Hollywood vs Netflix: Cum se dă lupta dintre companiile media clasice și cele noi

Mimi Noel 26/10/2018 | 14:07 Global
Hollywood vs Netflix: Cum se dă lupta dintre companiile media clasice și cele noi

Producătorii celor mai vizionate serii te­levizate sunt astăzi printre cei mai vânați creatori de conținut, iar contractele lor ajung la sute de milioane de dolari. Lupta se dă între companiile media clasice Disney sau Warner Bros și cele noi, gen Netflix sau Amazon.

Acest articol a apărut în numărul 51 (22 octombrie – 4 noiembrie) al revistei NewMoney

Peter Roth știa că trebuie să scoată carne­tul de cecuri. Roth, directorul studioului de televiziune al Warner Bros. Entertainment, a urmărit atent cum Netflix îi curtează pe producătorii de top ai câtorva companii rivale, oferindu-le mai mulți bani ca ni­ciodată. Ryan Murphy, creatorul American Horror Story, a părăsit 21st Century Fox într-o înțelegere de cel puțin 240 de mili­oa­ne de dolari. Iar Shonda Rhimes, pro­du­cător principal al Grey’s Anatomy, a ple­cat din Walt Disney pentru suma de 150 de mi­lioane de dolari. Ei bine, pe Greg Berlanti, unul dintre cei mai buni producători ai săi, Roth era decis să nu îl lase să plece.

Prolificul Berlanti are în portofoliu 15 producții, un record în istoria materialelor tv. Este cu atât mai valoros pentru Warner Bros cu cât este și proprietar al DC Comics și deține jumătate din CW Television Network, unde o mare parte dintre producții sunt difuzate. Din cele 12 serii care vor rula în prime time la CW în această toamnă, Berlanti este producătorul executiv al șapte dintre ele.

CONTRAATACUL. Cu doi ani înainte să îi expire contractul lui Berlanti (46 de ani), Roth i-a oferit unul nou (până în 2024), în valoare de 400 de milioane de dolari, pentru a-l face să rămână la Warner Bros. Ambii au refuzat să comenteze pe marginea acestui contract considerat de cei din industrie drept unul dintre cele mai profitabile pentru un producător TV din istoria Hollywoodului. Este totodată un semnal că studiourile tradiționale, epuizate să tot piardă cei mai buni oameni în favoarea Netflix, au început să riposteze, în sfârșit. Warner Bros, cumpărând drepturile lui Ber­lanti asupra profiturilor viitoare ale emi­siunilor actuale, într-o înțelegere care i-a permis să câștige mai mult în avans de­cât ar fi putut altfel obține.

Roth merge pe un model pe care și alții l-au urmat. Și compania de divertisment canadiano-americană Lions Gate Entertainment Corp. este aproape să semneze cu producătorii Seth Rogen și Evan Goldberg care reușesc într-o manieră similară să „scape“ de Netflix și Amazon. Și Disney, în momentul în care va finaliza achiziția Fox, se va concentra să-i aducă în echipă pe producătorul Family Guy, Seth MacFarlane și pe creatorul Modern Family, Steven Levitan, care în curând vor fi liberi de contract.

„Este o perioadă foarte agitată pe piață și linia de demarcație între o companie me­dia tradițională și o companie media nouă este trasată într-un mod agresiv“, spune Joe Cohen, unul dintre cei care au negociat contractul lui Ryan Murphy cu Netflix.

ATACUL. Raidul celor de la Netflix în rândul producătorilor de la Hollywood a înce­put cu Rhimes, creatorul seriilor Scandal și Grey’s Anatomy. I-a oferit cel mai mare contract din cariera sa pentru a o convinge să plece de la ABC și să devină producător exclusiv pentru Netflix. Rhimes nu a ratat oportunitatea nu doar financiară, dar și de a se elibera de limitele televiziunii clasice, unde politica fățișă, nuditatea, cuvintele mai tari sunt tabu.

A fost totodată un contract care a răs­turnat cumva calculele industriei. Cutuma era ca producătorii să dețină la vedere o parte dintre producțiile lor, ceea ce le permite să câștige sute de milioane de dolari revânzând drepturile la terții care le difuzau materialele. Tom Werner, de pildă, a fă­cut atât de mulți bani din The Cosby Show și Roseanne încât și-a permis să cum­­pere Boston Red Sox și clubul de fotbal Liverpool.

Cu Netflix nu mai sunt limite – lansează la nivel global și simultan producții pe care le rulează le nesfârșit. „Câștigi mai mult în avans cu mai puține riscuri, dar este posibil să încasezi mai puțin în avalul succesului“, este de părere Chris Silbermann, agen­tul lui Rhimes din cadrul ICM Partners. Cu toate acestea, contracte precum cele obținute de Murphy și Rhimes sunt mai de­grabă excepții, spune tot Silbermann. Sunt doar câțiva producători care pot sau vor să producă simultan mai multe pro­iecte.

Rhimes a anunțat deja opt producții diferite pentru Netflix, iar Murphy are șase în producție. Pentru cei care vor să facă mai mult în același timp este posibil ca Netflix să nu fie locul potrivit, dat fiind că nu asigură/ oferă la fel de mult sprijin pentru proiecte individuale.

Netflix este știut că oferă bani și libertate artistică, dar rețele precum Box Office pretind că asigură sprijin pentru fiecare etapă, de la observații pe fiecare scenariu până la rafinarea episodului-pilot. Este un motiv important pentru care creatorul Breaking Bad, Vince Gilligan, a rămas la Sony Pictures, când contractul era pe punctul să expire la începutul acestui an, spun cei apropiați discuțiilor.

CALITATE. Rogen și Goldberg, producă­torii filmelor Neighbors și Sausage Party, au fost curtați de Amazon și Netflix, dar și-au dorit un studio care să le promoveze puternic creațiile în teatre, de exemplu. Înainte de Sony, au fost în discuții cu Lions Gate. Mulți producători se tem că pro­duc­țiile lor se pot pierde în noianul de con­ținut al Netflix și se gândesc serios dacă nu ar fi mai bine de fapt să meargă pe clasica difuzare săptămânală oferită de televiziunea tradițională. Actorul și scriitorul Jason Segel, care a apărut în nouă serii ale comediei How I Met Your Mother realizată de CBS, a vrut special ca noua sa producție, Dispatches from Elsewhere, să fie difuzată pe canalele convenționale, pentru a bene­ficia de audiența mai mare pe care i-o asi­gură difuzarea o dată pe săptămână a unui nou episod.

Unii producători consideră HBO drept locul suprem al calității – programele sunt abordate preponderent artistic și mai puțin comercial. Joss Whedon, creatorul Buffy the Vampire Slayer, a semnat recent cu HBO în detrimentul Netflix pentru o nouă serie televizată. „Volumul mare cu care lucrează alții i-au făcut pe anumiți pro­ducători să ne prefere“, spune Casey Bloys, șef de programe în cadrul HBO.

 

Hollywood vs Netflix

Unii producători ai companiilor media tradiționale au preferat companii noi precum Netflix pentru bani și o mai mare libertate de exprimare.

  • La vânătoare. Ryan Murphy, creatorul American Horror Story, a părăsit 21st Century Fox pentru Netflix într-o înțelegere de cel puțin 240 de milioane de dolari.
  • Riposta. Contractul lui Greg Berlanti, de la Warner Bros, de 400 de milioane de dolari, este considerat cel mai mare din istoria Hollywoodului.

 


Articol preluat din Bloomberg Businessweek

de Lucas Shaw / adaptare de Mimi Noel

FOTO: Guliver / Getty Images

Are o experiență de peste zece ani în jurnalism. A început la agenția națională de presă Rompres, iar în 2006 s-a alăturat echipei care se ocupa de ediția în limba română a publicației americane BusinessWeek. În 2007, a completat echipa de jurnaliști care pornea revista de afaceri Money Express. Domeniile acoperite au variat, de la retail la FMCG, farma, fonduri de investiții, fuziuni și achiziții, IT&C. A realizat interviuri cu cei mai proeminenți oameni de afaceri români, antreprenori locali, dar și cunoscuți oameni de afaceri străini, precum directorul executiv al Microchip, Steve Sanghi, sau fostul director executiv al Sony America, Michael Schulhof. Mimi Noel lucrează ca Account Manager la AMICOM din 2012. La NewMoney, se ocupă de subiectele internaționale.