Impozit auto 2018: ce se modifică și care sunt criteriile pentru calcularea acestui bir

Gabriel Bucur 31/01/2018 | 15:15 Ştiri
Impozit auto 2018: ce se modifică și care sunt criteriile pentru calcularea acestui bir

Un proiect de act normativ care propune o nouă versiune de impozit auto obligă fiecare proprietar de mașină înmatriculată să plătească în funcție de cât poluează respectivul autoturism. Avantajați vor fi cei care dețin mașini cu motoare puternice, iar dezavantajați vor fi cei care și-au vândut mașinile în primele zile ale anului.

Graţiela Gavrilescu, ministrul Mediului în noul cabinet, a declarat, luni, în timpul audierilor din comisiile din Parlament, că „proiectul nu este încă finalizat. Nu ne dorim să punem o nouă penalitate sau o nouă taxă de înmatriculare pentru cei care vor să-şi cumpere o maşină second hand. Ne dorim doar să respirăm un aer mai curat”, transmite Agerpres.

De regulă, impozitul auto pentru tot anul se achită, în două tranșe, până la 31 martie și până la 30 septembrie. Anul acesta, cele două date pică în zile de weekend, astfel că termenele au fost amânate până pe 2 aprilie și, respectiv, 1 octombrie, iar cei care plătesc întreaga sumă până în a doua zi din aprilie primesc o reducere de 10% din total.

Impozit auto: ce trebuie știut

Proiectul mai arată că cine a intrat în noul an cu o mașină în proprietate și, între timp, a vândut autoturismul, va plăti, totuși, impozitul auto integral pentru 2018. Asta, chiar dacă vânzarea autoturismului s-a realizat încă din primele zile ale anului, arată avocatnet.ro. De cealaltă parte, cel care a cumpărat respectiva mașină are obligația să depună la ANAF o declarație, în cel mult 30 de zile de la data înmatriculării.

Citiți și: Impozitul pe gospodărie revine în discuție. Ce înseamnă și cum se aplică noul bir

Proprietarul unei mașini poate calcula suma plătită în contul impozitului auto prin raportarea la capacitatea cilindrică (cmc) pe care o are motorul vehiculului (un calculator util, aici). În prezent, în cazul mașinilor care au capacitatea cilindrică între 1.600 și 2.000 de cmc, proprietarii mașinilor au de plătit 18 lei/cmc. Pentru cele cu motorizare între 2.001 și 2.600 cmc, suma crește la 72 de lei/cmc, pentru mașinile între 2.601 și 3.000 cmc, suma este de 144 de lei/cmc, în timp ce pentru cele cu motorizare peste 3.001 cmc, suma este de 290 de lei/cmc.

Impozitul auto, sub forma din noul proiect, poate să crească, la anul, pentru motorizările sub 1,6 litri și să scadă pentru cele mai mari de 1,8 litri, anunță Wall-Street.ro.

Plata impozitului auto se face la bugetul local al unității administrativ-teritoriale unde este domiciliat proprietarul mașinii, unde are sediul sau unde are punctul de lucru. De la plata acestui impozit auto sunt scutite, printre altele, persoanele cu handicap grav, veteranii de război, instituțiile publice, proprietarii vehiculelor istorice și cei care dețin vehicule electrice.

Impozit auto: o metodă de amendare a poluării

În primele cinci luni din 2017, numărul de mașini introduse în circulație a fost cu 80% mai mare față de totalul din același interval din 2016, iar o bună parte din acestea erau vechi. În primele luni ale anului trecut, numărul vehiculelor euro 4 s-a dublat, iar totalul celor euro 2 și euro 1 a crescut de două ori și jumătate, scrie News.ro.

Fostul și actualul ministru al Mediului, Grațiela Gavrilescu, a ținut să precizeze, toamna trecută, că ceea ce vor plăti proprietarii de mașini în 2018 reprezintă „o metodă prin care dorim foarte mult ca toate autovehiculele care circulă pe drumurile patriei şi care poluează, care au o normă inferioară de poluare euro 2, 3 sau 4 (standarde de poluare pentru mașini în Uniunea Europeană, n.r.), să fie taxate în funcţie de emisiile pe care le dau”, potrivit Agerpres.

Gavrilescu a mai amintit cele trei criterii care dorește să fie luate în calcul la impozitul auto: capacitatea cilindrică, „după care luăm norma de poluare a fiecărei maşini şi emisiile de CO2 (dioxid de carbon, n.r.) pe care le produce fiecare maşină”, a spus ministrul Mediului din noul cabinet, condus de Viorica Dăncilă.

Impozitul auto a apărut la 1 ianuarie 2007, odată cu aderarea României la Uniunea Europeană. De atunci, birul plătit de proprietarii de mașini înmatriculate a suferit o serie de schimbări în modul de calculare. În martie 2013, a intrat în vigoare timbrul de mediu, astfel că impozitul auto a fost calculat doar pe baza emisiilor de CO2. Însă timbrul de mediu a fost eliminat de la 1 februarie 2017.

 


FOTO: Mediafax

În șapte ani de jurnalism, a pendulat între domeniul sportiv și cel economic. A lucrat, printre altele, la Radio România Actualități și Adevărul Financiar. Acum, este coordonatorul online al proiectului NewMoney.