Lagardère Travel Retail vrea să ajungă la 55 de magazine 1 minute până la finele anului 2020
Ce faci când piața de care depinde afacerea ta crește neîncetat? Continui să investești în magazine amplasate exact la locul potrivit.
Acest articol a apărut în numărul 73 (9 – 22 septembrie 2019) al revistei NewMoney
Ritmul accelerat în care a evoluat conceptul de food-to-go în România ultimului deceniu, în strânsă legătură cu creșterea traficului aerian de călători și cu dezvoltarea centrelor de afaceri în marile orașe, a avut un impact pozitiv asupra obiectivului stabilit de francezii de la Lagardère Travel Retail pentru brandul lor 1 Minute.
Cu 43 de magazine deschise până în momentul de față sub acest nume în România, Lagardère merge mai departe cu planurile sale de extindere, creionând o strategie care pornește de la ideea de a fi „la un minut distanță de toți cei care își doresc o gustare rapidă și fresh“. Ținta? Un total de 55 de magazine în 2020.
OPORTUNITĂȚI ÎN EVOLUȚIE. Apărut pentru prima oară în Polonia, brandul 1 Minute a ajuns în România în 2011, într-un centru de afaceri. „Era complet diferit față de cum arată acum. A evoluat mult în direcția produselor fresh-food, în sensul că avem un sortiment mult mai larg. De altfel, noi am fost printre primii retaileri care au accesat piața de food-to-go și cred că primul retailer care a intrat în zonele de business center. Era o piață la început de drum“, își amintește Costin Neacșu (37 de ani), șeful diviziei de Food Retail în cadrul Lagardère Travel Retail România. Altfel spus, în condițiile în care dezvoltarea retailului în zonele de tranzit este foarte dinamică la nivel global, piața locală a început să ofere mai multe oportunități jucătorilor din acest segment.
Cu o cifră de afaceri de 138 de milioane de euro în 2018, Lagardère Travel Retail România este prezentă de peste 20 de ani pe piața comerțului în zonele de tranzit, galerii comerciale și centre de afaceri, operând o rețea de 297 de magazine pentru segmentele news & convenience, convenience, travel essentials, gifts & souvenirs și foodservice, cu un portofoliu de opt branduri, dintre care cele mai cunoscute sunt 1 Minute, Inmedio, Relay și So! Coffee.
Din cele aproape 300 de magazine ale rețelei, 69 sunt concepte de foodservice, compania propunându-și să ajungă până la finalul anului la 77 de unități pe acest segment și la 90 până la sfârșitul lui 2020.
Pentru anul în curs, compania are bugetate pentru piața locală investiții de aproximativ cinci milioane de euro, valoare similară cu cea din 2018, în timp ce afacerile sunt estimate să crească cu 8-9%.
La nivel global, divizia-mamă Lagardère Travel Retail a avut o cifră de afaceri de 7,25 miliarde de euro în 2018 și un total de 4.400 de magazine pentru liniile de business travel essentials, duty free & fashion și foodservice situate în aeroporturi, gări și alte concesiuni în 34 de țări.
„Suntem un retailer cu un know-how solid în dezvoltarea și implementarea conceptelor de tipul quick service restaurant, cafenele și alte concepte foodservice, atât la nivel local, cât și la nivel internațional. Prin urmare, când ne uităm la un magazin, privim dincolo de locație, design și concept“, mai spune Costin Neacșu.
ALGORITMUL LAGARDÈRE. În România, magazinele 1 Minute sunt operate într-un sistem de antreprenoriat asemănător francizei, dar cu mai multe avantaje pentru partenerii care le gestionează, după o rețetă implementată încă de la început de compania-mamă.
„Operațiunile Lagardère Travel Retail se bazează pe un model de business fără o investiție inițială din partea antreprenorului în spațiul comercial. Astfel, noi asigurăm integral investiția pentru deschiderea magazinului, inclusiv stocul de produse, costurile ulterioare de întreținere, chirie, precum și transferul de know-how și instruirea personalului. Spre deosebire de modelul clasic de franciză, la începutul colaborării, antreprenorul depune o garanție egală cu vânzările medii pe patru zile (de ordinul câtorva mii de euro), iar aceasta îi va fi restituită la încetarea contractului“, detaliază Neacșu.
Cu alte cuvinte, este un model de parteneriat care oferă o flexibilitate a valorii investiției, calculată în funcție de locul ales, de concept, dimensiune și format. De exemplu, pentru spațiul de 88 de metri pătrați din pasajul de la Universitate, unde a fost deschis 1 Minute anul trecut, investiția s-a ridicat la 140.000 de euro.
Pe viitor, compania își va continua politica de expansiune, urmărind atât Capitala, cât și orașele mari din țară. În același timp, potrivit spuselor lui Neacșu, va fi dezvoltată și Bucătăria Centrală, o unitate de producție proprie deschisă în 2017, unde sunt preparate manual sandviciuri, salate și deserturi, apropiindu-se astfel de marii retaileri alimentari care-și prepară produsele în așa-numitele fresh-cornere, în care investesc anual zeci de mii de euro.
De altfel, aceștia din urmă au încheiat și parteneriate cu diverse companii precum FruFru – primul concept de „mâncare fresh, sănătoasă“ din România, lansat de Mihai Simiuc în urmă cu 13 ani, care a fost recent subiectul unei tranzacții cu gigantul anglo-olandez Unilever (după ce Simiuc a vândut 75% din companie) –, dar și cu alte nume, precum Iconic Food (afacere fondată de Camelia Șucu) sau Salad Box (business deținut de clujeanul Dan Isai).
Mai ales că este o piață despre care toți acești jucători spun că are un potențial uriaș de dezvoltare. E adevărat, există și un „dacă“. Dacă publicul ar fi mult mai educat pentru consumul de alimente proaspete.
Pe scurt
Lagardère Travel Retail România este prezentă de peste 20 de ani la nivel local, cele mai cunoscute branduri pe care le dezvoltă fiind 1 Minute, Inmedio, Relay și So! Coffee.
- Rulaj. Afacerile companiei au ajuns la 138 de milioane de euro, cu o creștere de 8,6% față de anul anterior.
- Rețea. Compania are 297 de magazine în România, dintre care 69 sunt concepte de foodservice. Din acest total, 1 Minute înseamnă 43.
- Global. La nivel internațional, această divizie are 4.400 de magazine pentru liniile de business travel essentials, duty free & fashion și foodservice.