În ritm cu piața europeană, doi antreprenori români își extind afacerile pe segmentul de curățătorie ecologică

Senica Micu 06/01/2019 | 11:14 Oameni
În ritm cu piața europeană, doi antreprenori români își extind afacerile pe segmentul de curățătorie ecologică

În cinci ani, o familie de antreprenori din București a dezvoltat un concept de curățătorie ecologică unic la acel moment în România. Piața a crescut și ea în tot acest timp, iar schimbările sunt de acum inevitabile.

Acest articol a apărut în numărul 55 (17 decembrie 2018 – 6 ianuarie 2019) al revistei NewMoney

De ceva timp, alarma ceasului în familia Elias este potrivită la 4.00 fix, în fiecare dimineață, fără excepție. Cristina și Vlad, antreprenorii care în urmă cu cinci ani au adus în București conceptul de curăță­torie 100% ecologică, urmează cu stric­tețe un program bine stabilit, în care orice mică abatere ar putea da peste cap buna funcționare a lucrurilor.

Cu mai multe puncte de lucru în Bucu­rești și investiții consistente de la un an la altul, Vlad Elias (33 de ani) spune astăzi că afacerea pe care o dezvoltă și care se apro­pie anul acesta de un rulaj de un mi­li­on de euro, dublu față de anul trecut, este pregătită să atragă în 2019 un investitor puternic, poate chiar un fond de in­vestiții. Mișcarea este gândită din două perspective. Prima: Blue Lagoon Clean își va continua dezvoltarea într-un ritm și mai alert decât a făcut-o până acum. A doua: compania se va repoziționa ca un ju­cător important în Europa, în conformitate cu noile directive europene.

Ideea de a atrage un investitor a apărut în mintea celor doi antreprenori la scurt timp după ce compania a primit în această toamnă, la Milano, două premii care o poziționează în topul celor mai performante companii din domeniu la nivel global, clasându-se pe locul 18.

„Analizându-i pe ceilalți concurenți pre­zenți acolo, mi-am dat seama că, deși avem tehnologie de ultimă generație, ne lipsesc părțile de automatizare și cele de management, care fac lucrurile să se în­tâmple mult mai repede. Or, aceste lucruri se fac prin investiții“, continuă Vlad Elias. Investiții care, în mod sigur, sunt limitate dacă s-ar lua în calcul exclusiv finan­țările prin bănci. Astăzi, Vlad Elias deține compania împreună cu soția sa, Cristina, și spune că s-a pregătit 12 ani ca să o dezvolte „ca la carte“.

ÎN PAS CU PIAȚA. După mai mulți ani în care a lucrat într-o companie de brokeraj, fiind consultant financiar, a decis să por­nească pe cont propriu în același domeniu. Nu împlinise încă 30 de ani, dar expe­rimentase deja „evenimente unice“ în calitate de angajat, cum ar fi perioada de criză economică, și era convins în sinea lui că va merge la sigur. „A fost proiectul care, efectiv, a pus o presiune psihică fantastică. Venind dintr-un business unde toate erau puse la punct, am vrut să duplic acel business, dar nu am reușit. Așa că, după un an, am renunțat și m-am decis să mă ocup de Blue Lagoon Clean“, își amintește el.

Primul centru a fost deschis în 2013, printr-o investiție de 100.000 de euro, din surse proprii, în sectorul 6, în centrul comercial Auchan Crângași. „Atunci, am luat legătura cu reprezentanții Electrolux, care aveau o tehnologie inovatoare, eco­logică, pe bază de apă. Tehnologia pro­tejează atât mediul, cât și angajații, și clienții. Așa a început Blue Lagoon Clean, singura curățătorie 100% ecologică la vremea aceea“, detaliază el.

Încă din primul an a introdus și sistemul de abonamente pentru clienți, precum și serviciul de colectare și livrare pentru cei care locuiau în alt sector din Capitală. Cum lucrurile se mișcau repede, Vlad și Cristina au decis în 2015 să des­chidă a doua spălătorie, în zona Unirii, urmată în 2016 de a treia, în mallul Park­Lake Shopping Center din cartierul bucu­reș­tean Titan, care se afla la momentul res­pectiv în construcție. „Acolo s-a pus accent pe un concept eco-friendly, care se potrivește cu filosofia noastră de business. Investiția a fost de 120.000 de euro, dar, de această dată, am avut nevoie și de o linie de credit“, punctează el.

În următorii ani, nișa de colectare și livrare s-a dezvoltat atât de rapid, încât au ajuns la un moment dat să nu mai facă față comenzilor, singura soluție fiind să deschidă „o hală dedicată exclusiv servi­ciului de colectare și livrare“. Astfel a apă­rut, în primăvara lui 2018, cea mai mare hală din Europa de Sud-Est pentru proce­sarea hainelor, cu o capacitate de cinci tone pe zi. Centrul, care a generat 30 de noi locuri de muncă, se află în Pantelimon (județul Ilfov), iar investiția a fost de o jumă­tate de milion de euro, atât din surse proprii, cât și cu ajutorul unei linii de credit.

„Să deschidem această hală a fost un pas forțat, care a pus o presiune fantas­tică pe companie. Chiar și așa, nu o să in­trăm pe pierdere, dar vom avea un profit mic, în jur de 30% din ceea ce am avut anul trecut, respectiv din 300.000 de lei“, detaliază Vlad Elias. Echipamentele folosite sunt furnizate de companii precum Electrolux, cu tehnologia „Lagoon“, pe partea de curățătorie ecologică de haine, sau Catinet – pe zona de curățare profesională a covoarelor.

Pe plan local, compania colaborează cu SDS Group pentru importul echipamentelor și pentru partea de service. „Blue Lagoon Clean a fost prima companie din România care a implementat sistemul de curățare umedă Electrolux Lagoon Advanced Care, sistem care respectă politicile și recomandările europene de pro­tecție a mediului“, spunea Ștefan Sofian, directorul general al SDS Group, la momentul lansării halei din Pantelimon.

Pentru următorii ani, compania își propune să se extindă prin deschiderea în fiecare sector a unor puncte de lucru similare celui din Pantelimon, consolidân­du-și astfel poziția pe o piață bucureș­teană despre care Vlad Elias spune că a fost evaluată anul trecut la aproape 15 milioane de euro (68 de milioane de lei) pentru clienții persoane fizice; o piață care se transformă din „nișă“ în „industrie“, în condițiile în care majoritatea curățătoriilor care se deschid acum aleg să ofere și serviciul „ecologic“, pe lângă cel clasic, chimic. „În Franța și în Canada a fost interzis curățatul chimic cu perclor. Sunt directive europene care spun că până în 2022 toată lumea trebuie să se adapteze, iar chimicul va fi lăsat deoparte“, explică antreprenorul. Între timp, alarma ceasului familiei Elias va continua să sune la ora 4.00 dimineața. Trecute fix.

 

Pe repede înainte

Blue Lagoon Clean a apărut de la o nevoie pe care o familie de antreprenori din Bucu­rești nu reușea să o acopere: aceea de a-și curăța hainele într-un centru 100% ecologic.

  • 2013. Este deschisă prima curățătorie Blue Lagoon Clean din Capitală, în centrul co­mer­cial Auchan Crângași, în urma unei investiții de 100.000 de euro.
  • 2015. Datorită numărului mare de clienți, cei doi antreprenori mai deschid un centru, în zona Unirii, și continuă să dezvolte nișa de colectare și livrare.
  • 2016. Apare a treia curățătorie, în Park­Lake din Titan, un mall construit după un concept eco-friendly, care se potrivea cu filo­sofia de business a familiei Elias.
  • 2018. Este inaugurat cel mai mare centru din sud-estul Europei dedicat procesării 100% ecologice a hainelor. Investiția se apropie de o jumătate de milion de euro, fiind generate 30 de noi locuri de muncă.
  • 2019. Intenția acționarilor Blue Lagoon Clean este să atragă un investitor puternic care să faciliteze extinderea cu noi centre de lucru în fiecare sector din Capitală.

FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente.