Cum reușește o agenție de turism să obțină 65% din veniturile sale din călătoriile corporatiștilor

Florel Manu 03/05/2018 | 12:26 Companii
Cum reușește o agenție de turism să obțină 65% din veniturile sale din călătoriile corporatiștilor

Cum transformi călătoriile de business într-un business propriu-zis și care (mai) sunt oportuni­tățile acestui segment? Răspunsul vine via Happy Tour, agenția care obține 65% din veniturile sale din turismul de afaceri.

Acest articol a apărut în numărul 39 (30 aprilie – 13 mai) al revistei NewMoney

În decembrie 2007, fondul spaniol de investiții GED cumpăra unul dintre liderii pieței de turism din România, Happy Tour, controlat atunci de actualul preșe­dinte al Asociației Naționale a Agențiilor de Turism, Nicolae Demetriade. Pe parcursul celor 11 ani în care operează în România, fondul spaniol și-a mai adăugat în portofoliu nume sonore, cum sunt Paravion, în 2010, și Prestige Tour, în 2011.

Scopul anunțat de spanioli încă de la preluarea Happy Tour era de a crește compania ca apoi să o vândă. Acum, „Happy Tour este de vânzare“, după cum spune CEO-ul Javier Garcia del Valle, cu preci­zarea că o eventuală tranzacție depinde doar de apariția cumpărătorului potrivit, despre care dă de înțeles că ar putea fi inclusiv o companie din afara țării, fără (alte) operațiuni pe plan local. O preci­zare prin care și infirmă zvonurile potrivit cărora ar fi existat o discuție pentru preluarea Happy Tour de către operatorul local Eurolines, controlat de omul de afaceri Dragoș Anastasiu. Prezent cu ope­rațiuni în România, Bulgaria și Turicia, Happy Tour a avut anul trecut venituri de 54 milioane de euro la nivel local, iar pe plan consolidat (incluzând și Bulgaria și Turcia) de circa 58-59 de milioane de euro, cu un profit operațional de aproximativ un milion de euro.

Citiți și: Povestea lui Jean Chrissoveloni, stră-strănepotul celui care a pus bazele primei bănci românești acum 170 de ani

Investitorii din golf. În scenariul lui Javier Garcia del Valle, nu doar rezultatele financiare ale companiei sunt un criteriu pentru vânzarea agen­ției, mai ales dacă este vorba de cumpărători din afara spațiului comunitar. „Să luăm, de exemplu, în calcul că o companie din Golful Persic ar fi inte­resată de Happy Tour. Atunci, pe ea nu o inte­re­sează neapărat cifra de afaceri“, preci­zează executivul spaniol. Miza într-un astfel de caz, detaliază el, ar fi deschiderea de operațiuni în Uniunea Euro­peană, cu posibilitatea extinderii pe cele trei piețe pe care este prezentă în momentul de față Happy Tour – România, Bulgaria și Turcia. Și vorbim de trei piețe în creștere, dacă e să ne uităm la cifrele de anul trecut: 10-11% în România, 40% în Bul­garia și de 200% în Turcia. Cu precizarea că avansul în acest din urmă caz vine în condițiile în care „businessul este abia la început; am intrat pe piață abia în 2016“.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.
← Close