Investițiile pierdute din industria auto: ce șanse mai are România să atragă miliardele de euro ale greilor din industrie

Andreea Neferu 28/08/2018 | 13:09 Companii
Investițiile pierdute din industria auto: ce șanse mai are România să atragă miliardele de euro ale greilor din industrie

Pe tabla de șah a investițiilor de an­ver­gură din industria auto a ultimilor ani, România a tot primit mat din partea unor țări precum Ungaria, Polonia sau Slovacia. În aceste condiții, mai are vreo șansă de a atrage miliardele de euro ale greilor din automotive?

Acest articol a apărut în numărul 47 (27 august – 9 septembrie) al revistei NewMoney

Doar în decurs de doi ani, România a ratat investiții de câteva miliarde de euro în industria auto, marile grupuri din domeniu orientându-se către alte țări din regiune. În 2016, de exemplu, Mercedes-Benz, divizia premium a gigantului german Daimler, alegea ca destinație de investiție Ungaria, unde anunța că va aloca un miliard de euro pentru construcția unei noi fabrici, la Kecskemét.

În același an, același grup Daimler alegea Polonia pentru o fabrică de motoare de 500 de mili­oane de euro, deși România s-a aflat și ea pe lista scurtă a nemților pentru această investiție. Pe final de an 2016, România mai pierdea în favoarea Slovaciei o inves­tiție ceva mai mică, de circa 60 de mili­oane de euro, a produ­cătorului japonez de rulmenți și echipamente electronice Minebea de această dată.

O CHESTIUNE DE INFRASTRUCTURĂ. Iar cele de mai sus sunt doar câteva exemple de proiecte industriale de anver­gură pierdute de România. De dată mai recentă, anunțul gigantului auto BMW de a investi un miliard de euro într-o nouă fabrică în orașul maghiar Debrecen a pus din nou sare pe rănile României. „Dacă privim în ansamblu evoluția investițiilor în această industrie realizate în țara ve­cină (Ungaria, n.r.) începând din anii ’90, vedem că apetitul producătorilor a fost constant stimulat prin politici coerente aplicate de autoritățile ungare. Din pă­cate, România nu a avut aceeași forță de atracție, doi factori, dar nu numai aceștia, fiind fundamentali în luarea deciziilor de investiții: infrastructura rutieră și forța de muncă“, spune Ciprian Gavri­liu, partener al companiei de audit și consultanță Deloitte România.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

A debutat în presa scrisă în urmă cu opt ani. În 2013, a absolvit cursurile programului de pregătire intensivă în jurnalism „Economic and Political Reporting from Southeast Europe”, organizat la Londra și la Berlin de agenția de presă Reuters, iar în 2015 a participat la cursurile școlii de vară Online and Multimedia Journalism, organizată de Deutsche Journalistenschule la Munchen. În 2013, a câștigat premiul „Florin Petria” pentru jurnalism economic, iar în 2015 a fost unul dintre laureații concursului Tânărul Jurnalist al Anului, secțiunea Economie. Anterior, Andreea a lucrat la Ziarul Financiar. În prezent, la NewMoney, Andreea acoperă din punct de vedere editorial domeniile construcții și imobiliare.