Învățături de la Cupa Mondială: Care este legătura dintre strategia din fotbal și modelele de dezvolatare a afacerilor

Sebastian Popescu 03/07/2018 | 15:37 Ştiri
Învățături de la Cupa Mondială: Care este legătura dintre strategia din fotbal și modelele de dezvolatare a afacerilor

Dezvoltarea modelelor de afaceri inovatoare este o muncă extrem de complexă și extrem de importantă, pentru că face diferența între reușita pe termen lung și dispariția de pe piață.

Cu ocazia Cupei Mondiale de fotbal din 2018 ce are loc în Rusia, Thomas Funke și Thorsten Lambertus, doi parteneri de lungă durată ai WU Executive Academy din Viena și iubitori ai fotbalului, au analizat mai îndeaproape paralelele dintre fotbal și modele de afaceri digitale. Astfel, ei folosesc fotbalul ca punct de plecare într-o discuție despre dezvoltarea unui model de afaceri de succes în trei etape.

„Să vorbim despre fotbal. Gary Lineker, atacantul legendar al Angliei din anii ’80, a spus odată că  «fotbalul este un joc simplu. 22 de jucători urmăresc o minge timp de 90 de minute, iar la final, germanii câștigă». Nu cred că mai este nevoie să spun că că aceasta este o definiție tranșantă, dar complet greșită, a fotbalului”, spune Thorsten Lambertus.

Fix opusul acestei definiții este cel adevărat, spune și Thomas Funke. „De fapt, fotbalul este foarte complex. Odată ce te uiți mai îndeaproape, îți dai seama că există câteva lucruri fundamentale importante la care trebuie să fii atent înainte de a intra pe teren, dacă vrei să câștigi. Vestea bună este că nu trebuie să fii om de știință pentru a face asta. Și acest lucru se aplică și dezvoltării modelelor de afaceri.”

Cei trei pași în atingerea succesului (în fotbal și în dezvoltarea modelelor de afaceri):

1. Definește-ți strategia, dar fii flexibil în privința tacticii

În fotbal, o mare varietate de strategii complet diferite pot duce la succes, inclusiv, cum ar fi stilul tiki-taka adoptat de spanioli; având o apărare ermetică și bazându-se pe contra-atacuri rapide precum italienii; pase scurte și multe schimbări de poziții; sau încercarea de a păstra posesia mingii cât mai mult timp posibil.

Când vine vorba de dezvoltarea de noi modele de afaceri, strategia corectă face toată diferența dintre succes și eșec. De asemenea, este o idee bună să nu schimbi tactica fundamentală cu puțin timp înainte de meci.

„Asta nu înseamnă însă că nu ar trebui să fii cât mai flexibil în timpul meciului. Există nenumărate variante ale sistemului 4-4-2 și pot fi făcute rapid ajustări odată cu schimbarea circumstanțelor: contrapressing-ul, pressing-ul, schimbarea poziției jucătorilor, urcarea mijlocașilor etc. Modelul de afaceri trebuie să fie la fel de flexibil. Trebuie să percepi evoluția lucrurilor și evenimentele predictbile care apar de-alungul timp ca oportunități și să le valorifici”, spune Funke.

2. Alege un model

Înainte de meci, numele și pozițiile jucătorilor sunt un secret bine păstrat în fotbal. Potrivit lui Thomas Funke, acest lucru nu reprezintă o surpriză: „Formația, adică tiparul echipei, oferă adversarului informații valoroase cu despre strategia pe care echipa ta o va adopta pe teren, influențând direct tactica celeilalte părți”.

În contextul creării unui model de afaceri, tiparele un rol-cheie. Ele nu sunt doar o sursă neprețuită de inspirație în timpul conceptualizării, ci reprezintă și ideea pe baza căreia a fost construită compania. Datele despre clienți, de exemplu, sunt considerate drept „aurul negru” al zilelor noastre. Cu toate acestea, de multe ori, nici măcar nu ne dăm seama că majoritatea companiilor își bazează principalele surse de venit pe datele clienților și că întreaga logică a modelelor lor de afaceri este, prin urmare, orientată spre acest tipar.

3. Aliniați-vă echipa.

Capacitatea membrilor echipei de a colabora și de a se înțelege între ei influențează în mod direct rezultatul strategiei tale, potrivit lui Thorsten Lambertus. „Toți cei 11 jucători depind direct de unul pe altul. Deși Real Madrid își construiește strategia de pe teren în pe baza talentului lui Cristiano Ronaldo, nu ar avea succes fără mijlocașul defensiv Casemiro.Când vine vorba despre dezvoltarea unui model de afaceri, situație este la fel: În orice echipă, membrilor trebuie să li se atribuie anumite roluri funcționale, cum ar cel de atacant, de apărător sau de portar.

Până la urmă, imaginea de ansamblu, rolurile sociale și colaborarea membrilor echipei pentru implementarea modelului de business fac cu adevărat diferența.”

Concluzie:

Este absolut necesar să se gândească, pe baza strategiei, modelului și aliniamentului ales, și în relație unul cu altul – fiecare dintre dimensiunile unui model de afaceri, de ex. segmentele de clienți, resursele sau activitățile de bază. Aceste dimensiuni se intersectează și sunt strâns legate între ele în ceea ce privește scopul lor. „Pentru a o spune clar: Din punct de vedere al afacerii, ar fi, de exemplu, o idee proastă să oferim un produs premium unui segment de clienți care se uită mereu la preț”, concluzionează Thomas Funke.


Foto: Hepta/Mediafax