În plină criza sanitară, retailerul Brick și-a readaptat strategia de business și a continuat să se extindă

Senica Micu 31/01/2022 | 12:39 Companii
În plină criza sanitară, retailerul Brick și-a readaptat strategia de business și a continuat să se extindă

Retailul de bricolaj merge bine indiferent de context. Și în criză, și în afara ei. Secretul, aplicat astăzi și de Brick România, este să te adaptezi. Și în on, și în off.

Schimbările aduse de criza sanitară din ultimii doi ani nu au oprit planurile de extindere ale Brick România, un brand de bri­colaj din Constanța activ de aproape două decenii pe piața locală de profil. După un 2021 provocator, compania se pre­gătește să deschidă în luna martie pri­mul său magazin din zona de vest a țării, la Satu Mare. Și tot în martie va fi lansată o nouă platformă online, care vine ca o com­pletare a strategiei de business a retailerului. Dar asta nu e totul.

În tendințe

Efervescența care a caracterizat piața locală a bricolajului înainte de pandemie – când acest segment era eva­luat la peste patru miliarde de euro, potrivit unor studii și date din piață – și-a păs­trat intensitatea în 2020 și 2021, companii­le continuând să anunțe investiții în ex­tin­deri cu noi magazine și să inoveze în online.

Viorel Dima, director de dezvoltare al Brick România, consideră că următorii ani vor aduce noi provocări pentru acest domeniu, atât din punct de vedere al modului de operare, cât și din cel al evoluției teh­nologice. „Vor apărea materiale noi, soluții noi și moduri noi de abordare. Să vă dau un exemplu: vedem o tendință crescută a interesului pentru mașini hibrid și electrice; poate în câțiva ani vor apărea soluții ca orice locuință să poată fi, cu ghilimelele de rigoare, un hibrid. Deja se vorbește tot mai mult despre casele inteligente, iar retailul se va adapta acestui trend. Implicit noi, ca jucător din această industrie, ne vom adapta la cerințele pieței“, detaliază Dima.

Iar adaptarea pe termen mediu și pe termen lung despre care acesta vorbește vine la pachet cu o strategie de business cen­trată atât pe investițiile în magazine fizice, cât și pe online. Mai concret, planurile Brick România merg în două direcții principale, care să acopere atât partea de retail offline – până în acest moment majoritatea deschiderilor fiind concentrate în zona Dobrogei, locul de origine al brandului –, cât și segmentul de comerț electronic.

„Ne dorim să creștem organic și să avem o medie de trei deschideri noi pe an“, spune și Oana Nechita, director executiv al Brick România. Concret, compania are în plan extinderea în mai multe zone din România în următorii ani, vizate fiind – după prima deschidere de anul acesta de la Satu Mare – și orașe precum Oradea, Brașov, Ploiești, București, Cluj-Napoca sau Iași.

Reprezentând o investiție de patru mili­oane de euro, noul magazin din Satu Mare va avea o suprafață de 3.000 de metri pă­trați în interior, cărora li se adaugă și spații de depozitare exterioară și 95 de locuri de parcare.

În termeni de investiții, sumele bugetate pentru magazine sunt condiționate de mai multe aspecte, între care suprafața magazinului și starea în care se găsește spațiul respectiv la momentul în care este demarat proiectul. „De exemplu, centrul regio­nal Ovidiu (jud. Constanța, n.r.) a fost inaugurat în vara lui 2021 cu o investiție de patru milioane de euro. O valoare aproxi­mativă ar fi între 250 de euro/mp și 500 de euro/mp în ceea ce privește amenajarea magazinului, la care se adaugă 320 de euro/mp stocuri“, punctează Dima.

În afară de acest magazin (Ovidiu), Brick România mai are două în județul Con­stanța – unul în orașul Constanța, pri­mul din rețea, inaugurat în 2002, iar celălalt în Mangalia, deschis în 2017 – și încă un magazin la Giurgiu, lansat în 2019, ca un prim pas în afara Dobrogei.

Ceva cu totul nou

În paralel cu extinderea din offline, Brick lucrează astăzi la optimizarea noului site al companiei, dezvoltat în parteneriat cu Orange Business Services, care va fi lansat în primul trimestru al acestui an și va permite livrarea comenzilor în toată țara. Totuși, Oana Ne­chita consideră că, deși trendul general este către digitalizare și intensificarea activității în online, offline-ul va continua să joace „un rol foarte important în această industrie“, astfel încât cele două canale să se completeze și să se susțină reciproc.

În pofida restricțiilor din pandemie, Brick România a încheiat anul 2020 cu o cifră de afaceri cu aproape 7% mai mare față de 2019, ajungând la peste 116 mili­oane de lei (23,9 milioane de euro). Și pro­fitul companiei a crescut de la 2,8 milioane de lei (590.717 euro) în 2019 la 4,8 milioane de lei (989.690 de euro) în 2020. Iar pentru anul 2021, având în vedere că nu s-a tras încă linie, reprezentanții companiei mi­zează pe o creștere de 25-30%.

„Introducerea certificatului verde a creat o presiune suplimentară și ne-a determinat să fim inovativi în a găsi soluții și pentru servirea clienților care nu au certificatul verde atunci când ajung la magazinele noastre. Suntem foarte aproape să atingem acești parametri“, detaliază Oana Nechita.

La nivelul general al pieței locale de bricolaj, liderul detașat rămâne Dedeman, companie controlată de frații Dragoș și Adrian Pavăl, urmată de jucători cu acțio­na­riat străin, între care Leroy Merlin (Franța) și Brico Dépôt (Marea Britanie). Fiind un domeniu foarte atractiv, de remarcat sunt și alte branduri mai mici, deținute de antreprenori locali, precum MAM Bricolaj – nume lansat în urmă cu zece ani de Cristian Găvan. „Planul nostru de dezvol­tare pentru rețeaua de magazine MAM Bri­colaj rămâne o țintă strategică prioritară. Ne propunem să ajungem, în următorii cinci ani, la 12 magazine la nivel național, cu locații în principalele orașe mari și mijlocii, precum Brașov, Timișoara, Cluj-Na­poca, Iași, Constanța, dar și în București“, declara recent antreprenorul.

Anul acesta vor fi deschise două noi magazine, media investițiilor necesare într-o unitate fiind de 1,4 milioane de euro, inclusiv în capital de lucru și stocuri. Acestea se vor adăuga celor trei unități MAM Bricolaj existente, toate deschise în București. În 2020, MAM Bricolaj și-a consolidat și segmentul de pro­ducție, prin preluarea unui pachet de 50% din acțiunile producătorului de pano­uri pentru construcții Geomam Pal Group, într-o tranzacție de 824.000 de lei, în care Găvan controla în momentul tran­zacției restul de 50%. Concomitent cu tran­s­ferul de activitate s-au transferat și toți angajații către MAM Bricolaj.

Baby Brick

Povestea Brick România a început în urmă cu aproape două decenii, în 2002, odată cu deschiderea primului magazin la Constanța, fiind primul brand de magazine de bricolaj, home improvement și proiecte do-it-yourself (DIY) din țară. Cu un portofoliu de 60.000 de articole din 15 domenii, compania a dezvoltat în pan­demie un concept nou, odată cu creș­terea cererii pentru produsele adresate celor mici. Este vorba despre Baby Brick, de tipul stop & shop, destinat copiilor cu vârste între 1 și 8 ani, care a ajuns deja la 2.500 de articole. Un pas nou, pe care Brick pariază nu doar astăzi, ci și în viitor.

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente.