și-au schimbat abordarea și au început să sondeze terenul pe plan local. Au urmat luni întregi de căutări, în care au purtat discuții cu zeci de oameni și au vizitat mici fabrici de bere din Alba, Satu Mare ori Galați. Numai că nu au găsit nimic care să-i con­­vingă că merită să fie cumpărat. După un timp, „un apropiat din familie mi-a spus că un om de afaceri, Mihai Angelescu (fost angajat în comerțul exterior înainte de 1990, – n.r.), are o berărie de vânzare la Mâneciu, lângă Cheia“, povestește Geamănu. Cei doi prieteni au vizitat fabrica de bere, care se afla în conservare încă din 2011. Le-a plăcut și au cum­­pă­­rat instalația de bere, chiar dacă au fost nevoiți să mai facă mici intervenții pentru a o face func­­țio­­nală. Adunat și calculat, investiția inițială a trecut de 200.000 de euro.

După achiziția fabricii, în primăvara lui 2013, și repunerea ei pe picioare, Geamănu și Bănescu au început să lucreze, alături de berarul-șef, Ileana Dră­­ghici, la gustul berii pe care voiau să o fabrice la Mâneciu.

InterlopulGeamănu. Întâlnirea dintre Ale­­xandru Geamănu și Ileana Drăghici, care acum este și directorul de producție de la Zăganu, a fost una numai bună de povestit și repovestit la buza unui pahar de bere.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.