Într-o piață pentru care pandemia a însemnat înainte de toate o creștere accelerată, Mihai Pătrașcu vrea să ducă evoMAG cu un pas mai departe
„De aproape doi ani trecem printr-o transformare organizațională, iar în planul nostru de business, partea legată de creșterea vânzărilor este foarte importantă“, spune Mihai Pătrașcu, fondatorul retailerului online evoMAG, anunțând investiții în mărci proprii și parteneriate cu alte branduri din e-commerce-ul local. Iar primele mișcări în acest sens au fost făcute deja: antreprenorul a lansat marca EVO și a încheiat un parteneriat „pentru accelerarea vânzărilor“ cu elefant.ro.
În paralel, acesta poartă discuții cu fonduri de investiții pentru atragerea de capital, fără a exclude chiar varianta unei listări în perioada imediat următoare.
Online-ul complementar
„Parteneriatul cu elefant.ro a venit ca o mănușă pentru noi. Luăm în calcul și alte parteneriate cu alte magazine online. Consider că această formă de vânzare poate să aibă sens atunci când te asociezi cu cine trebuie“, spune Mihai Pătrașcu. Colaborarea dintre cei doi retaileri presupune includerea în oferta elefant.ro a peste 3.500 de produse furnizate de evoMAG până la final de an, o mare parte dintre acestea fiind deja listate în oferta mallului online. Este vorba, în principal, de telefoane mobile și accesorii, electrocasnice, electronice, echipamente audio și foto.
„La elefant.ro, circa 70% dintre clienți sunt de gen feminin și 30% de gen masculin. La noi este exact invers: 70% înseamnă de gen masculin și 30% de gen feminin. Altfel spus, acest parteneriat ține și de complementaritatea clienților. De asemenea, ne-am dorit să ne asociem cu un magazin care are un brand puternic, are o istorie în spate, știe cum se face comerț online“, detaliază Pătrașcu.
În prezent, elefant.ro este unul dintre cei mai mari retaileri online de pe piața locală. Lansată în 2010 ca librărie online, platforma s-a repoziționat ulterior ca un mall online cu produse pentru toată familia, ajungând la finalul anului trecut la o cifră de afaceri de 49,2 milioane de euro, în creștere cu aproximativ 35% față de 2019.
O altă mișcare strategică făcută recent de Mihai Pătrașcu este lansarea EVO, propria marcă de sisteme PC. Potrivit datelor companiei, vânzările de desktopuri au crescut anul acesta cu peste 50%, pe fondul unei cereri mari venite ca răspuns la necesitatea de sisteme cu putere mai mare de calcul, în contextul muncii de acasă, dar și pe fondul evoluției pieței de gaming. În prezent, peste 60% din sistemele de desktop vândute de evoMAG sunt sub brandul EVO, la prețuri ce încep de la 1.999 de lei și ajung la 16.999 de lei.
„Noi vindeam și înainte sisteme PC, însă nu dezvoltasem niciodată un brand al nostru. Am început cu câteva echipamente și cu câteva configurații, dar putem face din ce în ce mai multe. Este o categorie încă la început, cu un mare potențial. Desigur, plănuim să lansăm și alte branduri proprii“, mai spune Pătrașcu.
În așteptarea listării
Printre obiectivele principale ale antreprenorului se află și „ridicarea de capital în perioada următoare“, în acest sens aflându-se deja în discuții cu fonduri de private equity și cu fonduri de investiții. În plus, se gândește „la posibilitatea de a lista compania la bursă“ în trimestrul IV al acestui an sau în cel dintâi al anului viitor.
De-a lungul timpului, Pătrașcu a primit și oferte pentru vânzarea companiei sau a unui pachet minoritar de acțiuni, însă nu a luat o decizie în această direcție. „Căutăm partenerul potrivit și căutăm suma potrivită pentru investit. Au fost propuneri, dar nu cu o sumă care să ne ajute să trecem la nivelul următor. Investițiile făcute anterior și evoluția industriei de e-commerce în contextul actual ne-au adus în momentul în care putem accelera și mai mult dezvoltarea evoMAG“, spune el, estimând pentru anul în curs un avans de aproximativ 20% al businessului.
La nivelul general al vânzărilor, o categorie pe care acesta mizează este reprezentată de vehiculele electrice (trotinete, biciclete, scutere, hoverboarduri), estimând pentru acest segment o creștere de aproximativ 20% în 2021, pe fondul cererii mai mari pentru astfel de produse, ca răspuns la traficul aglomerat din marile orașe. evoMAG are în portofoliu peste 300 de modele de vehicule electrice, mai mult de jumătate fiind trotinete, de la peste 50 de furnizori interni și internaționali. Trotinetele electrice rămân în topul preferințelor românilor, bugetul mediu alocat pentru o achiziție ridicându-se la 2.000 de lei.
În privința investițiilor de anul acesta, Pătrașcu a bugetat aproximativ 200.000 de euro, valoare similară cu cea de anul trecut. „Am îmbunătățit foarte mult procesul de automatizare și partea de logistică, în același timp cu creșterea echipei în zone-cheie: depozit, service, contabilitate, în departamentul de product management. Vom continua procesul de recrutare anul acesta, axându-ne și pe alte zone-cheie de dezvoltare, precum programare și marketing, în funcție de evoluția businessului“, completează antreprenorul.
Mihai Pătrașcu se concentrează pe dezvoltarea evoMAG într-o piață competitivă în care lider este eMAG, deținut de grupul Naspers și de omul de afaceri Iulian Stanciu, cu venituri de peste un miliard de euro. Pătrașcu a înființat evoMAG în urmă cu 16 ani, în timp ce eMAG a apărut în piață în 2001, ambele concentrându-se la început pe vânzarea de electronice și electrocasnice. „Aveam 22 de ani și mă plictisisem să tot repar calculatoare“, își amintește antreprenorul, eMAG fiind la acea vreme un reper pentru oricine își dorea să-și facă propriul magazin online. Așa că, „undeva prin 2005“, fondatorul evoMAG a prins „un tren“ sau „un trend, ceva care se întâmpla foarte rar atunci: investițiile în comerțul electronic“.
Astăzi, magazinul online evoMAG comercializează mii de produse din domeniile IT&C, electrocasnice, sport & fitness, dar și articole pentru casă și grădină. Administrat de compania Evolution Prest Systems, evoMAG a avut vânzări de peste 32 de milioane de euro în 2020, în creștere cu 43% față de 2019.