Internet doar pentru recreere: sub 10% din români folosesc internet bankingul

Alexandra Pele 27/02/2018 | 10:55 Financiar
Internet doar pentru recreere: sub 10% din români folosesc internet bankingul

Băncile fac primii pași în direcția digita­lizării serviciilor, însă apetitul mic pentru investiții în tehnologie este lesne de înțeles dacă luăm în considerare speci­fi­cul local. Sub 10% din populație folo­sește internet bankingul, iar atunci când vine vorba de produse mai sofisticate, procentul nu trece pragul erorii de statistică“.

Acest articol a apărut în numărul 34 (19 februarie – 4 martie) al revistei NewMoney

România mai are mult până departe, cel puțin atunci când vine vorba despre servicii bancare digitale. Deși în marile orașe, online bankingul, cel puțin, pare a fi un serviciu des folosit, statisticile europene conturează o cu totul altă realitate. Doar 7% din populația României utiliza, la nivelul anului trecut, internet bankingul, devansând doar Bulgaria (5%) la acest capitol, reiese din datele Eurostat, biroul de statistică al UE. În țările nordice, procentul se apropie de 90%, iar media euro­peană este la 51%. Dacă e să facem un pas mai departe, doar 2% din ro­mâni au realizat cel puțin o activitate ban­cară online, cum ar fi un transfer de bani, față de 14% media europeană.

Prin urmare, serviciile bancare ale viitorului se confruntă cu o problemă de tipul oul sau găina. Care ar fi masa critică de clienți care să impulsioneze băncile să își redeseneze procesele? Cât și unde ar trebui să investească băncile, în special în România, țară în care jumătate din po­pu­lație trăiește în mediul rural și unde continuă să existe mari lacune în ceea ce privește educația financiară?

ING, ai cărei clienți generează peste jumătate dintre tranzacțiile de internet banking din România, a investit în 2017 peste 20 de milioane de euro în digitalizare. La începutul anului, olandezii au anunțat reconfigurarea modelului opera­țional, prin transformarea a 33 de sucursale în puncte de tip self-service. Punctual, „vom putea facilita tranzacțiile cash, indiferent de valută, prin rețeaua de ATM-uri sau prin servicii de colectare pentru clienții-companii. Vom autoriza și instrumente de plată într-o manieră automa­tizată sau prin servicii de colectare“, spun reprezentanții ING.

O mutare similară a fost anunțată și de liderul sistemului bancar. BCR își propune să transforme 28 de sucursale bancare din întreaga țară în filiale de tip cashless. Rețeaua BCR va dispune, astfel, de 41 de sucursale cashless, iar nu­mă­rul acestora va crește până la 125 pe par­cursul anului 2018. Banca Transilvania a semnat, la rândul său, un parte­ne­riat cu Personetics, un FinTech israelian, pentru dezvoltarea unor soluții bazate pe inte­ligența artificială în interacțiunea cu clienții.

CREDITUL ONLINE. În ceea ce privește acce­sarea unor produse mai sofisticate pe canale digitale, România intră în statistica europeană la capitolul „procente nesemnificative“. Cu alte cuvinte, procentul este atât de mic încât se află în marja de eroare, ceea ce înseamnă că nu poate fi luat în considerare. Britanicii stau cel mai bine din punctul de vedere al numărului de persoane care fie au accesat, fie au făcut primii pași în direcția accesării unui credit pe internet – 16% din populație. Pe de altă parte, românii nu par a fi singurii clienți digitali reticenți, media europeană fiind de doar 2% la acest capitol.

Pe plan local există o serie de produse ce pot fi accesate online. Majoritatea băn­cilor le oferă clienților cel puțin posibilitatea de a demara procesul de creditare pe canale digitale, chiar dacă semnarea actelor presupune, în aproape toate cazurile, o întâlnire cu un agent de vânzări al băncii. Pri­mul credit exclusiv online a fost lansat de Libra Internet Bank, în toamna lui 2016. Pentru accesarea produsului, clienții trebuie să își facă un cont online. Împrumutul este solicitat apoi prin intermediul apli­cației de internet banking, Libra trimite oferta pe email, iar clientul o poate accepta online.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Cu o experiență de peste șapte ani în presă, Alexandra Pele acoperă domeniile finanțe, bănci și asigurări. Anterior, a lucrat la departamentul economic al ziarului Gândul și la cursdeguvernare.ro.