Le monde selon Macron

 

Emmanuel Macron va fi ales pe 7 mai președinte al Republicii Franceze. Nu există nicio îndoială, în ciuda temerilor exprimate de presă și de unii lideri de opinie. Da, Frontul Național este o forță politică importantă și în creștere. Candidata acestui partid, doamna Marine Le Pen, a obținut cu peste un milion de voturi mai mult decât în turul întâi al alegerilor din 2012. Da, este foarte probabil că, în eventualitatea unui mandat dezamăgitor al lui Emmanuel Macron, al unei reeditări a mandatului lui François Hollande, candidata Frontului Național va avea drum neted spre Palatul Elysée. Dar încă nu am ajuns aici, iar așa-numitul Front Républican, expresie prin care francezii numesc coaliția ad-hoc a partidelor de dreapta și de stânga pentru a bloca ascensiunea la putere a Frontului Național, este suficient de puternic pentru ca testul electoral din 7 mai să fie trecut fără emoții. În Franța zilelor noastre nu pot fi făcute analogii nici cu situația din Statele Unite care a condus la alegerea domnului Donald Trump și nici cu cea din Regatul Unit care a condus la Brexit.

Domeniul președintelui. Observatori externi, dincolo de sentimentele francofile de care aproape orice român dă dova­­dă, suntem intere­sați mai ales de felul în care vii­torul președinte al Franței se va raporta la Europa și la lume, principiile care îl vor ghida în politica sa externă. Acest lucru este cu atât mai important cu cât, în urma părăsirii instituțiilor europene de către Regatul Unit, importanța Franței și libertatea ei de influ­­-en­țare a unor decizii importante pentru UE vor crește simțitor. În acest context, nu trebuie uitat că, potrivit Constituției din 1958, politica ex­ternă a Franței este un „domeniu rezervat“ pre­șe­din­telui.

Indiferent de personalitatea și de culoarea poli­tică ale celui care va ocupa fotoliul de la Elysée, politica externă franceză are anumite permanențe de la care nu va exista niciun fel de abatere: conservarea rangului pe mapamond, atât prin instru­men­tul numit Uniunea Europeană, considerat un multiplicator de putere, cât și prin alte instrumente precum Francofonia, departamentele și teritoriile de peste mări, ONU și chiar NATO. Viitorul preșe­dinte al Franței, care se autodefinește gaullo-mitte­rrandien, cu alte cuvinte revendică moștenirea celor doi mari oameni de stat ai celei de-a V-a Republici, Generalul De Gaulle și François Mitterrand, nu se va abate de la aceste principii. După cum a afirmat-o în repetate rânduri de-a lungul campa­niei sale electorale, Macron vede într-o Europă puternică un mijloc de întărire a influenței fran­ceze. Această Europă puternică trece prin redina­mizarea cuplului franco-german. După cum a declarat, prima vizită o va efectua în Germania. Pu­ternic susținut de actualul ministru al Apărării, Jean-Yves Le Drian, dar și de marele patronat fran­­cez din complexul militaro-industrial hexagonal, Macron este adeptul unei autonomii strategice europene, cu alte cuvinte crearea Europei de la defense și o intensificare a cooperării europene în materie de servicii secrete.

Continuitate. În ce privește rela­ția cu Federa­ția Rusă, Emmanuel Macron a declarat că „numai fermita­tea și unitatea europenilor vor permite men­ținerea unui dialog des­chis cu Moscova, care este indispensabil“. Această deschidere pentru dia­log nu înseamnă, pentru Macron, abandonarea sanc­țiu­nilor economice la adresa Moscovei. Singura condiție o reprezintă res­pectarea acordurilor de la Minsk.

În Orientul Mijlo­­ciu, Macron dorește o politică activă din par­tea Franței, candidatul de numai 39 de ani efectuând pe 23 ianuarie o vizită în Liban, fost mandat francez și cel mai apropiat partener al Franței din Orientul Apropiat. Într-un interviu acordat cotidia­nului libanez de expresie franceză LOrient le jour, Emmanuel Macron se declara pentru plecarea lui Bashar al-Assad, dar nu face din aceasta o condi­ție prealabilă a amorsării unui proces politic care să ducă la rezolvarea crizei siriene. Macron este adeptul unei politici interven­țio­niste, el expri­mând aprecierea și susținerea pentru ope­rațiuni precum Serval din Mali și alte state din Africa sub­sahariană, dar acestea trebuie să mear­gă mână în mână cu intensificarea prezenței franceze în ins­tanțele multilaterale precum ONU, candidatul gru­pării En Marche! exprimându-și dorința creș­terii contribuției franceze pentru Înaltul Comi­sariat pentru Refugiați, dar și a alocării a 2% din PIB pentru apărare pentru a respecta angajamentele asumate în NATO. În materie de apărare mai trebuie adăugat că liderul En Marche! s-a declarat adeptul reintroducerii serviciului militar obligatoriu și al păstrării atât a dimensiunii navale, dar și aeropurtate ale capacității nucleare franceze.

În concluzie, viziunea externă a lui Emmanuel Macron se înscrie în continuitatea predecesorilor săi. Conturarea echipei sale de la Elysée și desemnarea unui ministru de externe după alegerile parlamentare din iunie ne vor întregi imaginea cu privire la politica externă a viitorului locatar de la Palatul Elysée.

Ștefan Popescu este Doctor în istoria relațiilor internaționale contemporane la Universitatea Paris 1 - Sorbona și fost secretar de stat în MAE.