În ce domenii își va investi banii omul de afaceri sucevean Ștefan Mandachi după ce a vândut lanțul de restaurante Spartan

Florel Manu 03/03/2023 | 10:26 Oameni
În ce domenii își va investi banii omul de afaceri sucevean Ștefan Mandachi după ce a vândut lanțul de restaurante Spartan

Exitul antreprenorului Ștefan Mandachi din businessul Spartan era vehiculat încă de anul trecut. Acum, întrebările sunt despre ce vor continua să facă atât el, cât și cei care și-au asumat preluarea afacerii.

La jumătatea lui februarie 2023, omul de afaceri Ștefan Mandachi anunța vânzarea lanțului de restaurante Spartan, pe care îl deținea prin grupul de companii Strong MND Corporation. În urma tranzacției de 20,3 milioane de euro, cei mai mari francizați ai lanțului de restaurante Spartan devin principalii acționari ai companiei Strong MND Corporation și preiau operațiunile rețelei formate din 75 de restaurante, dintre care 43 se aflau în franciză. Procesul de transfer a fost inițiat încă din luna mai a lui 2022 – odată cu începerea procedurilor oficiale de evaluare în vederea vânzării –, an în care compania-mamă, care are peste 670 de angajați, a realizat o cifră de afaceri de circa 30 de milioane de euro.

Am decis să înstrăinez businessurile pentru că, dacă mergeam pe aceeași linie, ajungeam în burnout. Și burnoutul unde duce? La boală, la dereglaje“, își motiva Ștefan Mandachi decizia de a vinde businessul, într-un podcast distribuit pe canalul său de YouTube.

În urma achiziției, Remus Cosovanu, primul investitor francizat al brandului, care deținea deja 30% din numărul de restaurante din rețea, va avea cele mai multe părți sociale ale companiei. Antreprenorul timișorean este prezent în businessul Spartan încă din 2013, operând restaurante prin intermediul companiei SC Corebos SRL în mai multe localități din Transilvania. Alți doi investitori sunt Răzvan Nanuș și Dragoș Safta, care controlează compania francizată Rerum Food și care, din 2016, operează șapte restaurante în București și în Constanța. În urma acestei tranzacții, compania condusă de Răzvan Nanuș și Dragoș Safta, Rerum Food, devine master francizor în Capitală.

Remus Cosovanu preia toate operațiunile brandului, alături de alți șase membri ai Consiliului de Administrație, format din asociații firmei, între care se împart restul părților sociale. Directorul general Spartan România rămâne în continuare Gabriel Melniciuc, cu peste 20 de ani de experiență în retailul alimentar, din care 16 ani în rețeaua internațională de fast-food McDonald’s.

Consultanții în business consideră că această preluare este una curajoasă pentru antreprenorii care vor să ducă mai departe afacerea Spartan. „Dacă ne referim la plusuri, sunt câteva costuri care se optimizează, cum ar fi taxa de franciză“, spune Vlad Năstase, director general al companiei de consultanță Concillium, atrăgând atenția că momentul în care are loc tranzacția nu este unul dintre cele mai bune pentru afacerile din retail, în general. „Puterea de cumpărare a scăzut. Pe vânzări, ca și alte businessuri similare, se pot aștepta la scăderi“, adaugă Vlad Năstase.

El recomandă o optimizare a businessului atât din punctul de vedere al strategiilor de vânzări, cât și al optimizării suprafețelor pe care se desfășoară activitatea. Cu un plan bun de business, explică acesta, scăderea vânzărilor nu înseamnă automat și diminuarea profitabilității.

Ce va face Ștefan Mandachi?

Antreprenorul sucevean va continua să facă afaceri. „Eu de ani de zile cochetez cu exitul. Nu mă pensionez. Dar fac astfel încât să mă dedic pasiunilor mele“, spune Mandachi. Într-o altă postare pe canalul său de YouTube, acesta mărturisea la un moment dat că se gândește să treacă în plan secund businessurile sale clasice din zonele HoReCa ori imobiliare, declarându-se tot mai atras de mediul online.

Versiunile «ideale» de concepte de care suntem interesați sunt aplicațiile care oferă e-learning pe bază de inteligență artificială, aici vrem să găsim start-upuri sau aplicații funcționale“, detaliază el acum, adăugând că în ultima perioadă a primit solicitări de finanțare din mai multe domenii, „de la agricultură la textile“, însă noua direcție în care este interesat să investească rămâne cu siguranță online-ul, cu accent pe e-learning.

Chiar cu o zi înainte de a-și face public exitul din Spartan, Mandachi a anunțat o investiție de 1,3 milioane de euro într-o platformă de e-learning cu lecții personalizate pentru antreprenorii începători, în special elevi și studenți. Este vorba despre platforma MentorMag, care va oferi cursuri de tip masterclass și lecții experiențiale, ghidate de mentori.

Am decis să investesc în acest concept încă din 2022. Platforma este inovatoare pentru că are la bază relația mentor-discipol, nu doar cursuri clasice, înregistrate“, spune Mandachi, precizând că a ales acest domeniu pentru că piața globală de e-learning este în plină expansiune, ajungând la 300 de miliarde de dolari în 2022. Numai anul acesta, Mandachi vrea să mai finanțeze cinci start-upuri din tehnologie, cu o investiție totală de aproximativ două milioane de euro.

Bun cunoscător al mediului local de business, investitorul în serie Sergiu Neguț explica într-o discuție anterioară cu NewMoney care este comportamentul oamenilor de afaceri din România după ce ies dintr-un business și câștigă o anumită sumă de bani: „De cele mai multe ori, banii ăștia nu se duc în niște iahturi pe niște mări foarte albastre, ci se duc în businessuri care exploatează în continuare resursele de creativitate pe care le are poporul ăsta“.

Ce-l recomandă pe Mandachi

Antreprenorul a deschis primul restaurant în mallul din Suceava, în 2012. Încă de la început, Mandachi a vrut o creștere accelerată a businessului și a decis să se extindă cu unități proprii și mai ales în franciză. Costurile de la acea vreme: 120.000 de euro pentru o franciză într-un restaurant stradal și 100.000 de euro pentru unul într-un mall.

A făcut totul după un model propriu, astfel încât să fie sigur că se poate diferenția în piață. A ales un concept de inspirație grecească, însă modernizat și fără să respecte întocmai elementele bucătăriei elene.

De altfel, a preferat să aibă control atât asupra rețetelor (marcă înregistrată), cât și asupra ingredientelor – carnea (de pui, vițel, porc și berbecuț) era procesată la fabrica proprie de lângă București, la Ciorogârla, iar salatele din restaurantele sale erau preparate cu legume provenite de la producătorii români.

Mandachi a devenit însă cunoscut mai degrabă pentru autostrada de un metru, pe care a construit-o în semn de protest față de faptul că proiectele de drumuri de mare viteză au ocolit Moldova. Inaugurată cu fast în 15 martie 2019, „autostrada“ a fost construită de o echipă de 17 muncitori și a costat 4.500 de euro. Acțiunea antreprenorului s-a desfășurat sub sloganul #șîeu, fiind promovată pe toate canalele media și aducându-i notorietate.

În câteva cifre

După un 2022 în care afacerile locale cumulate ale restaurantelor, cafenelelor, puburilor sau fast-foodurilor au ajuns la 7,5 miliarde de euro, cu circa 30% peste cele din 2021, analiștii se așteaptă pentru anul acesta la o scădere a consumului.

  • DIMENSIUNE. În 2019, doar 2% dintre români cheltuiau mai mult de 100 de lei pentru masa în oraș. În 2022, procentul a fost estimat la 9%, conform unui studiu al Hospitality Culture Institute.
  • DEFICIT. În 2022, proprietarii de restaurante estimau un deficit de personal de aproximativ 50.000 de oameni la nivelul întregii țări.

Acest articol a apărut în numărul 158 al revistei NewMoney

FOTO: Laszlo Raduly

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.