Kinderpedia, aplicația prin care părinții au acces continuu la dialog cu profesorii și educatorii, se extinde în Marea Britanie și Portugalia
Kinderpedia, aplicația prin care părinții au acces continuu la dialog cu profesorii și educatorii, face pași către o extindere internațională. Pe listă se află Marea Britanie și Portugalia.
La doar cinci zile de la închiderea școlilor din cauza pandemiei de COVID-19, mărturisește astăzi antreprenoarea Evelina Necula, „am integrat pe Kinderpedia funcția de predare video la distanță“, devenind astfel, timp de două luni, singura aplicație pentru educație care permitea pornirea unei videoconferințe direct din orarul zilei. Dedicată interacțiunii dintre grădinițe, școli și părinții copiilor, povestea Kinderpedia a debutat în 2014 cu o finanțare europeană de 135.000 de euro. Șase ani mai târziu se pregătește să intre și pe alte piețe europene și să ajungă pe breakeven în România.
„Am ales numele ușor, pentru că aveam în gând ceva care să inspire ideea de enciclopedie a copilului și a anilor săi de educație, pornind încă din etapa timpurie. Deci, Kinderpedia“, spune Evelina Necula despre afacerea pe care a fondat-o împreună cu alți doi antreprenori, Daniel Rogoz și Valentin Ilea. De ce zona preșcolară? Pentru faptul – demonstrat, de altfel – că anii copilăriei vin cu „niște oportunități uriașe de dezvoltare“, răspunde Necula, primii șase sau chiar zece ani din viața unui copil fiind intervalul în care implicarea familiei în educație are cel mai mare impact pe termen lung.
„Am debutat în 2014, iar în 2015 aveam deja varianta beta a produsului, pe care să o prezentăm grădinițelor. Am vorbit într-o vară cu peste 80 de grădinițe. Din feedbackul lor am înțeles că percepeau o parte din valoarea pe care o astfel de soluție le-ar putea-o aduce, dar nu erau pregătite să o folosească zi de zi. Am introdus anumite funcționalități în plus și am început să lucrăm la aplicațiile mobile, căci soluția exista atunci doar în varianta web“, detaliază Necula.
Primii plătitori
Produsul odată validat, Kinderpedia a venit în 2016 în piață și cu un proiect-pilot de doi ani, la care s-au alăturat 50 de grădinițe. „În 2017 am lansat și aplicațiile native Kinderpedia pentru Android și iOS, pentru părinți. Iar în a doua jumătate a anului au venit și primii clienți plătitori. Practic, atunci am început monetizarea, însă cu doi ani mai târziu decât în proiecțiile noastre inițiale“, adaugă antreprenoarea.
Pe scurt, afacerea Kinderpedia a fost susținută din venituri proprii în intervalul 2015-2018, tot profitul fiind reinvestit în aplicație. În 2018, fondatorii au reușit să atragă și primii investitori privați, un grup de trei angel investors din Elveția. Efectul imediat? Kinderpedia a crescut de trei ori ca număr de utilizatori activi în următorul an. În același timp, solicitările venite din partea școlilor care foloseau platforma i-au determinat să dezvolte și componenta de catalog electronic.
Grosso modo, până în toamna anului trecut, valoarea investiției în Kinderpedia ajunsese la circa 785.000 de euro, potrivit zf.ro. În ceea ce privește veniturile, acestea au fost anul trecut la 100.487 de euro, pentru anul acesta estimându-se o dublare pe piața din România și atingerea pragului de breakeven.
„Stabilitatea cash flow-ului a venit din premiile câștigate la finalul anului trecut – locul I la acceleratorul Innovators for Children și locul III la Startarium. Împreună, cumulează o finanțare totală de 65.000 de euro, non equity based“, mai spune Evelina Necula. Dar planurile de dezvoltare ale antreprenoarei nu se opresc doar la piața locală, pasul următor fiind extinderea în afara granițelor.
„Urmărim, în prezent, atragerea unei investiții de 500.000 de euro pentru scalare în Europa. Avem parteneriate semnate pentru piețele din Marea Britanie și Portugalia. Vizăm, de asemenea, extinderea în Elveția.“
Mai mulți utilizatori
Despre criza COVID-19, antreprenoarea spune că a influențat în două feluri Kinderpedia: pe de o parte, a crescut semnificativ interesul pentru tehnologie în educație, ceea ce a dus la „o creștere uriașă a numărului de utilizatori“, iar pe de altă parte, pentru că multe dintre școlile și grădinițele care foloseau aplicația și înainte au fost afectate la rândul lor, veniturile au avut de suferit. Înainte de declararea stării de urgență, Kinderpedia era accesată de aproximativ 150 de școli și grădinițe, cu 17.000 de utilizatori, majoritatea din zona educației private
. În prima săptămână din iunie, pe platformă erau deja înregistrați și predau profesori din peste 2.000 de școli, în timp ce numărul utilizatorilor activi ajunsese la 100.000. Printre partenerii de până acum se află grădinițele Ioanid și Butterfly sau școlile Aletheea și Helikon.
Decizia Guvernului de a închide școlile și grădinițele a intensificat concurența pe acest segment, un exemplu de jucători cu servicii similare fiind și Telekom România, împreună cu partenerul său Adservio. Potrivit datelor Asociației Școlilor Particulare, în grădinițele și școlile private din România sunt înscriși aproximativ 150.000 de preșcolari și elevi, segmentul generând anual venituri de trei miliarde de lei.
Antreprenoarea consideră că această criză a deschis educația către tehnologie într-un fel în care niciun alt demers, fie el guvernamental, fie civic, nu ar fi reușit să o facă. „Pe 19 martie am semnat un protocol cu Ministerul Educației și Cercetării și am oferit Kinderpedia gratuit școlilor publice, până la finalul anului școlar, pentru a continua predarea la distanță.“ În plus, 11 module special gândite pentru profesori rămân gratuite pe termen nedefinit.
Kinderpedia este astăzi o platformă de tip cloud, multi-language și multi-currency, găzduită pe serverele Amazon, accesibilă atât prin aplicații dedicate Android și iOS, cât și prin orice tip de browser. În același timp, îi menține pe părinți permanent conectați cu activitățile și progresele copiilor lor, incluzând funcții de management al clasei, orar, prezență, predare video la distanță, catalog, carnet de note, modul de teme, mesagerie rapidă, galerie multimedia, calendar de evenimente. Practic, în loc să urmărească avizierul școlii sau al grădiniței, pagina de Facebook, grupul de WhatsApp, site-ul sau camerele web, părinții au la îndemână un singur instrument, care le oferă informații personalizate despre activitatea copiilor și progresul acestora la școală sau grădiniță.
„Educația din România are nevoie de soluții tehnologice superioare și de antreprenoriat social autentic. Din nefericire, o bună parte a celor care vânează astăzi contractele cu școlile sunt dealeri de cartele SIM, de laptopuri și de tablete. Acest fenomen poate îngreuna digitalizarea, pentru că o tehnologie cumpărată la pachet nu beneficiază de gradul necesar de adeziune și de asumare din partea celor implicați“, mai spune Evelina Necula.
Pe lângă Kinderpedia, aceasta mai face echipă cu Daniel Rogoz și în OneTouch Advertising, agenția-părinte a platformei, un boutique de comunicare cu afaceri de aproximativ 230.000 de euro în 2019. O altă poveste în care Necula a intrat cu puțin timp înainte de lansarea Kinderpedia, având la bază o experiență de mai mulți ani în marketing și în comunicare.
„Trecuseră 12 ani de când lucram în domeniu și îmi doream o nouă provocare. S-a demonstrat că aventura pe care o căutam era aceea a unui business pe cont propriu. Cu Daniel Rogoz lucrasem în trecut în calitate de client-furnizor. Ceea ce ne unea era faptul că, indiferent de oră și de proiect, eram ultimii oameni în picioare și nu ne opream până când nu era totul terminat“, își amintește ea. Câțiva ani mai târziu, povestea începută atunci rămâne la fel de vie.
Acest articol a apărut în numărul 93 al revistei NewMoney.
Citește ultimul număr al revistei NewMoney în format e-paper