Lanțul de cafenele 5 to go face noi pași pentru expansiunea pe piețele externe. În ce țară va deschide 75 de noi unități

Florel Manu 08/07/2022 | 10:21 Oameni
Lanțul de cafenele 5 to go face noi pași pentru expansiunea pe piețele externe. În ce țară va deschide 75 de noi unități

Într-o industrie care în ultimii doi ani mai mult a stagnat, Radu Savopol a reușit să dezvolte lanțul de cafenele 5 to go. A pariat totul pe expansiune și a reușit, în condițiile în care cele mai multe afaceri din HoReCa au fost serios afectate de criza sanitară provocată de COVID-19.

La începutul lui 2022, cofondatorii lanțului 5 to go, Radu Savopol (47 de ani) și Lucian Bădilă (29 de ani), își propuneau o ex­pansiune agresivă anul acesta, cu circa 200 de noi cafenele deschise pe plan local până la 1 martie 2023, în condițiile în care în­treaga rețea avea în acel moment aproape 300 de unități. În prima jumătate a anului erau deja funcționale circa 70 de noi ca­fenele, în timp ce alte 20 se aflau în diverse stadii de execuție. Acum, Radu Savopol recunoaște că ritmul de dezvoltare în fran­ciză a fost practic blocat pentru zece zile, la începutul războiului din Ucraina, antreprenorul comparând situația cu lockdow­nul din 2020.

Pariul pe extindere

5 to go și-a continuat și expansiunea externă, pe 8 iunie semnând un contract de master franciză în Ungaria. „Am cunoscut în ultimele patru luni un partener cu care am bătut palma în barul unui hotel și am agreat termenii principali ai colaborării dintre noi“, spunea Radu Savopol luna trecută, la semna­rea colaborării cu partenerul de la Budapesta. Pentru început, Savopol estimează că va deschide anul acesta 5 noi cafenele în țara vecină, planurile pe termen lung stabilind o țintă de 75 de unități 5 to go.

Iar ambițiile antreprenorului sunt mult mai mari. 5 to go a semnat deja partene­riate și în vestul Europei. „O mare realizare a acestui an este și conturarea modelului de business la nivel internațional. Am de­finit acest model, lansat deja cu succes pe trei piețe internaționale – Franța, Belgia și Marea Britanie“, adaugă antreprenorul. Iar pe lista extinderilor externe se află și Bulgaria, însă în cazul acesteia nu s-a trecut încă de faza de negocieri.

Antreprenorul precizează că, pe plan intern, nu se uită doar la marile orașe, ci are în vizor inclusiv localitățile cu 50.000-100.000 de locuitori. Și asta cu atât mai mult cu cât 5 to go este cotat drept unul dintre cele mai importante lanțuri de ca­fe­nele din România. „Evoluția numărului de unități plasează 5 to go pe primul loc în topul lanțurilor de cafenele deschise în Ro­mâ­nia, cu o cotă de piață de 48,7% la fina­lul anului 2021, în creștere față de 2020, când ajunsese la 44,9% (conform studiului Allegra World Coffee Portal pentru 2021, publicat anul acesta)“, transmitea compania într-un mic bilanț dat publicității pe 27 mai.

Creșterea accelerată, generată de expansiunea prin franciză, i-a permis compa­niei să ajungă anul trecut la o cifră de afa­ceri de 12,9 milioane de euro, în creștere față de 2020, când veniturile totale erau de circa 8,1 milioane de euro. Potrivit antreprenorului, anul acesta mizează pe o cifră de afaceri consolidată de circa 23 de mili­oane de euro. „Mărirea cifrei de afaceri din acest an vine atât din creșterea numărului de cafenele, cât și a cifrei de afaceri a acestora, pentru că anul trecut au fost încă res­­tricții“, detaliază Radu Savopol.

Garajul primordial

Afacerea 5 to go a început în 2015, când Radu Savopol a deschis alături de Lucian Bădilă prima cafenea într-un garaj din zona Lahovari din Capitală. A fost o investiție de circa 10.000 de euro, iar în prima zi de funcționare, antreprenorii au avut încasări de fix 375 de lei.

Pasiunea lui Savopol pentru afaceri da­tează încă din perioada liceului. „La 16 ani, împreună cu un prieten, făceam șnururi de ochelari și șireturi colorate pe care le vindeam duminica în târg“, povestește acesta. Absolvent de design interior la Facultatea de Arte a Universității din București, Radu Savopol s-a apucat să amenajeze inițial apartamente, case și diverse baruri prin București.

A investit în prima sa mare afacere în anul 2000, într-un restaurant-pub din Si­naia, Old Nick Pub. Desfășurat pe circa 400 de metri pătrați, acesta poate găzdui peste 500 de clienți și a fost amenajat chiar de Savopol. Doi ani mai târziu a decis să in­ves­tească și în București. A deschis o cafenea în Piața Romană, în parteneriat cu im­portatorul local al produselor Lavazza. A făcut-o și de această dată tot după un concept propriu, care avea să-i aducă un premiu internațional de design. Afacerea a du­rat doar doi-trei ani, pentru că spațiul în care funcționa cafeneaua a fost vândut către BRD.

Până în 2015, când i-a venit ideea de a deschide o cafenea pe principiul fixed price, a mai avut o cafenea în Sinaia și un pub Old Nick în București. Între timp a re­nunțat la ele, concentrându-se exclusiv pe 5 to go. Încă de la deschiderea primei ca­fenele a lanțului, Radu Savopol era decis să dezvolte businessul în franciză. Lucru pe care îl continuă și în prezent, ținta sa fiind o rețea locală de 1.000 de unități. Toate – to go.

Ce, cât, unde?

Înainte de pandemie, în România erau active peste 40.000 de restaurante, cafe­nele și baruri. După redeschiderea businessurilor, 30% din jucătorii din această piață nu au mai avut forța să-și revină și au dat faliment.

  • RECORD. În 2019, cifra de afaceri a tuturor restaurantelor din România a înregistrat un maxim istoric de aproximativ 2,9 miliarde de euro; în același an, barurile și cafene­lele locale au avut vânzări totale de 631,5 milioane de euro, potrivit datelor de la Registrul Comerțului.

  • EFECTE. Potrivit unui studiu Restograf, în 2020, când restaurantele și cafenelele au fost mai mult închise decât deschise, cifra de afaceri a localurilor din România a scăzut în medie cu 83% față de 2019.

  • OPTIMISM. Peste 50% din proprietarii de restaurante și cafenele estimează că revenirea la veniturile din 2019 este posibilă într-o perioadă cuprinsă între 6 și 12 luni de la redeschiderea totală a loca­lurilor și funcționarea lor la o capacitate de 100%, mai arată studiul Restograf.

Acest articol a apărut în numărul 143 al revistei NewMoney.

FOTO: Laszlo Raduly

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.