În ce business nou a investit Radu Savopol, cofondatorul rețelei de cafenele 5 To Go
În cultura suedeză, oamenii se întâlnesc la ora prânzului să socializeze la o fika. Practic, vorbesc orice altceva în afară de treburile de la serviciu și beau o cafea cu ceva produse de patiserie lângă. La noi, Fika este un business pe care pariază un grup de patru antreprenori.
Aflat în continuă expansiune cu rețeaua 5 To Go și, mai nou, cu conceptul Cereal Crunch, omul de afaceri Radu Savopol, alături de asociații săi Lucian Bădilă și Andrei Alecu, a achiziționat 70% din Fika18, un business nou, apărut de nici doi ani, axat pe producția și distribuția de croasanți. Intenția celor trei, alături de fondatorul Fika18, Armand Sima, care a rămas cu 30% din acțiuni, este să crească afacerea, făcând ceea ce știu ei mai bine: francizarea.
Nișa premium
Fika18 este o afacere pornită de la zero, sub forma unui laborator de croasanți desfășurat pe o suprafață de circa 200 de metri pătrați, în zona Aurel Vlaicu din Capitală. Businessul a debutat prin intermediul Start-up Nation și a presupus o investiție de 94.000 de euro – 44.000 de euro din program și alți 50.000 de euro din fonduri proprii.
În noua formulă, Fika18 va rămâne în continuare poziționat în zona premium, așa cum a pornit Armand Sima businessul. În momentul de față, are o producție zilnică de 200 de croasanți, pe care îi distribuie către 20 de cafenele specializate din București. „Pe viitor, putem ajunge la o producție de 500-600 de bucăți pe zi“, spune Radu Savopol. Însă și canalele de distribuție vor fi mai diversificate. Fika18 urmează să deschidă în scurt timp un magazin în care își va vinde produsele, poziționat în zona ultracentrală a Bucureștiului, pe strada Lipscani.
„Sperăm să deschidem magazinul în prima jumătate a lui decembrie, să prindem și perioada cumpărăturilor de Crăciun“, spune Lucian Bădilă, asociat cu Radu Savopol atât în 5 To Go, cât și în Cereal Crunch. În paralel cu magazinul, Fika18 va continua să își distribuie produsele și în cele 20 de cafenele partenere.
Radu Savopol spune că nu va umbla la calitatea produsului, ci va încerca să mai creeze și altele în jurul lui, fie croasanți, fie alte produse de patiserie, pe care le va poziționa tot în zona premium. „Noi am venit alături de Armand pentru a duce totul de la pasiune la business și pentru a dezvolta brandul“, adaugă Savopol. Cu atât mai mult, adaugă acesta, cu cât brandul Fika18 este destul de cunoscut în industria HoReCa, deși este un produs nișat, prezent acum doar în cafenelele de specialitate.
În ceea ce privește dimensiunea businessului, Savopol spune că acesta este destul de mic în acest moment – înspre 100.000 de euro anul trecut, cu o ușoară creștere în acest an, cu previziuni de creștere la venituri totale lunare de 50.000-70.000 de euro anul viitor.
Barcelona primordială. Afacerea a început cu o călătorie în Spania. În 2014, Armand Sima a mers cu prietena sa, Cătălina Opriș, în vacanță la Barcelona. „Am gustat croissantele astea acolo la o patiserie, ne-am întors acasă și am rămas cu gândul la ele“, povestește antreprenorul. Într-un final, au decis să încerce să le producă chiar ei. Pentru asta, Sima chiar a plecat la Barcelona să facă o școală de patiseri. „Inițial, cursurile durau nouă luni. Le-am spus că eu vreau să fac doar croissante și mi-au oferit un curs personalizat de doar două săptămâni“, spune antreprenorul. În perioada respectivă, lucra la Oracle România, ocupându-se de contracte pentru servicii in cloud în țările nordice.
Din 2018 s-a dedicat businessului și a început să prepare croasanți. Numele afacerii are tot origini nordice. Prietena sa, care lucrează la Ericsson, a fost la un moment dat în Suedia. Aici, colegii de birou au invitat-o în pauza de cafea, termenul pentru aceasta fiind fika. Pornind de la complexitatea acestei pauze care presupune cafea, produse de patiserie și socializare, Armand Sima și Cătălina Opriș au decis ca numele businessului pe care urmau să-l facă să fie Fika18. Sima spune că numărul 18 nu semnifică nimic, ci este doar un element care ajută la căutarea pe internet.
Producția croasanților Fika18 este artizanală, aceștia fiind umpluți cu cheesecake și gem de căpșuni, cu zmeură și migdale, cu fistic, cu ciocolată. „Îmi aduc aminte de croissantele din copilărie care nu prea aveau umplutură. Noi am decis să le umplem destul de serios“, spune, zâmbind, Armand Sima.
Cafea și croasant
Traseul lui Armand Sima către Radu Savopol și asociații acestuia a fost unul natural. Andrei Alecu, unul dintre asociații de la Cereal Crunch, are două cafenele de specialitate, operate sub numele Utopia Coffee Bar. (Andrei Alecu este fiul omului de afaceri Marian Alecu, acționar la grupul de restaurante City Grill și cu investiții în industria turismului, omul care a adus McDonald’s în România.)
Acesta a început să se aprovizioneze cu croasanții Fika18, iar vânzările au mers chiar bine. „În septembrie am făcut o minianaliză și am constatat că de la începutul anului și până atunci vândusem deja 4.000 de croissante“, spune Alecu. Cum vânzările au mers bine și la Cereal Crunch, local specializat în produse de mic dejun, în special pe bază de cereale, trioul de asociați Savopol-Bădilă-Alecu a decis să intre majoritar în businessul lui Sima, cu scopul de a-l crește.
„O să păstrăm ce au făcut ei înainte și targetăm în continuare zona premium din București“, spune Lucian Bădilă. După deschiderea magazinului propriu, antreprenorii spun că vor face o analiză a interesului publicului pentru acest tip de produse și vor începe să facă planurile pentru francizarea businessului. Potrivit lui Bădilă, vor fi două genuri de francize. Una care va implica și deținerea unui laborator și alta care va presupune doar vânzarea croasanților produși de Fika18. Lucian Bădilă spune că, pentru a franciza un business, este nevoie de cel puțin un an de funcționare. „Noi urmărim această afacere de circa șase-șapte luni și am învățat deja procedurile“, spune Bădilă, estimând că prima franciză ar putea fi acordată în primul trimestru al anului viitor sau cel târziu în prima parte a trimestrului al doilea.
În ceea ce privește francizele care vor avea și laborator propriu, Fika18 va asigura un training mai complex pentru meseria de patiser-cofetar. În rest, la fel ca în cazul 5 To Go și Cereal Crunch, francizatul va veni cu o propunere de spațiu, Fika18 urmând să își dea acordul asupra proiectului de amenajare. „Pornind de la ideea că fika înseamnă «pauză de cafea» în suedeză, designul va fi unul foarte simplu, în stil nordic, și vom pune accentul pe produs“, adaugă Radu Savopol.
Dar până la deschiderea în sistem franciză, partenerii din businessul Fika18 se vor concentra pe livrările către cafenelele specializate și pe promovarea produselor în magazinul propriu. Radu Savopol nu exclude diversificarea actualului produs, inclusiv prin folosirea pe timp de vară de umpluturi cu înghețată, astfel încât noii croasanți Fika18 să fie în trend și cu vremea, nu doar cu vremurile.
Acest articol a aparut în numărul 104 al revistei NewMoney