Înapoi în viitor: vom ajunge să înlocuim carburanții auto cu deșeuri textile

Mimi Noel 03/03/2017 | 18:12 Global
Înapoi în viitor: vom ajunge să înlocuim carburanții auto cu deșeuri textile

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Munții de haine vechi care sfârșesc în depozitele de deșeuri s-ar putea tran­s­­­forma într-un material necon­ven­­țio­­nal mai rezistent, care nu se moto­to­­leș­­­­te și, pe deasupra, este ecologic. Sau pot ajunge sub formă de etanol direct în rezervorul de combustibil al mașinii. Depinde ce alegeți.

La finalul filmului „Înapoi în viitor“, omul de știință Emmett „Doc“ Brown reapa­­re în vehiculul DeLorean cu care că­lă­torește în timp grație unui reactor special, Mr. Fusion, un soi de dis­pozitiv (a)mestecă-tot alimentat de un combustibil obținut prin reci­clarea a diverse obiecte aruncate la gu­noi. Ei bine, în viața reală, există deja o companie din Japonia care lucrează la un proiect si­­milar și care chiar a cumpărat o replică a vehiculului din film pentru a-și promova inovația.

Jeplan lu­­crea­­ză încă la o soluție ca­pabilă să extragă fibra de bumbac din hainele uzate și să o transforme apoi în combustibil. Po­tri­vit calculelor celor de la Jeplan, din­tr-o tonă de haine vechi se pot scoate cam 700 de litri de etanol, scutind te­ren și re­sur­se de apă de care ar fi nevoie pentru a cultiva cereale.

Și aceeași companie are în proiect dezvoltarea unei tehnologii care reci­clează poliester. Vestea bună este că po­liesterul este folosit pe scară largă în producția mondială de haine – circa 60%, potrivit estimărilor celor de la Jeplan. În plus, folosirea lui în com­binație cu alte materiale reduce costurile de pro­ducție, hainele devin mai rezistente și nu se mai mototolesc așa ușor. Așadar, are toate atributele de a deveni o resursă valoroasă ce poa­te fi refolosită în producerea hainelor noi.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Are o experiență de peste zece ani în jurnalism. A început la agenția națională de presă Rompres, iar în 2006 s-a alăturat echipei care se ocupa de ediția în limba română a publicației americane BusinessWeek. În 2007, a completat echipa de jurnaliști care pornea revista de afaceri Money Express. Domeniile acoperite au variat, de la retail la FMCG, farma, fonduri de investiții, fuziuni și achiziții, IT&C. A realizat interviuri cu cei mai proeminenți oameni de afaceri români, antreprenori locali, dar și cunoscuți oameni de afaceri străini, precum directorul executiv al Microchip, Steve Sanghi, sau fostul director executiv al Sony America, Michael Schulhof. Mimi Noel lucrează ca Account Manager la AMICOM din 2012. La NewMoney, se ocupă de subiectele internaționale.