Google investește 300 de milioane de dolari pentru a opri știrile false. Ce planuri are gigantul american

Gabriel Bucur 21/03/2018 | 15:22 Ştiri
Google investește 300 de milioane de dolari pentru a opri știrile false. Ce planuri are gigantul american

Google Inc., corporația americană care deține cel mai folosit motor de căutare pe internet din lume, a anunțat că va investi 300 de milioane de dolari într-o serie de proiecte prin care va susține dezvoltarea jurnalismului și va combate știrile false din mediul online, transmite BBC.

Suma va fi folosită, treptat, în următorii trei ani, pentru a promova presa credibilă, după cum și-au propus șefii Google. Decizia vine după ce, în ultimii ani, compania americană a fost acuzată de nenumărate ori că a contribuit la răspândirea știrilor false și, implicit, la declinul presei tradiționale, prin atragerea unei bune părți din banii din publicitate. Potrivit unui raport realizat de OC&C, Google și Facebook vor atrage, până în anul 2020, circa 71% din totalul banilor folosiți în Marea Britanie pentru publicitate online.

Unul dintre proiectele aflate pe lista celor de la Google este crearea unui „laborator al dezinformării”, scrie AFP, unde se va încerca o îmbinare a instrumentelor tehnice cu expertiza editorială a specialiștilor. Instituția care va combate dezinformarea va fi înființată în parteneriat cu centrul de cercetare media Shorenstein din cadrul Universității Harvard.

Citiți și: Sputnik și RT, cele mai periculoase arme ale Moscovei

Totodată, Google vrea să ajute instituțiile de presă să-și crească numărul de abonamente plătite. Proiectele pe care compania americană vrea să le pună în practică vor fi dezvoltate în parteneriat cu zeci de instituții media, printre care The Washington Post, Financial Times și Le Figaro. „Lucrăm în strânsă legătură cu industria de știri pentru a stimula creșterea durabilă”, a declarat Philipp Schindler, directorul de afaceri al Google, potrivit BBC.

Google deja a lansat o inițiativă, „Abonați-vă la Google”, care le permite utilizatorilor, printr-un singur click, să se înscrie pentru abonamente contra cost la site-urile de știri partenere.

Și algoritmii de căutare ai Google au fost modificați, pentru a recunoaște dezinformările, dat fiind că motorul de căutare și redacțiile de știri au „o misiune comună”, de acum încolo, au precizat reprezentanții companiei. De asemenea, Google va îmbunătăți viteza de încărcare a site-urilor de știri și a lansat un proiect denumit MediaWise, în parteneriat cu Universitatea Stanford, prin care îi ajută pe consumatorii tineri de media să distingă faptele reale de ficțiune, în online.

Citiți și: Facebook, ca armă de propagandă: peste 12 milioane de conturi deschise în Filipine sunt false

„Acesta e doar începutul. Vrem să continuăm să colaborăm îndeaproape cu editorii, pentru a experimenta noi modalități prin care pot ajunge la public și pot produce povestiri cu impact”, a mai precizat Philipp Schindler.

Google și Facebook, în război cu știrile false

Fenomenul „fake news” a devenit o problemă mondială, mai cu seamă de când informațiile înșelătoare răspândite pe internet ar fi influențat opinia publică în privința unor decizii importante, precum alegerile prezidențiale din diferite țări.

Și Facebook, cea mai mare rețea de socializare din lume, tocmai a anunțat că cele două miliarde de utilizatori vor avea parte de o schimbare legată de modul în care funcționează serviciul de difuzare a știrilor.

Pe scurt, algoritmul care alege ce e relevant pentru utilizatori se va „concentra” mai mult pe conținutul distribuit de sursele locale de știri și va căuta mai mult conținut de „mare calitate”, transmite presa străină. Însă mecanismul va funcționa mai mult pe bază de cantitate, deoarece criteriul principal luat în considerare de algoritmul Facebook va fi numărul de click-uri strânse de postări, urmat de totalul like-urilor, al distribuirilor și numărul de fani pe care îi are pagina.

Citiți și: Facebook a pierdut 40 de miliarde de dolari la bursă. De ce s-au depreciat acțiunile companiei

Modificarea va ajuta site-urile de știri care acoperă actualitatea din zone mai restrânse, precum o regiune sau o localitate. „Vom prezenta mai multe știri din sursele din orașul dumneavoastră. Știrile locale ne ajută să înțelegem problemele care contează în comunitățile noastre”, a punctat Mark Zuckerberg, co-fondatorul și președintele Facebook.

 


FOTO: Mediafax

În șapte ani de jurnalism, a pendulat între domeniul sportiv și cel economic. A lucrat, printre altele, la Radio România Actualități și Adevărul Financiar. Acum, este coordonatorul online al proiectului NewMoney.