Cum reușește o agenție de turism să obțină 65% din veniturile sale din călătoriile corporatiștilor

Florel Manu 03/05/2018 | 12:26 Companii
Cum reușește o agenție de turism să obțină 65% din veniturile sale din călătoriile corporatiștilor

Cum transformi călătoriile de business într-un business propriu-zis și care (mai) sunt oportuni­tățile acestui segment? Răspunsul vine via Happy Tour, agenția care obține 65% din veniturile sale din turismul de afaceri.

Acest articol a apărut în numărul 39 (30 aprilie – 13 mai) al revistei NewMoney

În decembrie 2007, fondul spaniol de investiții GED cumpăra unul dintre liderii pieței de turism din România, Happy Tour, controlat atunci de actualul preșe­dinte al Asociației Naționale a Agențiilor de Turism, Nicolae Demetriade. Pe parcursul celor 11 ani în care operează în România, fondul spaniol și-a mai adăugat în portofoliu nume sonore, cum sunt Paravion, în 2010, și Prestige Tour, în 2011.

Scopul anunțat de spanioli încă de la preluarea Happy Tour era de a crește compania ca apoi să o vândă. Acum, „Happy Tour este de vânzare“, după cum spune CEO-ul Javier Garcia del Valle, cu preci­zarea că o eventuală tranzacție depinde doar de apariția cumpărătorului potrivit, despre care dă de înțeles că ar putea fi inclusiv o companie din afara țării, fără (alte) operațiuni pe plan local. O preci­zare prin care și infirmă zvonurile potrivit cărora ar fi existat o discuție pentru preluarea Happy Tour de către operatorul local Eurolines, controlat de omul de afaceri Dragoș Anastasiu. Prezent cu ope­rațiuni în România, Bulgaria și Turicia, Happy Tour a avut anul trecut venituri de 54 milioane de euro la nivel local, iar pe plan consolidat (incluzând și Bulgaria și Turcia) de circa 58-59 de milioane de euro, cu un profit operațional de aproximativ un milion de euro.

Citiți și: Povestea lui Jean Chrissoveloni, stră-strănepotul celui care a pus bazele primei bănci românești acum 170 de ani

Investitorii din golf. În scenariul lui Javier Garcia del Valle, nu doar rezultatele financiare ale companiei sunt un criteriu pentru vânzarea agen­ției, mai ales dacă este vorba de cumpărători din afara spațiului comunitar. „Să luăm, de exemplu, în calcul că o companie din Golful Persic ar fi inte­resată de Happy Tour. Atunci, pe ea nu o inte­re­sează neapărat cifra de afaceri“, preci­zează executivul spaniol. Miza într-un astfel de caz, detaliază el, ar fi deschiderea de operațiuni în Uniunea Euro­peană, cu posibilitatea extinderii pe cele trei piețe pe care este prezentă în momentul de față Happy Tour – România, Bulgaria și Turcia. Și vorbim de trei piețe în creștere, dacă e să ne uităm la cifrele de anul trecut: 10-11% în România, 40% în Bul­garia și de 200% în Turcia. Cu precizarea că avansul în acest din urmă caz vine în condițiile în care „businessul este abia la început; am intrat pe piață abia în 2016“.

Marile vacanțe. De altfel, segmentul de business travel pare să fie în creștere la nivelul întregii piețe locale. Eximtur, operatorul clujean controlat de familia Radu și Lucia Morariu, a avut anul trecut venituri totale de 55 de milioane de euro, aproximativ 60% din cifra de afaceri fiind generată de divizia care se ocupă de călătoriile de afaceri. „Eximtur Business a continuat să crească într-un ritm cons­tant, dar și investițiile în tehnologia de travel și echi­pa de consultanți au fost în creștere“, a decla­rat președintele fondator al companiei, Lucia Morariu, la prezentarea datelor financiare ale Eximtur aferente anului trecut.

Și cum întreaga piață de turism din România, estimată la circa 3,5 miliarde de euro pe an – repre­zentând aproape două procente din PIB –, a cunoscut creșteri în 2017, și vacanțele românilor sunt o sursă tot mai sigură de venit chiar și pentru companiile de business travel care își ajustează aface­rile în funcție de evoluția pieței. „Chiar dacă suntem concentrați pe zona de business, creștem și pe seg­mentul de leisure“, spune Garcia del Valle. Iar achi­zi­țiile tot mai mari în perioada de early booking sunt vizibile și în operațiunile Happy Tour, agenția luând în calcul extinderea colaborărilor pe zona de va­canțe cu parteneri din Israel și Dubai. În paran­teză spus, Happy Tour a devenit din toamna lui 2016 touroperator pentru destinația Disneyland Paris.

Creșteri sunt și în turismul intern. CEO-ul Happy Tour a constatat că, în 2017, vânzările prin vou­che­re de vacanță au crescut cu 25%, și estimează un avans de încă 10% anul acesta. Garcia del Valle nu ignoră nici concurența pe care o fac agențiile de rezervare online, însă este sigur că tot mai mulți turiști care utilizează astfel de platforme vor apela în final la consultații în materie de turism care vin tot din partea agențiilor clasice. Potrivit oficialilor Happy Tour, segmentul de business travel este o soluție sigură la evitarea concurenței care vine din zona online. Asta și pentru că numărul cererilor pen­tru evenimente venite din partea marilor cor­porații este în continuare mare. Numai anul trecut, Happy Tour a organizat nu mai puțin de 1.500 de astfel de evenimente. Toate cu aceeași destinație finală, în cifra de afaceri a operatorului.

 

În câteva cifre 

Apetitul românilor pentru călătorii a contribuit la creșterea veniturilor mai multor agenții de turism specializate pe pachete de vacanță atât pentru destinații interne, cât și în afara țării.

  • PARALELA 45. Controlată de omul de afaceri Alin Burcea, agenția a înregistrat un volum de vânzări de 50 de milioane de euro în 2017.
  • CRISTIAN TOUR. Compania fraților Cristian și Marius Pandel a realizat anul trecut venituri de circa 70 de milioane de euro, în creștere cu 5% față de 2016.
  • EUROLINES. Grupul de firme controlat de Dragoș Anastasiu a estimat pentru 2017 o cifră de afaceri de 150 de milioane de euro.

 


FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.