La o cafea cu Vasi Andreica: Rețeta succesului TED’S Coffee

Senica Micu 21/11/2019 | 12:01 Oameni
La o cafea cu Vasi Andreica: Rețeta succesului TED’S Coffee

Unul dintre cele mai cunoscute branduri din piața locală a cafelei, TED’S Coffee Co., bate pasul spre 50 de cafenele și analizează posibilitatea să treacă și granițele. Cereri există deja.

Acest articol a apărut în numărul 78 (18 noiembrie  – 1 decembrie 2019) al revistei NewMoney

În cafeneaua TED’S Coffee Co. din stra­da Nicolae Caramfil din București e un du-te-vino continuu de clienți. Mulți sunt fideli, alții, ocazionali. Vin, comandă o ca­fea, o savurează la o masă în timp ce răspund la câteva e-mailuri sau o plă­tesc repede și își văd mai departe de drum.

E un început de noiembrie cald, puțin trecut de ora prânzului. Atmosfera cu soare de afară se răsfrânge prin geamurile transparente și se amestecă în decorul pus la punct de o echipă de profesioniști, după cum ne explică mai târziu Vasi Andreica (44 de ani), fondatorul brandului.

Încă din primul moment, ne atrag atenția com­binațiile de nuanțe de lemn natur, galben și albastru marin și un perete tapetat cu tot felul de sticle, sticluțe și pa­chețele de cafea. În acest decor, „la o cafea“, Andreica pune la punct ultimele detalii despre extinderea rețelei TED’S Coffee Co., care va ajunge până la fina­lul anului la aproximativ 35 de unități, proprii și în franciză.

Povestea lui Vasi Andreica

Până la a detalia însă planu­rile sale, antreprenorul face o mică pa­­ranteză și prezintă, pe scurt, primii ani în care a făcut business, din peri­oada când se afla pe băncile Facul­tății de Drept din București. Chiar dacă multe nu s-au legat și a fost nevoit să re­nunțe, după cum mărturisește astăzi Vasi Andreica, a experimentat și a învățat lecții pe care, mai apoi, le-a aplicat în afacerea dezvol­tată în industria cafelei.

Lanțul de cafenele TED’S Coffee se duce către 35 de unități proprii și în franciză până la finalul acestui an

„Am încercat mai multe până la un moment dat, când am plecat în Germania cu gândul să lucrez acolo. Era atunci și mirajul Vestului. Însă nu m-am acomodat deloc. Am avut chiar și o cafenea, dar a fost greu, nu cum îmi imaginasem eu. Poves­tea de acolo m-a ajutat să îmi dau seama că trebuie să fac ceva în România. Așa că, după doi ani, am revenit în țară“, poves­tește antreprenorul.

A urmat o perioadă relativ scurtă în care a tatonat piața, și-a făcut planurile pe hârtie și a luat pulsul celorlalte afaceri existente în acest domeniu – „foarte pu­ține, pentru vremea aceea“. Apoi, în 2003, a înființat compania Anvas Trading, care importa cafea din Europa și o distribuia în România.

„Dar eu îmi doream foarte mult atunci să am și o cafenea, un loc al meu pe care să-l administrez. Și am avut, în anii care au urmat, câteva în București, care nu s-au concretizat însă într-o rețea. Am experimentat mult și în zona asta, până m-am oprit din nou“, detaliază Vasi Andreica.

S-a concentrat atunci pe găsirea unei idei inedite, a unui concept nou care să-l diferențieze și evidențieze în piața locală a cafelei. Așa a început o căutare febrilă de inspirație pe la tot felul de târguri in­ter­naționale, până la New York, iar de acolo, înapoi în România.

„La mine era simplu: aveam o companie mică și trebuia să vin în piață cu ceva diferit. Și în toate călătoriile mele, mi-am dat seama că genul de «coffee shop take away» exista peste tot, mai puțin la noi, cu foarte mici excepții“, punctează Andreica. În 2013, când a lansat brandul TED’S Coffee Co., pe nișa aceasta erau doar câteva cafenele, precum Starbucks, la care se adăugau alte câteva independente, no name.

„Și mi-am zis: «Hai să fac o cafenea în zona asta de to go/take away», pe modelul lanțurilor de cafenele din Vest. Un nou con­cept, no smoking, deși la vremea aceea încă se fuma. Ei bine, și din punctul acela până acum, totul s-a petrecut într-un ritm accelerat de dezvoltare, urmând ca anul acesta să ne ducem către 35 de cafenele, proprii și în franciză, în orașele mari. Nu am avut un plan bine stabilit pentru extindere, ci a fost un context care m-a ajutat să fac lucrul acesta. Pentru că eu nu am cău­tat niciodată spații, ci spațiile au venit la mine. Primeam tot felul de propuneri“, detaliază antreprenorul.

Afacere în clocot. TED’S Coffee se extinde

Un ritm accelerat concretizat și într-o cifră de afaceri esti­mată la nivelul lanțului de cafenele la aproximativ trei milioane de euro pentru anul în curs și de cinci milioane de euro la cel al întregului grup Anvas (import și distribuție, plus partea de franciză etc.), în creștere ușoară față de anul trecut.

Dezvoltarea rețelei a culminat cu lansarea în 2018 a sistemului de franciză, cu intenția declarată de a intra și în orașele mari, precum Brașov, Sibiu, Oradea sau Timișoara. Câteva detalii sunt mai mult decât edificatoare în acest sens: pentru o suprafață de până în 40 de metri pătrați, taxa de intrare în franciză este de 5.000 de euro, urcând la 7.500 de euro pentru un spațiu de 41-80 de metri pătrați și până la 10.000 de euro pentru spațiile mai mari, care depășesc 80 de metri pătrați. Iar investiția care trebuie bugetată este undeva între 25.000 și 80.000 de euro, în funcție de suprafață.

În momentul de față, rețeaua TED’S Co­ffee Co. a ajuns la 30 de unități la nivel național, dintre care 22 sunt în București. Cu excepția cafenelei din Ploiești, celelalte deschise în orașele mari din România sunt în franciză. Investiția totală în ultimele două cafenele deschise în Capi­tală în luna octombrie a fost de 100.000 de euro (plus TVA), fiecare pe o suprafață de aproximativ 40 de metri pătrați.

Piața cafenelelor este în creștere

„În ultimii cinci ani, am observat tran­sformări pozitive în piața cafenelelor din București, cum nu am văzut în primii 25 de ani de capita­lism. Este clar că obiceiul de consum în genul acesta de locații (precum TED’S Coffee Co., n.r.) crește, deși nu ne com­pa­răm cu Budapesta, iar de Vest nici nu mai vorbesc“, punctează Vasi Andreica.

La nivelul concurenței, pe această piață intră nu doar lanțurile de cafenele în ge­nul 5 To Go – cu peste 100 de cafenele, cel mai mare lanț local de cafenele în sistem de franciză care promovează cafeaua vândută la colț de stradă în regim to go – sau Starbucks, cu circa 50 de cafenele, ci și magazinele care vând cafea, „cei mai mulți dintre români preparându-și cafeaua acasă, dimineața“.

Anul trecut, de exemplu, vânzările de cafea în regim de retail au ajuns la aproxi­mativ 403 milioane de euro – adică o cantitate de circa 35.500 de tone –, cu 7% mai mult față de anul 2017, potrivit datelor pu­blicate de European Coffee Federation, preluate de la compania de cercetare de piață Euromonitor.

Pe termen scurt, ținta lui Vasi Andreica este să ajungă la o rețea de 50 de cafenele în următorii doi ani, pentru ca apoi să intre într-o etapă de consolidare a afacerii. Între timp, antreprenorul ia în calcul și posibilitatea să ducă brandul TED’S Coffee Co. în străinătate, în sistem de fran­­ciză, bineînțeles, după ce a primit mai multe ce­reri din țări precum Germania și Canada, de la români stabiliți acolo de mai mulți ani.

Totuși, acest pas nu este o prioritate, în contextul în care „este încă mult de lucru în România“, brandul nefiind prezent în toate orașele mari. „Chiar și la orașele mici, cu 20.000-30.000 de locuitori, ne uităm, oriunde e ne­voie“, explică el. Pentru că loc de creș­tere este. La fel și ro­mâni dornici să expe­rimenteze arome noi de cafea.

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente.