Grupul Bosch a avut anul trecut vânzări totale de 88,4 miliarde de euro

Andrei Dumitru 06/02/2023 | 16:41 Ştiri
Grupul Bosch a avut anul trecut vânzări totale de 88,4 miliarde de euro

Grupul Bosch a generat anul trecut vânzări totale de 88,4 miliarde de euro, în creştere cu aproximativ 12 procente, iar EBIT (câştigurile înainte de dobânzi şi impozite) din operaţiuni a ajuns la 3,7 miliarde de euro. Grupul va investi aproximativ 950 de milioane de euro, pe parcursul a zece ani, într-un centru de inginerie şi producţie în Suzhou, China, iar până în 2026, plănuieşte să investească încă 3 miliarde de euro în activitatea de plăcuţe semiconductoare.

”În ciuda situaţiei macroeconomice dificile, Bosch, furnizorul de tehnologie şi servicii, a reuşit să îşi crească vânzările şi rezultatul în exerciţiul financiar 2022. Conform cifrelor preliminare, Grupul Bosch a generat vânzări totale de 88,4 miliarde de euro. Astfel, vânzările au crescut cu aproximativ 12 procente faţă de anul precedent, sau cu aproximativ 10 procente după ajustarea efectelor cursului de schimb valutar. EBIT (câştigurile înainte de dobânzi şi impozite) din operaţiuni a ajuns la 3,7 miliarde de euro”, anunţă grupul.

Marja EBITDA din operaţiuni se aşteaptă să fie de aproximativ 4 procente.

„Exerciţiul financiar 2022 s-a dovedit dificil şi a demonstrat încă o dată că Bosch este o companie rezilientă şi, în acelaşi timp, posedă o putere de inovare extraordinară. Într-un context care rămâne dificil, ne asigurăm oportunităţile de creştere la nivel mondial prin investiţii specifice şi ne extindem prezenţa internaţională”, a declarat Stefan Hartung, preşedintele consiliului de administraţie al Robert Bosch GmbH, cu ocazia prezentării cifrei de afaceri preliminare a companiei..

Recent, Bosch a anunţat că aproximativ 950 de milioane de euro vor fi investite pe parcursul a zece ani într-un centru de inginerie şi producţie în Suzhou, China. Centrul va crea soluţii şi produse de mobilitate în domeniile electrificării şi automatizării, care vor fi special concepute pentru a răspunde cererii de pe piaţa locală. În acelaşi timp, Bosch contribuie la consolidarea statutului Europei ca locaţie de înaltă tehnologie.

„Un prim exemplu este extinderea fabricilor noastre de plăcuţe semiconductoare din Dresda şi Reutlingen. Până în 2026, plănuim să investim încă 3 miliarde de euro în activitatea noastră de plăcuţe semiconductoare – de asemenea, ca o contribuţie la contracararea penuriei de cipuri în sectorul mobilităţii”, a declarat Hartung.

De asemenea, Bosch intenţionează să se concentreze mai mult pe extinderea afacerii sale la nivel global, în locuri precum Egipt, India, Mexic, Statele Unite ale Americii şi Vietnam.

Pentru Bosch, schimbările de pe piaţă şi din mediul tehnologic determinate de conectivitate, automatizare şi electrificare, în special, împreună cu importanţa crescândă a sustenabilităţii, vor fi factori de creştere în anii următori. Cererea suplimentară în regiunile emergente, precum ţările ASEAN, va iniţia o creştere viitoare a pieţei. În acest context, Hartung consideră compania ca fiind bine poziţionată, în contextul situaţiei economice şi politicii energetice. Cu toate acestea, penuria de energie care determină inflaţia ar putea avea un impact negativ asupra consumului şi, prin urmare, asupra stabilităţii monetare, pe termen lung. Din acest motiv, el a salutat introducerea unei politici monetare restrictive de către banca centrală. În acelaşi timp, a avertizat împotriva formării de blocuri economice globale.

„O fragmentare a sistemelor economice ameninţă puterea de inovare şi prosperitatea generală. Cel mai important, acţiunea climatică are nevoie de cooperare la nivel internaţional”, a declarat Hartung.

Hartung consideră că dezvoltarea viitoare a surselor regenerabile de energie este o modalitate de a soluţiona obiectivele contradictorii ale sustenabilităţii ecologice şi economice.

„Transformarea sistemelor energetice trebuie să rămână la preţuri accesibile, nu trebuie să ducă la întreruperi în alimentarea cu energie electrică a întreprinderilor sau a gospodăriilor şi ar trebui să renunţe la combustibilii fosili ori de câte ori este posibil.”

Bosch îşi joacă rolul în acest sens, a spus el, accelerând ritmul în ceea ce priveşte tehnologia pilelor de combustie şi hidrogen.

„În ceea ce priveşte electromobilitatea, înregistrăm un nivel constant ridicat de comenzi. Ca urmare, Bosch se aşteaptă să înregistreze vânzări de 6 miliarde de euro în acest segment până în 2026. În China, se preconizează că afacerile cu punţi şi motoare electrice vor înregistra deja profit în acest an”, a spus Hartung.

În ciuda tuturor provocărilor pe care le prezintă, criza energetică şi climatică sporeşte cererea globală de tehnologie neutră din punct de vedere climatic. Acest lucru deschide o varietate de noi perspective şi pentru Bosch: compania generează deja vânzări de peste 20 de miliarde de euro cu produse de uz casnic.

„Portofoliul nostru de produse poate influenţa în mod pozitiv aproximativ 90% din consumul de energie în locuinţă. Din această cifră, 85 de procente se referă la încălzire şi apă caldă şi 15 procente la electrocasnice”, a declarat Christian Fischer, vicepreşedinte al consiliului de administraţie Bosch, care este, de asemenea, responsabil pentru activitatea companiei în domeniul tehnologiei pentru construcţii şi clădiri.

În Germania, Bosch a crescut deja vânzările unitare de pompe de căldură cu 50 de procente în 2022. Se preconizează că piaţa europeană a pompelor de căldură va creşte cu 25 până la 35 de procente anual până în 2025 şi cu aproape 40 de procente la Bosch, ceea ce îi va permite să câştige cotă de piaţă. Acesta este motivul pentru care compania îşi extinde capacitatea de producţie a pompelor de căldură în Europa: de la începutul anului, o nouă unitate de producţie a fost deschisă în Eibelshausen, Germania. Bosch vede un potenţial de creştere viitoare în transformarea sistemelor energetice.

„Totuşi, această transformare trebuie să fie accesibilă. În cazul clădirilor, costul renovării şi al modernizării nu trebuie subestimat”, a declarat Fischer.

Bosch se concentrează pe sistemele de încălzire hibride formate din pompă de căldură şi centrală termică pe gaz. Pentru viitor, vicepreşedintele Bosch vede un potenţial suplimentar în optimizarea combinată a fluxurilor de energie din vehicule şi clădiri: „Electrificăm totul, de la biciclete la sistemul hidraulic – şi ne pricepem foarte bine, atât la clădiri, cât şi la vehicule”.

De asemenea, Bosch a înregistrat progrese în implementarea propriilor obiective de sustenabilitate şi climă în exerciţiul financiar 2022. Pe parcursul anului, compania a crescut ponderea surselor regenerabile de energie în consumul său de energie electrică de la 89 la 94 de procente.

„În 2022 am atins aproape jumătate din obiectivul de economisire a energiei de 1,7 terawaţi-oră pe care ni l-am propus pentru 2030. În acelaşi timp, angajamentul nostru faţă de sustenabilitate face din Bosch un angajator mai atractiv „, a declarat Filiz Albrecht, membră a consiliului de administraţie şi director de relaţii industriale la Robert Bosch GmbH, care este, de asemenea, responsabilă de sustenabilitate.

Potrivit lui Albrecht, strategia de sustenabilitate a companiei este un aspect din ce în ce mai important pentru candidaţi. În vremuri în care personalul calificat este insuficient, găsirea celor mai bune talente din întreaga lume devine, de asemenea, mai dificilă pentru Bosch, a spus ea. Aceasta a subliniat că India capătă din ce în ce mai multă importanţă în competiţia pentru experţii în software.

Bosch are 17.000 de astfel de angajaţi în această ţară, iar la nivel mondial numărul acestora a crescut de la 38.000 la 44.000. Nevoia de dezvoltatori de software rămâne ridicată; compania se aşteaptă să adauge peste 10.000 de persoane până la mijlocul deceniului.

„În curând, Bosch va avea peste 50.000 de angajaţi în domeniul dezvoltării de software”, a declarat Albrecht.

În ceea ce priveşte evoluţia afacerilor în 2022, sectorul de activitate privind mobilitatea înregistrează cea mai mare creştere a vânzărilor.

„În ciuda penuriei de semiconductori şi a unei economii slabe, toate sectoarele de activitate au reuşit să îşi crească vânzările”, a declarat Markus Forschner, membru al consiliului de administraţie şi director financiar al Robert Bosch GmbH. Cu 52,6 miliarde de euro, cel mai mare sector de activitate, Soluţii de mobilitate, a generat din nou cele mai mari vânzări în 2022.

Creşterea de 17 procente a vânzărilor a ajuns la 12 procente după ajustarea efectelor cursului de schimb valutar.

„Vestea bună este că vânzările noastre au crescut astfel mai repede decât producţia de automobile”, a declarat Forschner.

Cu toate acestea, Bosch nu se poate declara mulţumită de profitabilitatea sa: marjele au fost împovărate de creşterile de costuri de-a lungul întregului lanţ de aprovizionare, precum şi de investiţiile iniţiale pentru transformarea activităţii de mobilitate a companiei, a spus el.

Grupul Bosch este prezent în România de peste 28 de ani şi are în jur de 8.800 de angajaţi în şase entităţi. În 2021, Bosch a generat vânzări consolidate de 494 de milioane de euro pe piaţa din România. Vânzările nete totale, incluzând vânzările companiilor neconsolidate şi livrările interne către companiile afiliate, au atins 1,7 miliarde de euro. Pe lângă centrul de cercetare şi dezvoltare din Cluj şi Bucureşti şi unităţile sale de producţie pentru Soluţii de mobilitate din Cluj şi din Blaj, Bosch mai operează şi o unitate de producţie de Tehnologie industrială, localizată, de asemenea, în Blaj, precum şi un centru de servicii de externalizare a proceselor de afaceri (BPO) în Timişoara. În Bucureşti, Bosch operează un birou de vânzări pentru produsele sectoarelor Soluţii de mobilitate, Bunuri de larg consum şi Tehnologie pentru construcţii şi energie. În plus, o filială a BSH Hausgeräte GmbH, activă pe piaţa electrocasnicelor, are sediul, de asemenea, în capitala ţării.