Cum s-a întors investitorul imobiliar Ovidiu Șandor la „prima dragoste”, IT-ul

Andreea Neferu 22/12/2016 | 12:02 Oameni
Cum s-a întors investitorul imobiliar Ovidiu Șandor la „prima dragoste”, IT-ul

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Ce au în comun IT-ul, industria textilă și imobiliarele? Pentru antreprenorul timișorean Ovidiu Șandor, acestea s-au împletit firesc de-a lungul timpului. Atât de firesc încât IT-ul, domeniul în care a urmat studii doctorale, a devenit terenpentru investițiile sale de tip business angel.

„Viața nu e cum o planifici, uneori te îm­­­pinge ea într-o anumită direcție“, spu­­ne omul de afaceri timișorean Ovi­diu Șandor, unul dintre cei mai mari investitori români din industria imo­bi­liară, care a redesenat prin proiectele sale zone din orașe precum Timișoara sau Cluj-Napoca. Iar povestea sa profe­sio­­nală pare să confirme, cumva, faptul că socoteala de acasă nu s-a potrivit cu cea din târg.

Șandor a făcut un doctorat în IT în Suedia, după care s-a întors în România pentru a prelua frâiele afacerii de familie din domeniul textilelor, Moda-Tim. Iar pentru că întotdeauna este loc de mai mult atunci când vine vorba de ca­rieră, din 2005 a intrat în forță și în imo­­biliare, devenind în scurt timp unul dintre cei mai mari jucă­tori de pe piața de real-estate din provincie.

Deși capitolul cu imobiliarele nu a fost drumul pe care și l-a planificat de la bun început, având în vedere că visul său era o carieră academică în IT, Șan­­dor recunoaște acum că acest sector i s-a potrivit ca o mănușă.

„Poate acest lucru s-a întâmplat pentru că, parțial, a existat și acea dorin­­ță, dacă vreți, de ctitorire, care mi se pa­­re foarte româ­neas­că. Îmi place să creez ceva fizic, vi­zi­­­bil și palpabil, să pot lăsa o am­prentă asupra unei zone a unui oraș“, mărturi­sește Șandor.

Angel investor. Cum „prima dragos­­te nu se uită nicio­dată“, antreprenorul ti­­mișorean a înce­put în ultimii ani să se uite din nou către domeniul în care s-a spe­­cializat, astfel că a făcut mici in­­ves­­ti­­ții de tip business angel în două firme de IT: un start-up în Timi­șoara și un altul în El­ve­­ția, fondat de un român care și-a fă­­cut doctoratul în Țara Cantoanelor.

Nu vrea să dea mai multe detalii despre cele do­uă companii, însă recunoaște că in­ves­tițiile pe care le-a făcut în acestea sunt „mo­di­ce“ comparativ cu sumele investite de-a lungul timpului în imobiliare. „E o zonă în care vreau să investesc în continuare, mai ales că și eu am o edu­cație în IT. Încerc să ajut alte businessuri a­flate la început de drum“, spune șeful dezvoltatorului imobiliar Mulberry Development.

Ajutor gândit și concretizat și printr-un spațiu de coworking denumit Startup Hub, deschis într-unul dintre proiectele  de birouri pe care le-a dezvoltat în Timi­­șoa­­ra, City Business Center.

„Cred că e foarte important să existe astfel de structuri, care sprijină și co­­nec­­­­tează tinerii cu oameni de afa­ceri și an­­treprenori mai experimentați, care conectează ideile cu capitalul, care aju­­tă la dezvoltarea societății locale, într-o anumită măsură“, explică Șandor, în opi­­nia căruia doar unul din zece antrepre­­nori reușesc să aibă succes. „Și asta nu are de-a face cu legislația sau biro­cra­ția, ci cu faptul că unii reușesc, iar alții nu“.

Birouri, birouri, birouri. Drumul său în imobiliare a început cu același City Business Center Timișoara, un pro­iect de birouri cu o suprafață închiriabilă de 43.000 de metri pătrați, dezvoltat pe un teren deținut de Moda-Tim. Ulterior, birourile au fost vân­dute către fondul de in­ves­tiții NEPI, într-o tranzacție estimată la 75 de mili­­oane de euro.

Alături de NEPI, Șandor a dezvoltat și un proiect de birouri de 59.000 de metri pătrați la Cluj-Napoca, The Office, care ar urma să fie finalizat integral anul vii­tor.

În prezent, însă, se concen­trează pe ISHO, un proiect de anvergură, multi­func­țional, dezvoltat pe un teren de 5,3 hectare al fostei fabrici ILSA din ora­șul de pe Bega. Lucrările la clădirea de bi­rouri ISHO Offices, un pro­iect cu o supra­față închi­ria­bilă de 50.000 de metri pă­trați, vor demara în prima parte a anului viitor. Aceasta va fi dezvoltată în trei etape, urmând ca primele spații, cu o su­pra­față totală de 16.000 de metri pătrați, să fie livrate în primul trimestru al lui 2018.

Celelalte două faze, fiecare cu câte 17.000 de metri pătrați suprafață închi­ri­a­bilă, au ca termen de predare 2019, res­pectiv 2020, în funcție însă și de viteza cu care spațiile vor fi absorbite de piață.

Pe lângă birouri, proiectul ISHO va include și o componentă de rezidențial, cu 1.200 de apartamente, primele unități lo­­ca­­tive urmând să fie livrate în 2018. De ase­­menea, în proiect vor fi incluse și locuri de parcare, gym, spa, piscină, centru de conferințe, un parc de peste 7.500 de metri pătrați, supermarket, farmacie și altele. Întregul proiect va cumula in­ves­tiții de 130 de milioane de euro.

Pe piața timișoreană au mai fost anun­țate în ultima perioadă mai multe pro­iecte imobiliare, inclusiv de birouri. „Mr. Mall“, omul de afaceri ieșean Iulian Das­călu, investește peste 220 de milioane de euro în proiectul multifuncțional Openville, pe care îl dezvoltă în jurul centrului comercial Iulius Mall Timișoara și care va include și o componentă de birouri.

De asemenea, dezvoltatorul imobiliar Werk Property Group, controlat de Virgil Tornoreanu și de antreprenorul de ori­gi­ne turcă Ruhat Kemaloglu, in­vestește 30 de milioane de euro într-un proiect de birouri în Timișoara, denumit Vox Technology Park.

La timpul și locul potrivit. În ciu­­­da acestor proiecte și a altora simi­lare anunțate în întreaga țară, Ovidiu Șandor spune că nu se poate vorbi încă despre o euforie a imobiliarului, ci mai degrabă de o revenire la o perioadă în care pro­iectele reapar pe piață după mai mulți ani în care multe lucrări au fost puse „on hold“. „Cred că mai degrabă sun­tem într-o perioadă de normalitate, în care se cons­truiește atât cât trebuie“.

În opinia sa, în România este nevoie de noi construcții, spre exemplu pe zona rezidențială, unde stocul de locuințe este în general vechi și îmbătrânit.

Dintr-un total de 8,5 milioane de lo­cuințe, puțin peste 10% au fost construite după 1990, potrivit calculelor NewMoney pe baza datelor de la Institutul Național de Statistică. „Chiar dacă există orașe cu pier­dere de populație, există și orașele mari care au creștere de popu­lație, unde cred că o să vedem din ce în ce mai multe proiecte și, fiind mai multe, ele vor fi din ce în ce mai bune“, mai spu­ne antreprenorul. În mod similar, și pe piața de birouri, seg­­mentul pe care poate Șandor îl cu­noaște cel mai bine, încă este mult de con­­struit, însă secretul este să dezvolți clădirile respective atunci când este nevoie de ele, „nici mai repede, nici mai târziu“.

Un fel de adolescență“. Totodată, el adaugă că, față de 2005, când a demarat primul proiect de biro­uri, piața imo­­bi­­liară locală este ceva mai matură, însă mai are de crescut. „În ge­ne­ral, pie­țele din România se află într-un fel de adoles­­cen­­ță. Nu mai suntem copii, dar nu suntem încă nici adulți“.

Ovidiu Șandor spune că, în orice parte a lumii, un dezvoltator imobiliar se con­fruntă cu un set de provocări la care trebuie să găsească soluții, de la a găsi un te­­ren foarte bun, până la a obține auto­ri­zații de construire sau soluții de finan­ța­­re. „Nu cred că avem obstacole mai mari decât antreprenorii din alte țări“, crede Șandor. Numai că tot el adaugă: „Sigur, nu oricine poate să facă asta“.

 

[/vc_column_text][vc_text_separator title=”Miza pe orașele mari din provincie” color=”juicy_pink” border_width=”2″][vc_column_text]Ovidiu Șandor a fost artizanul mai multor proiecte imobiliare situate în două dintre cele mai mari orașe din România, Timișoara și Cluj-Napoca.[/vc_column_text][vc_column_text]

  • City Business Center. A preluat conducerea fabricii de confecții Moda-Tim, iar pe terenul acesteia a pornit primul său proiect imobiliar de anvergură, clădirile de birouri City Business Center. Șandor a vândut acest proiect cu o suprafață închiriabilă de 43.000 de metri pătrați către dezvoltatorul imobiliar NEPI pentru 75 de milioane de euro.
  • The office. În 2013, Șandor demarează în parteneriat cu NEPI un alt mare proiect de birouri, de această dată la Cluj-Napoca. The Office are o suprafață închiriabilă de peste 59.000 de metri pătrați și va fi finalizat în întregime anul viitor, după ce, în 2014 și 2015, au fost inaugurate primele două faze ale proiectului.
  • ISHO. În prezent, Șandor se concentrează pe un alt proiect în Timișoara, ISHO. Complexul va include birouri cu o suprafață închiriabilă de 50.000 de metri pătrați, dar și o componentă de rezidențial (1.200 de apartamente). Investiția este de 130 de milioane de euro.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

 


FOTO: Visul dezvoltatorului imobiliar Ovidiu Șandor era o carieră în IT. Sursa foto: Laszlo Raduly

A debutat în presa scrisă în urmă cu opt ani. În 2013, a absolvit cursurile programului de pregătire intensivă în jurnalism „Economic and Political Reporting from Southeast Europe”, organizat la Londra și la Berlin de agenția de presă Reuters, iar în 2015 a participat la cursurile școlii de vară Online and Multimedia Journalism, organizată de Deutsche Journalistenschule la Munchen. În 2013, a câștigat premiul „Florin Petria” pentru jurnalism economic, iar în 2015 a fost unul dintre laureații concursului Tânărul Jurnalist al Anului, secțiunea Economie. Anterior, Andreea a lucrat la Ziarul Financiar. În prezent, la NewMoney, Andreea acoperă din punct de vedere editorial domeniile construcții și imobiliare.