Inventarierea digitală – un domeniu prea puțin exploatat în România – este noul pa­riu al antreprenorului Eugen Saulea

Senica Micu 22/04/2022 | 12:18 Oameni
Inventarierea digitală – un domeniu prea puțin exploatat în România – este noul pa­riu al antreprenorului Eugen Saulea

Pentru antreprenorul Eugen Saulea, anii de pandemie nu au fost doar despre implementarea unor măsuri care să stabilizeze businessul ESSA (jucător pe piața servicii­lor de trade marketing și vânzări) într-o pe­ri­oadă de criză, ci și despre tatonarea unui domeniu nou, în care să investească.

„Inventarierea patrimoniului este obligatorie în România și, de regulă, se face la sfâr­șitul exercițiului financiar. Acest proces este unul prea puțin tehnologizat în plan local, numărarea manuală și etichetarea din pix fiind metodele cel mai des întâlnite“, dez­vă­luie acum Saulea unul dintre motivele care l-au făcut să-și canalizeze energia și în această direcție. Strategic, antreprenorul a ales să pornească la drum cu un partener din Cehia și „împreună cu acesta să customizăm serviciile pentru piața autohtonă“. Într-o primă fază, parteneriatul se va realiza cu ESSA Group, o afacere de 16,5 milioane de euro în 2021.

Ultimele detalii

„În țările vecine există companii specializate pe acest segment. Personal, am interacționat cu o astfel de com­panie accidental, în calitate de client al unui lanț de bricolaj, și am fost plăcut surprins de digitalizarea proceselor și, implicit, de re­zultatul final“, spune Saulea despre inventa­rierea digitală. În ultimii doi ani, acesta a in­vestigat posibilitatea de a dezvolta și de a implementa un serviciu similar în România, însă a decis să caute un partener care „a inventat deja roata“. Și l-a găsit în Cehia.

Potrivit lui Saulea, diferența dintre un inventar clasic implementat în România și unul implementat în Cehia este foarte mare. În primul rând, modelul ceh elimină eroarea umană și necesită cu 50% mai puține re­surse. ESSA, de exemplu, participă la inventarele partenerilor cu resursă umană, iar numărătoarea se face manual pentru fiecare articol listat. Ulterior se completează fișe pentru fiecare zonă inventariată și, într-un final, toată informația se consolidează în format digital.

Modelul ceh, în schimb, folosește tehno­lo­gie de partiție a magazinelor, până la nivel micro (segmente rafturi), calibrează numă­rul de scanere necesare pentru a termina in­­ventarierea în calendarul propus, aler­tează coordonatorul de inventar cu privire la du­blarea scanării sau a omiterii unor seg­mente de produse și exportă raportul final de inventar într-un format ușor de compa­rat cu datele scriptice deținute de fiecare magazin.

„Recent, am definitivat ultimele detalii ale parteneriatului pentru România și, îm­preună cu partenerul ceh, vom aduce teh­no­logia inventarelor alături de resursa umană existentă în ESSA“, continuă Saulea. Inves­ti­ția inițială în această nouă direcție de business este de până în 100.000 de euro, în con­textul în care compania cehă parteneră – al cărei nume Eugen Saulea nu îl poate face public încă – va veni cu echipamentele deja existente în Cehia, iar ESSA, cu resursa umană și logistica sa de la nivel local.

„Noi am estimat că în primele șase luni noua entitate va avea nevoie de suportul direct al companiilor-«părinți». Odată cu atragerea de noi parteneri, respectiv creș­terea volumului de business, se va decide tranziția către cea de-a doua etapă, care constă în dezvoltarea unei structuri proprii de client service, field management, field control și execuție, precum și în capacitarea propriilor resurse logistice – achiziții de noi tooluri necesare în procesul de inventariere“, detaliază Saulea.

Pentru primul an de activitate, acesta esti­mează o cifră de afaceri de cinci mili­oane de euro pentru noua entitate juridică, în care ESSA va fi partener cu 50%. Mai mult, crede că acest volum ar putea să se du­bleze după doi ani.

Piața internațională

Pe termen scurt și pe termen mediu, obiectivul lui Eugen Saulea este consolidarea noii linii de business și intrarea la nivel internațional cu serviciile promovate de ESSA la momentul de față – merchandising, leasing de perso­nal – în piețele în care funcționează deja par­te­ne­rul ceh, respectiv Polonia, Ungaria, Slovacia, Croația. În plan local, compania se­lectează și angajează personal pentru toate categoriile de retail, personal închiriat ulterior pe o perioadă limitată de timp că­tre par­teneri precum lanțurile de retail Carrefour, Kaufland, Auchan, Cora sau Mega Image.

Anul acesta, pentru ESSA (cu toate cele trei divizii pe care le are: manipulare marfă, BTL și evenimente, leasing de personal) este așteptată o creștere a cifrei de afaceri de cel puțin 15% față de 2021, deoarece sunt „semne clare că anumite servicii, ce au fost reduse ca importanță în pandemie, revin cu volume semnificative de la o lună la alta“. Iar cel mai bun exemplu, spune Saulea, este cel legat de campaniile de promovare și consultanță. „În acest context, pentru 2022, estimarea noastră este de mi­nimum 18,5 milioane de euro, dar putem atinge și o creștere de circa 25%, prin consolidarea și extinderea portofoliului actual de servicii.“

Dar, dincolo de estimările pentru anul în curs, care au fost cele mai mari provocări pentru Eugen Saulea în ultimul timp, când vine vorba de ESSA? În primul rând, este vorba despre o criză a forței de muncă, după ce a scăzut mult numărul persoanelor disponibile pentru accesarea joburilor din categoria celor active prin ESSA, pe segmen­tul de leasing de personal. Iar explicația este simplă: „Ridicarea tuturor restricțiilor afe­rente perioadei pandemice a condus la re­ve­nirea segmentului HoReCA și, implicit, la înmulțirea ofertelor de job din acest segment“.

„În ultimii doi ani, noi am recrutat și angajat multe persoane din acest segment de piață. (…) Mai mult, forța de muncă de la noi pleacă iarăși în afara țării. În acest context, ne bazăm mult pe forța de muncă non-UE, dar, din păcate, și în acest caz, costurile lunare sunt ridicate, pe fondul scumpirii chiriilor, a utilităților, a salariilor“, explică Eugen Saulea.

De altfel, ESSA a recurs cu greu la această soluție, de a recruta și de a atrage personal în România, asta pentru că procesul poate dura între patru și șase luni. Până la acest moment, compania a recrutat peste 80 de persoane din Sri Lanka, pentru care are o întârziere de două luni la venirea în țară față de calendarul inițial. „În întreg procesul de imigrare a apărut și o problemă generată direct de războiul din Ucraina. Au fost can­di­dați care s-au retras din acest proiect, identificând un risc major odată cu venirea într-o țară ce se află în proximitatea zonei de conflict“, spune antreprenorul.

În prezent, ESSA are 2.100 de angajați permanenți și peste 1.500 de colaboratori delegați, fiind unul dintre cei mai mari ju­cători de profil din regiune, fapt confirmat și de cele 30 de depozite de tranzit prin care lucrează.

Începutul

Eugen Saulea a intrat în antreprenoriat după zece ani petrecuți în companii precum Efes România, Murfatlar și Brau Union. Se întâmpla în 2004, când încă era di­rector național de vânzări pe segmentul de retail modern al producătorului de bere Brau Union și apelase la serviciile unei companii specializate în merchandising. Rezultatele au fost însă sub așteptări, costurile serviciilor fiind foarte mari, iar calitatea – extrem de scăzută.

A intuit atunci o oportunitate în piață și a fondat BIP Grup, specializat în servicii de merchandising, promovare, vânzare și dis­tri­buție. După primii doi ani, firma lui Saulea își oferea serviciile în București, Cons­tanța, Iași, Cluj-Napoca, Timișoara, Brașov, Ploiești și Craiova. Din acel moment, creșterea BIP a fost direct proporțională cu dezvoltarea re­țelelor internaționale de retail. De fiecare dată când apărea un nou magazin, compania lui Saulea era și ea acolo. La sfârșitul lui decembrie 2007, Saulea anunța vânzarea a 50% din acțiunile BIP către International Marketing & Sales Group Limited (IMSG), un fond britanic de investiții specializat pe servicii de trade marketing și vânzări, pentru 3,3 milioane de dolari. Patru ani mai târziu, acțiunile britanicilor și un pachet adi­țional de 1% din cele deținute de Saulea erau cum­părate de compania americană SPAR Group, într-o tranzacție a cărei valoare a rămas confidențială.

Tot în 2012, SPAR Group a plătit peste un milion de euro pentru 51% din Pella Events, companie aflată și ea sub umbrela BIP, fondată de Saulea în 2008 și având ca obiect de activitate consultanța și promovarea la raft. În anul premergător tranzacției, Pella raportase vânzări de 3,2 milioane de euro, din rularea de campanii BTL pentru companii precum P&G, Unilever, JTI, Kraft, GSK, Electrolux, Metro sau Carrefour.

Cele două companii se completau, din punctul de vedere al serviciilor, și ambele rezolvau pro­blema prezentării produselor și eficientizarea vânzărilor. Dar din această buclă lipsea componenta de implementare și management a materialelor de comunicare. Astfel, în 2010 a apărut ESSA Sales & Distribution.

Acest articol a apărut în numărul 137 al revistei NewMoney.

FOTO: Laszlo Raduly

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente.