În timp ce mai multe afaceri migrează către online, grupul Contakt își continuă extinderea rețelei locale de magazine fizice

Senica Micu 20/10/2020 | 10:25 Oameni
În timp ce mai multe afaceri migrează către online, grupul Contakt își continuă extinderea rețelei locale de magazine fizice

Într-o perioadă în care migrarea spre online a devenit noua mantră de business, grupul Contakt își continuă extinderea rețelei locale de magazine fizice.

Lider de piață în distribuția de accesorii și tehnologii dedicate dispozitivelor mobile, retailerul Contakt anunță investiții în zece noi magazine până la finalul anului și readuce în discuție intenția unei extinderi in­ter­naționale, în paralel cu alte proiecte pentru dezvoltarea afacerii. Înființat în urmă cu 18 ani la Timișoara, grupul Contakt este deținut astăzi de trei antreprenori – Cosmin Preda, Darius Petric și Marcel Ioftor –, care coordonează 530 de angajați la nivel național.

Deși 2020 este considerat un an foarte dificil pentru majoritatea afa­cerilor, compania nu și-a blocat pla­nu­­rile la nivel local, până acum bi­fând 18 magazine nou-des­chise și tre­cerea pragului de 200 de unități.

Aproape două decenii de Contakt

Afacerea Contakt a început în 2002, în Timișoara, cu un magazin de telefoane deschis în­tr-un garaj și o investiție inițială de 300 de dolari, „su­mă destul de mare pentru vremea aceea“. „Încet-încet, am adunat clienți și am des­chis zona de service și reparații telefoane, angajându-ne propriul nostru tehnician care ne-a ajutat să ne dez­voltăm pe acest segment. Ulterior, am des­chis încă un ma­gazin lângă gară, fiind unul dintre cele mai importante puncte de tranzit din oraș, urmat de alte două-trei ma­gazine în Timi­șoara“, spune Darius Petric.

Cu excepția unor produse de bază din categoria conectică, precum încărcă­toare sau căști, segmentul de accesorii pen­tru telefoane era aproape inexistent în acel mo­ment, luând am­ploare abia în pe­ri­oada 2008-2010, după lansarea iPhone 3G.

„În acea perioadă, în anii 2000, costa destul de mult să-ți cumperi «la liber» un telefon nou, fără abonamentul unui operator de telefonie mobilă, fapt pentru care mergeau foarte bine afacerile cu magazine de telefoane second-hand. Astfel, o peri­oadă de aproximativ opt ani am activat în retailul GSM, și din 2010 am început să co­mercializăm huse și, mai apoi, alte accesorii“, completează Cosmin Preda.

Zona de accesorii pentru telefoane a crescut foarte mult în momentul în care a apă­rut pe piață iPhone 4, în a doua parte a anului 2010, perioadă în care au început să apară și accesorii pentru alte modele de la alte branduri. „În 2012, am deschis pri­mul magazin Contakt dintr-un centru comercial mare, în Iulius Mall Timișoara, și acolo am observat cât de bine se vând ac­cesoriile. După un an, am luat decizia de a deschide o insulă dedicată exclusiv vân­zării de accesorii, fără servicii de reparații și, la o distanță de două luni de funcțio­nare, ne-am dat seama că asta este direcția în care trebuie să mergem. Primul oraș în care ne-am extins în afara Timi­șoarei a fost Aradul, moment în care ni s-a alăturat și Marcel Ioftor, deși eram prieteni de mai mulți ani. Ne-am unit forțele toți trei, Marcel având o experiență mult mai mare în zona de retail, și așa am început extinde­rea în țară“, mai spune Darius Petric.

În linii de business

În momentul de față, grupul Contakt are trei linii principale de business: retail tradițional în regim propriu, retail online (site & aplicație) și dis­tri­buție către mari lanțuri comerciale și online. Totodată, grupul deține în portofoliu două branduri de retail: Contakt și ma­ga­zinele premium Hoco. Dezvoltarea acce­lerată din ultimii cinci ani a dus afacerile companiei la peste 63 de milioane de lei (13,3 milioane de euro) în 2019, în creștere cu aproximativ 65% față de anul anterior, cu o marjă de profit de peste 4,5%. Pentru anul în curs, estimarea privind afacerile se oprește la circa 60 de milioane de lei (12,5 mili­oane de euro).

După declararea stării de urgență, aten­ția celor trei antreprenori s-a concentrat pe online. De altfel, aceștia aveau deja în plan înainte de declanșarea crizei sanitare migrarea vechiului magazin online pe o plat­formă nouă și lansarea unei aplicații mobile. În aceste condiții, noul site a fost lansat la începutul lunii iunie, de curând fiind lansată și aplicația mobilă Contakt. Valoarea investiției în optimizarea acestui canal de vânzări: 70.000 de euro.

„Ne-am concentrat pe segmentul de online și pe dezvoltarea de noi parteneriate, iar rezultatele s-au văzut la două-trei luni de la revenirea la o activitate normală. Din iunie până în septembrie am dezvoltat 23 de noi colaborări cu branduri interna­țio­nale importante, ce au avut ca rezultat o creș­tere de peste 60% a portofoliului de produse comparativ cu 2019. Până la fina­lul acestui an ne propunem să mai sem­năm cu cel puțin încă 8 branduri cu renume“, detaliază Marcel Ioftor.

Dar cea mai mare provocare în prima ju­mătate a anului a fost să mențină businessul într-un echilibru, în contextul în care toate magazinele fizice au fost închise complet mai bine de două luni și jumătate. „Putem spune că suntem printre cei care au beneficiat de ajutorul statului în ceea ce privește șomajul tehnic pentru angajați. Contakt nu este o companie multinațională și nu avem un grup în spate care să ne poată susține financiar în astfel de momente. Din veniturile pe care le realizăm trebuie să plătim angajații, marfa și chiriile și, bineînțeles, să obținem și un profit pe care să îl putem reinvesti în expansiunea și dezvoltarea businessului. În contextul acesta, provocarea a fost și mai mare, pentru că veniturile au încetat brusc să mai vină“, punctează Marcel Ioftor.

Alte zece deschideri

Din cauza crizei sanitare, cei trei antreprenori au fost ne­voiți să amâne anumite planuri, cum ar fi expansiunea internațională, o direcție stra­tegică la care nu vor să renunțe și pe care o vor pune în practică la un moment pro­pice. „Același lucru s-a întâmplat și cu obiectivul nostru de distribuție internațională de accesorii, unde discuțiile erau foarte avansate și chiar am avut câteva vânzări punctuale către diverși parteneri din Europa. Însă situația este similară, pentru a putea dezvolta parteneriate de lungă du­rată sunt necesare întâlniri și negocieri, care sunt destul de complicat de intermediat prin Zoom sau alte astfel de platforme, în condițiile în care în timpul acelor discuții se setează toate aspectele importante ale unui parteneriat. Și aceasta este o direcție foarte importantă pentru noi și vom reveni asupra ei“, spune Cosmin Preda.

La nivel local, grupul Contakt are în plan zece noi deschideri până la finalul anului, la București, Brașov, Galați, Ploiești, Cra­iova și Cluj-Napoca. Valoarea totală a in­ves­­tiției va fi de aproximativ 200.000 de euro, bugetul mediu pentru un magazin ridicându-se la circa 20.000 de euro. Anul acesta, au mai fost deschise 18 unități noi, Contakt având astfel peste 200 de locații active la nivel național (în 36 de județe), cele mai multe în București (26). Compania a ajuns astăzi la aproximativ 530 de angajați în toată țara, cu o medie de peste 2,5 angajați în fiecare magazin.

Pentru 2021, antreprenorii de la Contakt și-au propus mai multe obiective-cheie de business, unul fiind consolidarea pe piață și distribuția la nivel internațional a Mobico, propriul brand de accesorii, precum huse și folii de protecție pentru telefoanele mobile, lansat de curând. „Suntem în dis­cuții avansate cu lanțuri de magazine importante din România și străinătate și esti­măm că Mobico va genera peste 10% din cifra noastră de afaceri în primul an de la lansare și un volum de peste 200.000 de pro­­duse vândute“, adaugă Cosmin Preda. De asemenea, potrivit lui Marcel Ioftor, este pla­nifi­­cată și dezvoltarea unei linii noi de business în producția de huse de telefon din seg­mentul fashion, următorul pas fiind achi­ziționarea de utilaje cu o tehnologie de ultimă generație.

„Un alt proiect major la care lucrăm în prezent este proiectarea unui model nou de business de tip franciză, prin care să ne putem continua expansiunea în mod exponențial și printr-un alt canal. Suntem printre puținii jucători din piață care con­trolăm direct afacerile celor peste 200 de magazine, majoritatea jucătorilor operând în regim propriu o pondere mică din nu­mă­­rul total de magazine, restul funcțio­nând în sistem franciză, așadar, acest pas va fi unul firesc în dezvoltarea companiei. În ceea ce privește noile magazine, obiecti­vul nostru este să deschidem 30 de locații noi la nivel național în următorul an, în galerii comerciale și nu numai“, comple­tează Darius Petric.

La momentul de față, printre tipurile de produse cu cele mai multe solicitări din partea clienților se numără foliile de pro­tecție – categoria cu tracțiunea cea mai mare din portofoliul Contakt –, urmate de huse și produsele de conectică. Cererea crescută pentru aceste categorii este sus­ținută de prețul din ce în ce mai ridicat al dispozitivelor mobile și mai ales al ecra­nelor lor, iar astfel nevoia de pro­tecție a acestora este tot mai mare.

Acest articol a apărut în numărul 101 al revistei NewMoney

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente.