Indicele NewMoney: Ce ne rezervă viitorul. Câți copii mai merg la școală în România

Andreea Neferu 25/05/2018 | 12:25 Financiar
Indicele NewMoney: Ce ne rezervă viitorul. Câți copii mai merg la școală în România

România are puțin peste trei mili­oane de preșcolari și elevi, dar cu nici trei decenii în urmă, po­pu­lația școlară era cu 60% mai mare. E drept, și nu­mărul de locuitori în ansamblu al țării a scăzut, ajungând în prezent la sub 20 de mili­oane de oameni care trăiesc efectiv în România.

Acest articol a apărut în numărul 40 (14-27 mai) al revistei NewMoney

Fiecare cadru didactic din învățământul preuniversitar predă, în medie, pentru aproape 18 elevi, arată o analiză NewMoney pe baza datelor de la Institutul Național de Statistică (INS).

În 1990, indicatorul era de peste 22 de elevi per cadru didactic, însă în același timp și populația școlară, și numărul de învățători sau profesori din sistemul pre­universitar era mult mai mare. În ultimele aproape trei decenii, numărul de cadre didactice a scăzut cu peste o cincime, la doar 174.000, în timp ce numărul de elevi s-a diminuat și mai pro­nunțat, cu 37%, la doar trei milioane.

Citiți și: Fiecare român „exportă” produse de 3.200 de euro pe an. Belgienii trimit de zece ori mai mult, iar ungurii triplu

Oricum, dacă la nivel general, numărul de elevi din învățământul preuniversitar a avut o tendință constantă de scădere în ultimii ani, la polul opus învățământul profesional a „câștigat“ elevi în ultima perioadă. Totodată, „există tendințe ascendente (de creștere a populației școlare, n.r.) în învățământul primar și gimnazial, însă doar la nivelul mediului urban. Cele mai mari scăderi ale număru­lui de elevi s-au înregistrat la nivelul învă­ță­mântului liceal și pre­școlar“, no­tează Ministerul Edu­cației într-un raport privind starea învăță­mântului preuniversitar din România, publicat anul trecut.

FOTO: Guliver / Getty Images

 

La nivelul anului 2016, în România existau aproape 6.000 de unități școlare în sistemul preuniversitar, cele mai multe – peste 4.000, fiind școli primare și gimnaziale, potrivit da­telor de la Institutul Național de Statistică. Privită în retrospectivă, evoluția numărului de școli în ultimele trei decenii a scăzut puternic, având în vedere că la nivelul anului 1990, în România existau aproape 16.000 de unități școlare în învățământul preuniversitar.

În peisajul educației românești, după Revo­luție au început însă să apară și unități private de învățământ.

Totuși, din cei circa 3,6 milioane de elevi și studenți la nivel na­țio­nal, doar 155.000 învață în unități școlare private, potrivit datelor de la Ministerul Edu­ca­ției, va­labile pentru anul 2016-2017.

 

Comparații universitare

Numărul de absolvenți de facultate s-a înjumătățit în ultimii cinci ani.

  • 530.000 de persoane erau înscrise în diverse niveluri ale învățământului superior (licență, master, doctorat, programe post-universitare sau postdoctorale) la nivelul anului universitar 2016- 2017.
  •  465.000 de persoane – cea mai mare parte a celor care sunt înscriși la studii superioare – urmează studii în cadrul instituțiilor de stat, doar 67.000 fiind înscriși la instituții private.
  •  27.000 de cadre didactice lucrează în învățământul superior – fiecare cadru didactic este „responsabil“ pentru aproape 20 de studenți, în medie.

 

 

A debutat în presa scrisă în urmă cu opt ani. În 2013, a absolvit cursurile programului de pregătire intensivă în jurnalism „Economic and Political Reporting from Southeast Europe”, organizat la Londra și la Berlin de agenția de presă Reuters, iar în 2015 a participat la cursurile școlii de vară Online and Multimedia Journalism, organizată de Deutsche Journalistenschule la Munchen. În 2013, a câștigat premiul „Florin Petria” pentru jurnalism economic, iar în 2015 a fost unul dintre laureații concursului Tânărul Jurnalist al Anului, secțiunea Economie. Anterior, Andreea a lucrat la Ziarul Financiar. În prezent, la NewMoney, Andreea acoperă din punct de vedere editorial domeniile construcții și imobiliare.