Jucăriile din online, afaceri totale de 10 milioane de euro anual

Florel Manu 10/04/2017 | 11:25 Digital
Jucăriile din online, afaceri totale de 10 milioane de euro anual

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Vitrinele magazinelor cu jucării au atras tot timpul privirile. Sunt însă deja ani buni de când acestea s-au mutat în spatele monitoarelor, unde jucăriile sunt mai mari, mai multe, mai diverse și mai profitabile.

Se dau o mămică și soțul ei programator. Ea știe ce lucruri se vând, iar el știe să pună pe picioare un site. Ce fac ei? Simplu: un magazin de jucării online și, gata, au intrat în business. Cam așa le place să glumească antreprenorilor care au deja experiență în co­mer­țul online cu jucării. Dincolo de glume se află un business care se pune pe picioa­re relativ ușor, dar se păstrează greu, pe o piață în care concurența a devenit tot mai acerbă, iar publicul-țintă este destul de restrâns.

Chiar și așa, rămâne un tip de afacere tentant, pentru că un magazin online are acoperire națională, iar costurile sunt mult mai reduse în com­pa­rație cu unul offline. Totuși, online-ul nu depășește 6-8% (maxim 10 milioa­ne de euro) din piața totală a jucăriilor, pe care specialiștii o estimează la 160 de milioane de euro.

În acest context, nișa jucăriilor par­că nu mai pare atât de atractivă. Nu același lucru se poate spune despre George Șerban, clujeanul care își descoperea spiritul antrepre­norial pe când avea doar 20 de ani. A lansat atunci platforma de anun­țuri Bestauto.ro, pe care avea să o vândă șase ani mai târziu. Ulterior, în 2007, a deschis Best Kids, un magazin online destinat comerțului cu jucării și articole pentru copii. O nișă la care pu­țini se gân­deau într-o perioadă în care, pe fondul creditării excesive, majoritatea afa­ce­rilor online se îndreptau către co­mer­țul cu electrocasnice.

Puteai să intri în afacere cu puțini bani. Marjele de profit erau destul de mari“, spune George Șerban. În cazul său, investiția inițială a fost de circa 10.000 de euro, sumă care a acoperit și primul stoc de marfă.

george serban_bets kids_jucarii_laszlo raduly
Prima afacere din online a lui George Șerban a fost un site de anunțuri auto FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney

 

În plus, jucăriile reprezintă o nișă de produse cu uzură morală mică, neperisabile, spre deosebire de gadgeturi, de exemplu, despre care Șerban spune că se „învechesc“ în doar câteva luni. „Da­că nu vând o păpușă de Crăciun, o vând la Crăciunul viitor. În cazul unui iPhone, dacă acum am modelul 5, peste un an este la modă deja modelul 7“, explică clujeanul.

Recunoaște însă că a avut și noroc în a se menține între primii trei jucători din piață, alături de Noriel și Nichiduță, grație unui parteneriat pe termen lung cu unul dintre cei mai cunoscuți furnizori locali de jucării, Peak Toys, din Cluj- Napoca. Dar succesul afacerii a depins și de importurile de jucării din China, unde sunt fabricate inclusiv branduri eu­ropene. „Am ajuns să aducem contai­nere din China și branduri pentru care avem exclusivitate“, mai adaugă George Șerban. Și, cum în online nu ești limitat de spațiu, și-a permis să includă în ofer­te și jucării voluminoase.

Între online și offline. De asemenea, a luat decizia de a nu vinde doar ju­cării, des­pre care antreprenorul spu­ne că „se vând bine doar două luni pe an, în no­iembrie și decembrie“. Practic, 55% din cifra de afaceri a firmei pro­vine din vân­zările de jucării din această perioadă a anului. Restul vânzărilor sunt generate de accesorii, în special din zona de pue­ri­cultură, cum ar fi suzetele, căru­cioa­rele, aparatele de sterili­zat și chiar sca­u­­nele de copii pentru mașină.

Chiar dacă platformele online au posibilitatea să afișeze de aproape patru ori mai multe produse față de un magazin fizic, în offline numărul cumpără­torilor este mai mare. Și asta pentru că online-ul are limitele lui. „Peste 60% din clienții noștri au între 25 și 35 de ani, adică acel segment educat, ocupat, care caută pe internet, se documentează și plasează comanda online. Mămicile cu copii mai mari merg în offline“, explică Șerban.

E și motivul pentru care Best Kids va deschide anul acesta un magazin fizic într-un centru comercial din Cluj. În online, oferta depășește 11.000 de produse, în timp ce în offline vor putea fi expuse cel mult 3.000 de repere din cau­za spa­țiului restrâns.

Antreprenorul recunoaște că această repoziționare va veni cu costuri suplimentare, inexistente în online, însă se vede nevoit să ia această decizie pentru că principalii competitori, Noriel și Ni­chi­duță, au început cu afaceri în offline și abia apoi s-au orientat către vânzările pe internet.

Pirații pieței. Principalul pericol din piața jucăriilor, spune Șerban, este re­prezentat de produsele contrafăcute, care pot „îngropa“ modelul original. „Un produs nou are succes în primul, cel mult, al doilea an de când intră în piață. Din acel moment este copiat și apare va­rianta lui ieftină“, detaliază acesta. Practic, din acest punct, produsul original nu se mai vinde, piața orientându-se că­tre produsele piratate. El dă drept exemplu jocul Kendama, care a apărut pe piață în 2015, a devenit popular în scurt timp și doar după un an au apărut co­pii­le ief­ti­ne din China. Dacă originalul costa peste 100 de lei, varianta chine­zească a intrat pe piață la prețuri de cel mult 20 de lei.

Antreprenorul mai spune că invazia ju­căriilor contrafăcute este greu de oprit. Chiar dacă, periodic, autoritățile confiscă containere întregi venite din zona Asiei, produsele piratate tot ajung pe piață, pro­dusele confiscate fiind înlocuite cu noi loturi, pentru că prețurile copiilor sunt extrem de mici.

Iar prețurile scăzute sunt și una din cauzele pentru care piața este invadată de produse de proastă calitate. Din pă­cate, spune Șerban, românii se îndreaptă exact către aceste produse, iar în piață se vede. „Industria crește pe volume, și nu pe calitate. În fiecare an crește volumul comenzilor, crește dublu față de va­loarea tranzacțiilor. Venitul crește doar cu 15% la o dublare a volumului comenzilor“, explică George Șerban.

În aceste condiții, mai spune antreprenorul, piața are o capacitate de creștere de cel mult 20% pe an. Iar bătaia se dă între jucătorii mari, pentru că în fiecare an se deschid și se închid magazine, în special, în online. Și, cum nu mai sunt foarte mulți furnizori de jucării ro­mâ­nești, produsele din China domină piața, iar magazinele locale, fie în offline ori online, se mulțumesc cu ofertele pro­du­că­torilor din Asia. Și, odată cu ele, și cum­părătorii.

[/vc_column_text][vc_text_separator title=”Jucării și jucării” color=”juicy_pink”][vc_column_text]Mediul online are avantajul că poate oferi la vânzare tot timpul anului atât produse „evergeen“, cât și ultimele noutăți din piață.[/vc_column_text][vc_column_text]

  • Cel mai vândut. Cerculețele Hula Hoop sunt jucăriile cel mai bine vândute pe plan mondial. Chiar dacă au fost inventate cu aproape 60 de ani în urmă, sunt și acum populare și aduc cifre bune de vânzări magazinelor din întreaga lume.
  • Preponderent online. Cele mai căutate produse în mediul online sunt cele de dimensiuni mari. Este vorba de căsuțe din plastic pentru copii, tobogane, triciclete, mașinuțe cu pedale sau săniuțe. Multe din aceste jucării, considerate „de exterior“, nu sunt expuse în magazinele fizice pentru că ocupă mult spațiu.
  • Jucării inteligente. Un trend al ultimilor ani sunt jucăriile care inte-rac-ționează cu copiii. Este vorba de păpuși sau animale care vorbesc. Pentru că cererea pe acest segment este din ce în ce mai mare, jucăriile vorbitoare sunt disponibile în limbile țărilor în care sunt comercializate. De aceea sunt și printre cele mai scumpe produse.
  • NG la modă. Printre cele mai în vogă jucării sunt cele vândute sub brandul National Geographic. Este vorba de telescoape, microscoape sau alte ustensile care se pot asambla și se adresează copiilor cu vârste de peste cinci ani.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

 


FOTO: Guliver / Getty Images

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.