La 91 de ani, Geta Brătescu reprezintă România la Bienala de Artă de la Veneția

Oana Borviz 12/05/2017 | 17:27 Timp Liber
La 91 de ani, Geta Brătescu reprezintă România la Bienala de Artă de la Veneția

Pentru prima dată în istoria artei contemporane autohtone, o femeie va reprezenta România la Bienala de Artă de la Veneția: Geta Brătescu.

Artista Geta Brătescu este cea care va expune, la cea de-a 57-a ediție a Bie­­na­­­lei de Artă de la Veneția (important eveniment de artă contem­po­­ra­­nă, ce va avea loc, între 13 mai și 26 noiem­brie, sub numele „Viva Arte Viva“), un proiect inedit, numit „Geta Brătescu – Apariții“. Portret interior al unei artis­­te care nu a încetat nicio­­dată să se ex­­prime pe sine în cel mai sincer mod cu putin­­ță, pro­iectul (ales în urma unui concurs național) aduce laolaltă cele mai semnificative lucrări ale sale, de la seriile de desene, texti­­le și lito­gra­­­­fii „Medeea“ (realizate între 1979 şi 1981) și până la filmele experimentale precum „Mâini“ din 1977, ale că­­rui per­­sonaje sunt mâinile artistei.

Când spui Geta Brătescu, nu știi la ce să te gândești mai întâi: la dese­nele, gravurile, colajele, lucrările de tapiserie și textile, la fotografiile, ins­talațiile sau la filmele experimentale? Pentru că Geta Brătescu, unul dintre cei mai importanți artiști ai avangardei românești postbelice, a creat (și o face și acum, la cei 91 de ani) în ce­­le mai diverse medii artistice.

Nu­­mită și „marea doamnă a artei conceptua­­le românești“, Geta Brătescu este apre­­­ciată însă nu atât pentru diversitatea tehicilor în care lucrează, cât pentru originalitatea cu care a dat formă unor viziuni artistice incredibile. Pro­iectul „Geta Bră­­tescu – Apa­riții“, al că­rui curator este Magda Radu, tocmai asta își propune: să pre­zinte arta com­plexă, sofisticată a unei artiste ce ape­lează constant la memorie și subcon­știent pentru a crea o operă în care sinele ocupă loc central. Construit în jurul a două teme principale – atelierul și subiectivitatea feminină – pro­iectul readuce în lumină gânduri, sen­zații, concepte cu care artista (care crede că „amintirea este apariție; epifanie, ca și arta“) a lucrat de-a lungul a șase decenii.

Mituri. „Afuri­siți negustori de mituri! Artiștii!“, scria Geta Brătescu într-un text publicat în revista literară Secolul 21 (al cărei director artistic este, așa cum a fost și pen­­tru revista Secolul 20). Ne­­gus­­tor de mituri este și Ge­­ta Bră­­tescu, au­­toarea unei arte în care visul, realitatea și mitul se în­­tâl­­nesc pentru a crea un uni­­vers unic. Me­deea, Didona, Faust (a ilustrat, printre altele, „Faust“, de Goethe, în traducerea lui Ştefan Augustin Doi­­naş, „Mu­tter Courage“, de Berthold Brecht, „Ciuma“, de Albert Camus) sunt personaje care apar repetitiv în opera ei, cum la fel se repetă și for­mele abs­trac­­te, autoportretele, semnele caligrafice, ce situează multe dintre lucră­rile sale la granița cu literatura. Deloc sur­prinzător, atâta vreme cât pentru Geta Brătescu (care a studiat nu doar artele, ci și literatura, și care a scris vo­lume de eseuri – „Atelier vagabond“, „Atelier continuu“ – sau de pro­­ză scurtă – „Peisaj cu om“) este aproa­­pe același lucru să desenezi și să scrii: „Atunci când desenez, mă simt ca și cum aș scrie. Scriu o ima­­gine, scriu o formă, scriu un proiect“, mărturisește ea.

Atelier. Toate proiectele Getei Bră­tescu au luat naștere în atelierul său din București, atelier care este, pentru ea, mai mult decât un spațiu în care creează și meditează, este un atelier men­tal, în care subconștientul lu­crea­ză neîncetat, aducând la suprafață amintiri, gânduri, concepte. „Atelierul este și un spațiu al concentrării, atelierul este artista însăși“, spune Magda Radu făcând referire la elementul-che­­ie al expoziției „Geta Brătescu – Apari­­ții“. În acest atelier au prins viață seria de desene „Apariții“, constând în desene rea­lizate, la propriu, cu ochii închiși (serie importantă, ce face trimitere la acele imagini mentale pe care mâna le redă prin desen); „Că­­tre alb“ (1975), happe­ning fotografiat, în care chipul artistei, repe­­tat în câ­­teva imagini, se pier­­de trep­tat într-o lu­mi­nă strălu­ci­toare; „Doam­na Oliver în costum de călătorie“ (1980), unde Geta Brătescu apare îmbră­­cată în negru ți­nând în mâini o ma­și­­­nă de scris: tot aici au fost concepute filme experimentale precum „Atelierul“ (1978), ce captează atelierul cu tot ce este în el (obiecte, lucrări, artist) sau seria de fotografii „Nu violenței!“ (1974), ce imortalizează un happening în care artista stătea cu corpul ghemuit, mimând fragilitatea.

Multe dintre aceste lucrări, create într-un „atelier continuu“, vor recompune, în expoziția „Geta Brătescu – Apa­­­riții“ (ce va putea fi văzută la Pavi­li­onul României din Giardini della Bien­­na­­le și Noua Galerie a Institutului Ro­­­­­­mân de Cultură și Cercetare Umanistic din Ve­neția), portretul unei artiste care va rămâne în istoria artei drept „doam­­na artei conceptuale româ­­nești“.

 


FOTO: Ștefan Sava