La mai bine de un deceniu de când a pre­luat pachetul majoritar la 2Performant, Dorin Boerescu a crescut compania de peste 300 de ori

Senica Micu 13/08/2020 | 10:24 Digital
La mai bine de un deceniu de când a pre­luat pachetul majoritar la 2Performant, Dorin Boerescu a crescut compania de peste 300 de ori

La mai bine de un deceniu de când a pre­luat pachetul majoritar la 2Performant, Dorin Boerescu a crescut compania de peste 300 de ori. Următorul său pas: listarea pe piața AeRo a Bursei de Valori București.

Înainte de pandemie, compania româ­nească de tehnologie 2Performant, care dezvoltă o platformă integrată de marke­ting afiliat și influencer marketing, lucra deja cu Goldring, unul dintre cei mai activi brokeri pe piața românească de ca­pital, la pregătirea unei runde private care să preceadă listarea la Bursă. Dorin Boe­rescu, chief executive officer (CEO) și ac­țio­nar majoritar al companiei, spune că, împreună cu echipa sa, își propusese atunci, „ca și acum, de altfel“, să in­ves­tească în extinderea capacității de su­port, în vânzări și marketing, dar și în dezvoltarea propriei tehnologii și îmbu­nă­tă­țirea experienței utilizatorilor din plat­formă.

„Apoi am intrat în starea de urgență, in­dustria a cunoscut o accelerare fantas­tică la nivel mondial și, date fiind crește­rile raportate, am decis împreună cu Goldring că este o ocazie foarte bună să accelerăm listarea“, povestește antreprenorul, referindu-se în principal la „indus­tria“ de comerț online, estimată să atingă anul acesta valoarea de peste 6 miliarde de euro, în plan local. În plus, mai spune acesta, compania se află într-un punct în care oportunitățile sunt nelimitate, existând perspective concrete de extindere pe piața interna­țio­nală.

Context prielnic

Ce este însă marke­tingul afiliat? Răspunde antreprenorul: „În­țeles ca publicitate plătită la cost per vânzare, marketingul afiliat este marketingul viitorului și crește odată cu accelerarea la ni­vel mondial a e-commerce-ului. Este o modalitate transparentă de colaborare dintre un magazin online și cei care pot trimite potențiali clienți către magazin, prin diferite forme de reclamă online, primind în schimb un comision pentru vânzările generate“. În momentul de față, peste 1.000 de branduri fac în mod activ afiliere în România, iar peste 600 dintre acestea o fac prin platforma 2Performant, care a dezvoltat propria tehnologie în acest domeniu.

Cu o cifră de afaceri de 3,2 milioane de euro în 2019, în creștere cu 20% față de 2018, 2Performant a avut un avans accele­rat în prima parte a acestui an, pe fondul explo­ziei digitale din perioada pandemiei și al mu­tării obiceiurilor de cumpărare preponderent în online. „În primul trimestru am avut creștere cu 27%, apoi, în aprilie, numă­rul și valoarea vânzărilor realizate de magazinele online prin platforma de marke­ting afiliat 2Performant au crescut cu peste 100% față de aprilie 2019“, detaliază Dorin Boe­rescu.

De altfel, întreaga evoluție a companiei a fost și a rămas încă de la început strâns le­gată de cea a comerțului electronic. În 2008, fondatorul Radu Spineanu câștiga NetCamp, o competiție pentru startupuri, obți­nând o finanțare de tip seed de 15.000 de euro. Astfel se lansa prima rețea de afiliere din România, 2Parale, devenită între timp 2Performant.

Dorin Boerescu s-a alăturat companiei în 2009, într-o primă fază ca afiliat, cu pro­iectul Convertor.ro, aducând un background în advertising și o înțelegere foarte bună a pieței de digital marketing. „Apoi, Radu, cu care mă înțelegeam deja foarte bine, mi-a spus că ar fi interesat să vândă. Și astfel, după mai multe discuții, am decis să cum­păr 80% din business alături de un business angel, în urma unei investiții de 50.000 de euro“, povestește Boerescu, care în 2010 a devenit CEO.

Cinci ani mai târziu, a fost lansată și o platformă complet nouă, pe care a mutat tot businessul în 2016, trecând printr-un pro­ces de rebranding către 2Performant.com. Practic, au fost câțiva ani de dezvol­tare accelerată pentru companie, cu inves­tiții importante în tehnologie și creșterea businessului, migrarea către o soluție teh­nică complet nouă și mutarea în Amazon Web Services (AWS).

„A fost atunci un moment extrem de important pentru noi. Echipa noastră tehnică a rescris complet platforma și am mutat întregul ecosistem de utilizatori de la acel mo­ment pe o infrastructură nouă, con­struită pe principii moderne de programare și cu o capacitate de scalare rapidă, ceea ce ne-a ajutat enorm în ultimii ani, inclusiv în perioada pandemiei“, completează antreprenorul. Iar când spune „enorm“ se referă și la faptul că, raportat la încasările din pri­mul an, cifra de afaceri de 3,2 milioane de euro de anul trecut reprezintă o creștere de 300 de ori pentru companie.

„De-a lungul anilor am avut investiții externe care au depășit 600.000 de euro, iar pe lângă acestea și investiții interne, pentru că am investit permanent profitul generat în creșterea companiei. Așadar, doar în tehnologie am investit peste un milion de euro și vom continua să o facem“, mai spune Boerescu.

Antreprenor dintotdeauna

În dialogul cu NewMoney, antreprenorul lasă de înțeles că are un fler înnăscut pentru business. „Fac antreprenoriat de când mă știu, îmi place să intuiesc potențialul unui business și să îl cresc. Am făcut asta în afacerile pe care le-am fondat și le-am crescut, precum Speed Promotion, Agrafa, Hyperactive. Sunt și business mentor la Entrepreneurship Academy, membru în Consiliul de Ad­mi­nistrație al iHunt Technology. Sunt pasionat de marketing și tenis“, face acesta o scurtă descriere a traseului său antreprenorial. A început să vândă anunțuri prin Telefax, încă din anii ’93-’94.

Apoi, s-a implicat în tot ce în­seamnă marketing și publicitate. A fost, pe rând, promoter, art director, DTP-ist, copywriter, stra­teg, specialist Adwords și „câte altele“.

„Îmi amintesc că lucram ca director de marketing la o școală de șoferi și, în paralel, ca agent de vânzări, și profitam de fiecare oră liberă pentru a sta la computerul șefului meu. De multe ori dormeam peste weekend la birou doar ca să pot să lucrez pe calculator. Primul meu angel investor, nea Radu, mi-a pus la dispoziție în 1996 un calculator și o imprimantă. Am început astfel antreprenoriatul cu o investiție mică. Așa am lan­sat în 1997, alături de câțiva parteneri, agenția Speed Promotion (devenită Godmother), mai târziu Agrafa.ro, o tipografie digitală, Hyperactive, o agenție digitală, și Convertor.ro, cu care am și intrat în afili­ere“, continuă Dorin Boerescu.

În 2009, după ce a vândut partea sa din Hyperactive – și pentru că lucra deja cu Radu Spineanu în 2Parale –, a apărut și opor­tunitatea de a cumpăra un pachet din companie.

În cei 11 ani de activitate, 2Performant a intermediat prin platforma sa de marketing afiliat vânzări în valoare de peste 200 de milioane de euro, pentru sute de ju­cători din e-commerce-ul local și regional.

Salt în viitor

Acum, boomul pe care l-a avut comerțul online în criza sanitară s-a tradus prin creșteri neașteptat de mari pentru 2Performant. „Foarte multe companii au înțeles în această perioadă importanța prezenței în online și faptul că această digitalizare puternică trebuie captată. Comerțul online s-a dublat în perioada pandemiei. În opt săptămâni am câștigat între cinci și zece ani la nivel global, creșteri care se aplică și la noi. Comerțul online este fără discuție printre industriile favorizate de pan­demie în toată lumea“, mai spune Boe­rescu.

În opinia sa, vom asista la o creștere cu peste 50% a comerțului online față de anul trecut, cu unele salturi semnificativ mai mari la anumite categorii. „Dacă anul trecut comerțul online în țara noastră a fost de peste patru miliarde de euro, anul ăsta esti­mez că vom depăși șase miliarde“, continuă antreprenorul.

Odată cu noul ritm de dezvoltare, și urgentarea listării la Bursă a venit natural pentru companie. „Într-un an cu mari pro­vo­cări pentru companii, iată o nouă listare la BVB, dintr-un sector mult așteptat de noua generație de investitori“, spune și Virgil Zahan, CEO Goldring, broker pe piața românească de capital.

„Listarea la bursă ne va permite în primul rând accesul la o infrastructură financiară importantă, accesul la capital pentru continuarea scalării tehnologiei proprii, pentru investiții. (…) În același timp, listarea ne va permite să atragem în continuare în compa­nie top talents prin programul de stock options pentru angajați“, îl completează Dorin Boerescu.

Pe termen lung, Boerescu ia în calcul și o extindere internațională, în contextul în care circa 9% din veniturile de afiliere vin deja de la clienții din țările din regiune. „Avem și un parteneriat cu Tradedoubler din Polonia, prin care preluăm clienți – de exemplu epantofi.ro e prezent la noi în plat­formă în acest fel și are rezultate foarte bune –, parteneriat pe care intenționăm să îl extindem.“

Cu o echipă de 30 de oameni astăzi, Dorin Boerescu spune că a primit multe oferte de-a lungul timpului pentru vânzarea 2Performant, dar potențialul de creștere este enorm în continuare și crede că poate să aducă multă valoare în companie pentru mult timp de acum încolo.

Scurt istoric

Fiecare an din evoluția 2Performant este marcat de o mișcare importantă.

  • 2008. Radu Spineanu fondează 2Parale.
  • 2009. Dorin Boerescu se alătură compa­niei, întâi ca afiliat, apoi cumpără 80% din afacere alături de un business angel.
  • 2015. Compania se rebranduiește sub numele 2Performant.
  • 2018. 2Performant finalizează o investiție de 250.000 de euro și lansează Marketing și Departamentul de Business Intelligence.
  • 2020. Prima parte a anului aduce creșteri importante, pe fondul ac­ce­lerării e-commerce-ului.

Acest articol a apărut în numărul 96 al revistei NewMoney.

Citește ultimul număr al revistei NewMoney în format e-paper

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente.