Industria fotbalului

Evenimentele sportive au „rețete“ financiare, iar Campionatul European de fotbal nu face excep­ție. La momentul redactării acestui articol, Euro 2020, desfășurat în 2021, nu s-a încheiat. Dar câteva cifre privind banii din jurul competi­ției încep să apară.

Anul acesta, UEFA a ales, în premieră, o formulă inedită de desfășurare a turneului final: nu într-o țară sau două, așa cum s-a mai întâmplat, ci în 11 țări. A fost o idee contestată de unii, îmbrățișată de alții, dar care, în contextul pandemiei, s-a potrivit bine și a mulțumit o întreagă Europă.

Să revenim la partea financiară. Cele 24 de echipe vor primi un total de 331 de milioane de euro, în funcție de performanța obținută. Fiecare federație participantă va încasa 9,25 milioane de euro, iar 109 milioane de euro sunt repartizate în raport de rezultatele obținute de fiecare echipă. Mai exact, fiecare victorie din grupe este răsplătită cu 1,5 milioane de euro, iar fiecare meci egal are un bonus financiar de 750.000 de euro. Calificarea în optimi adaugă două mili­oane de euro, intrarea în sferturi înseamnă un plus de 2,5 milioane de euro, participarea la semifinale este recompensată cu încă 4 milioane de euro, iar câștigarea trofeului este premiată cu 10 milioane de euro. Sunt sume mici față de cele care se vehicu­lează în fotbalul de astăzi pe piața transferurilor, dar deloc neglijabile, în special, pentru federațiile care dispun de mai puține resurse financiare. Pentru aces­­tea, participarea la un turneu final poate fi sursa de consolidare bugetară.

PROFITUL. În general, astfel de competiții au o rețetă finan­ciară excelentă pentru UEFA. Cifrele de anul acesta nu au fost date publicității, deocamdată, dar în urmă cu cinci ani, la turneul final organizat de Franța, veniturile totale obținute de UEFA au fost de 1,92 miliarde de euro, scrie publicația franceză Les Echos. A rezultat un câștig net de 847,3 milioane de euro, ceea ce reprezintă o excelentă rată a profitului, 44%, dacă ar fi să privim lucrurile prin prisma indicatorilor economici. O rată a profitului pe care nu o ob­ține niciun sector economic.

Ceea ce se știe la această oră este că pierderile generate de amânarea turneului final sunt între 100 și 200 de milioane de euro. Diferența este extrem de mare, dar aceasta este cifra declarată de Aleksander Ceferin, președintele UEFA, pentru publicația fran­ceză L’Équipe.

VENITURILE. Majoritatea veniturilor încasate de UEFA rezultă din drepturile de televiziune. În total, sunt 200 de țări în care se transmite competiția. În anul 2016, drepturile de televiziune încasate de UEFA au fost de aproximativ un miliard de euro. Conform cotidianului L’Équipe, postul de televiziune francez BeIN, care a achiziționat drepturile de transmisiune pentru toate partidele de la Euro 2020, a plătit 38 de mili­oane de euro.

Este un reper pentru România, unde grupul Media Pro a achiziționat și el întregul pachet de meciuri? Sau există o reducere de tarif în funcție de piața de difuzare? Este greu de spus, pentru că informațiile din acest domeniu sunt, deocamdată, în România, mai mult decât discrete, inexistente. Însă un calcul simplu ne arată că un cost de 30 de milioane de euro (estimat) pentru pachetul de 51 de meciuri în­seamnă că ar fi nevoie de încasări, în medie, de cel puțin 590.000 de euro pe meci. A reușit Pro TV să obțină o medie la acest nivel? Vom vedea în raportul financiar de anul viitor al postului.

O altă sursă importantă de venituri este repre­zen­tată de drepturile comerciale. În anul 2016, UEFA a strâns din această sursă 483 de milioane de euro. Pe baza drepturilor comerciale, sponsorii au exclusivitate în a-și atașa imaginea cu competiția, atât în ceea ce privește aparițiile la TV, cât și prin alătu­ra­rea cu brandul Campionatului European.

În urmă cu doi ani, UEFA anunțase că pentru Euro 2020 vor fi puse în vânzare aproximativ trei milioane de bilete. Apariția pandemiei și schimbarea condi­țiilor de acces la competițiile spor­tive au făcut ca numărul tichetelor vândute să fie mai redus. Dar nu­mărul spectatorilor a fost diferit de la țară la țară. Este deja cunoscută opțiunea Budapestei, care a decis să primească spectatori la capacitatea maximă a stadionului, în timp ce majoritatea celorlalte orașe-gazdă au aplicat reduceri semnificative ale nivelului de acces pentru suporteri în stadioane (între 40% și 60%).

Euro 2016, organizat de Franța, a adus în premieră un număr mai mare de echipe participante, 24, iar Euro 2020 a păstrat creșterea din urmă cu patru ani. Automat, acest lucru în­seamnă mai multe meciuri, deci încasări mai mari.

În anul 2016, au fost vândute 2,5 milioane de ti­chete de meci și 60.000 de pachete turistice, adică un serviciu care includea cazarea și accesul la meci. În total, UEFA a încasat 269 de milioane de euro în contul biletelor și 128 de milioane de euro din pachetele de servicii de ospitalitate. Anul acesta, abia se fac socotelile.

Campionatul European este o afacere de peste un miliard de euro doar pentru UEFA. Dacă adăugăm efectele pe orizontală, vom înțelege motivul pentru care vorbim despre industria fotbalului.

Constantin Rudnițchi, realizator de emisiuni la Radio RFI România și la televiziunea Profit.ro. De asemenea, a fost redactor-șef adjunct al revistei economice Capital.