Înapoi în România: cum (re)descoperim turismul

Florel Manu 11/01/2017 | 14:00 Companii
Înapoi în România: cum (re)descoperim turismul

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Atentatele teroriste, situația politică din țările din zonă și incertitudinea mai multor destinații turistice consa­crate plasează Ro­mâ­nia pe lista țărilor sigure în care poți călători. Dar este pre­gătit turismul românesc să profite de această oportunitate?

Răspunsul la întrebarea de mai sus pare să-și aibă rădăcinile într-un sfârșit de an, 2013, când (nu doar) marii jucători autohtoni din industria turismului cons­ta­tau că hotelurile românești sunt aproape goale, atât în sezon, cât și în ex­trasezon, în timp ce solicitările de va­canțe în Bulgaria, Grecia, Turcia, Spania sau Austria erau în continuă creștere. A urmat 2014, un an în care litoralul românesc, în special Mamaia, și-a creat un fond pentru promovare, investitorii au alocat bugete generoase pentru renovarea spațiilor de cazare, iar în turismul bal­near s-au anun­țat investiții de peste 150 de milioane de euro.

După un încă an, odată cu înmulțirea atentatelor din vestul Europei, dar și după eliminarea din oferte a mai multor destinații din nordul Africii și Orientul Mijlociu, antreprenorii români din turism au mărit bugetele pentru investiții, pentru ca, la finele lui 2016, să raporteze, în sfârșit, o creștere anuală de 10-15% a afa­cerilor. Cele mai vândute produse au fost litoralul și stațiunile balneo-clima­terice, unde hoteluri de două și trei stele au fost ridicate la categoria de patru și cinci stele. Așadar, la ce să ne aș­teptăm în 2017?

Pariul pe litoral. Cu un buget anual de promovare de circa 200.000 de euro, Mamaia rămâne stațiunea de pe litoralul românesc cu cea mai dinamică dezvoltare din ultimii trei ani. „Mamaia este locomotiva care a tras după ea celelalte stațiuni, dar și Delta Dunării“, explică președintele Federaţiei Asociaţiilor de Pro­movare Turis­tică din România (FAPT), Corina Martin.

Ea spune că turiștii români și-au redo­bândit încrederea în stațiunile noastre de la Marea Neagră, iar o altfel de confirmare în acest sens ar fi că, din 2017, „pe ae­ro­por­tul Kogălniceanu vor fi redes­chise zbo­rurile interne, după o pauză de 20 de ani“.

Reprezentanții agențiilor de turism pa­riază și ei pe plajele românești în 2017. „În 2016, litoralul românesc a atras cu 12% mai mulți turiști față de anul precedent și va crește și anul viitor“, crede Alin Burcea, CEO al Paralela 45, agenție care a încasat anul trecut peste 1,5 mili­oane de euro doar din vânzarea sta­țiu­nilor românești de la Marea Neagră.

Iar litoralul va deveni și mai atractiv după finalizarea lucrărilor de lărgire a pla­jelor. Operatorii din turism spun că se așteaptă deja la creșteri semnificative pentru destinațiile interne în 2017, pentru că vânzările early booking pentru se­zonul esti­val au crescut cu circa 50%.

Sezon tot anul. Pe lângă litoral, și stațiunile balneoclimaterice, care au be­­ne­­ficiat de cele mai mari investiții din ultimii ani, sunt atractive. „Băile Felix a devenit a doua cea mai bine vândută des­­ti­nație după Mamaia“, remarcă directorul Eximtur, Lucia Morariu, precizând că agen­ția pe care o conduce a introdus în oferte circa 400 de unități de cazare care vând pachete balneo. Dacă litoralul este dependent de vre­me, turismul balnear are cereri tot timpul anului, nu doar în sezon. Cu atât mai mult cu cât și condițiile de cazare au fost îmbunătățite. „Turiștii inte­re­sați de spa și balneo au pretenții pentru hoteluri de trei stele cu dotări superioare, ori de patru stele“, explică Morariu.

Pe de altă parte, vânzările au fost impulsionate și de voucherele de vacanță. „În 2016, prin agenția noastră am vândut pachete de va­canță de un milion de euro prin vouche­re de vacanță, iar din 2017 credem că vom vinde mai mult prin acest sistem“, adau­gă Morariu. La introducerea voucherelor de vacanță, în 2015, operatorii din turism estimau că acestea ar putea aduce în industria ospitalității un plus de aproape o jumătate de miliard de euro.

Se întorc străinii? Asta este întrebarea sub care stă turismul românesc de mai bine de 25 de ani. Pe fondul unei pro­­movări modeste a destinațiilor din Ro­mânia, numărul turiștilor străini este în continuare redus. Anul trecut, România a fost destinație turistică pentru 2,2 milioane de străini, care au cheltuit circa 1,2 miliarde de euro, arată datele INS.

De cealaltă parte a statisticilor, operatorii din turism mizează pe o creștere anu­­ală de aproape 10% a numărului de oaspeți din străinătate. „Constatăm o ușoară creștere a incoming-ului, în special pe segmentul de evenimente și circuite culturale“, explică Lucia Morariu.

Semne bune vin și de la fondatorul Eurolines România, Dragoș Anastasiu, care declara la sfârșitul anului trecut că se află în discuții avansate pentru reintroducerea României ca destinație turistică în cataloa­gele din 2018 ale celui mai mare operator de turism al lumii, compania germană TUI.

Touroperatorii de pe litoral așteaptă și ei un număr mai mare de turiști străini din 2017, inclusiv de pe piețe noi, cum ar fi Liban sau țările nordice, care vor bene­ficia de rute charter dinspre și către aero­portul Mihail Kogălniceanu din Constanța.

În actualul context politic interna­țio­nal, România este percepută ca o desti­nație sigură, spun jucătorii din piață. Doar că e ne­voie de o promovare mai sus­­­­ținută a po­tențialului său turistic.

 

[/vc_column_text][vc_text_separator title=”Destinații externe” color=”juicy_pink” border_width=”2″][vc_column_text]Turcia, Grecia și Spania sunt în topul destinațiilor externe căutate de turiștii români.[/vc_column_text][vc_column_text]

  • TURCIA. Stațiunile din regiunea Antalya au fost printre preferințele românilor, anul trecut, iar pentru viitorul sezon turcii au reduceri de peste 30% la ofertele early booking.
  • GRECIA. Este considerată o destinație sigură, căutată atât pentru vacanțele de la țărmul Mediteranei, cât și pentru circuite culturale.
  • SPANIA. Cererile pentru această țară au crescut anul trecut cu 20% față de 2015 și este considerată în 2017 o alternativă pentru turiștii care vor evita Turcia.
  • BULGARIA. Interesul pentru litoralul bulgar a început să scadă încă de anul trecut, pe fondul majorării prețurilor la pachetele turistice.
  • MAREA BRITANIE. Turiștii români sunt tot mai interesați de vacanțele în Marea Britanie, operatorii din turism fiind nevoiți să-și diversifice ofertele pentru această destinație.
  • ITALIA. Redevine interesantă pentru clienții cu bugete de vacanță mai mari.
  • EGIPT. Nu a mai făcut parte din oferte în ultimii trei ani, însă, din 2017, operatorii vor să reintroducă anumite destinații din această țară în pachetele turistice.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

 

 


FOTO: Delta Dunării rămâne unul dintre pilonii turismului și în 2017. Sursa foto: Guliver / Getty Images

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.