Gloanțe și grâu: Ucraina va ajunge, în 2020, al treilea producător global de alimente

Mimi Noel 17/11/2016 | 11:59 Global
Gloanțe și grâu: Ucraina va ajunge, în 2020, al treilea producător global de alimente

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Omenirea are nevoie de tot mai multă mâncare, iar Ucraina are deja loc la masa furnizorilor globali. Trebuie doar să-și amelioreze problemele de finanțare și infrastructură.

Igor Makarevici conduce spre câmpurile sale, pe un drum extrem de denivelat. Vorbește despre război și recolte. Când a izbucnit războiul în Estul țării, în 2014, un lansator de flăcări folosit dintr-un elicopter i-a pârjolit terenurile. Aproape 20 de angajați i-au fost recrutați în armată. „Soldații ucraineni au instalat nu mai puțin de nouă puncte de control în apropierea terenurilor noastre“, spune Makarevici (52 de ani), fost ofițer în armata defunctei URSS.

Makarevici este directorul executiv al Agrofirma Podolivska, compania care gestionează terenurile agricole din regiunile Karkiv (nord-estul Ucrainei), Donețk și Lugansk, parțial controlate de separatiștii pro-ruși. Atmosfera de război dispare ca prin minune atunci când te apropii de terenurile sale. Combinele agricole John Deere sau New Holland încep să culeagă porumbul și floarea soarelui după o coregrafie setată de programatorii din echipa de la Karkiv. Fermierii verifică gradul de umiditate pe monitoarele din interiorul cabinelor, în timp ce mașinile seceră lanurile galbene scăldate de albastrul profund al cerului, combinație de culori ce trimite cu gândul la drapelul țării.

Porumbul și floarea-soarelui astfel recoltate iau apoi drumul către porturile Odessa și Mikolaiv (sau Nikolaiv) pentru a fi exportate, vândute unor giganți precum Archer Daniels Midland sau Cargill, în cadrul unui circuit internațional al grânelor și semințelor oleaginoase care fac din Ucraina al cincilea mare exportator global de grâu și de alte tipuri de cereale. Companiile mizează pe faptul că apetitul global se va baza tot mai mult în următorii ani pe fertilul sol de la Marea Neagră, chiar dacă vor persista problemele în această zonă. „Ucraina este răspunsul la întrebarea importantă legată de resursele de hrană ale omenirii“, crede Steve Pifer, din cadrul Brookings Institution și fost ambasador al SUA în Ucraina. „Dar rămâne un loc complicat să faci business“, atrage el atenția.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Are o experiență de peste zece ani în jurnalism. A început la agenția națională de presă Rompres, iar în 2006 s-a alăturat echipei care se ocupa de ediția în limba română a publicației americane BusinessWeek. În 2007, a completat echipa de jurnaliști care pornea revista de afaceri Money Express. Domeniile acoperite au variat, de la retail la FMCG, farma, fonduri de investiții, fuziuni și achiziții, IT&C. A realizat interviuri cu cei mai proeminenți oameni de afaceri români, antreprenori locali, dar și cunoscuți oameni de afaceri străini, precum directorul executiv al Microchip, Steve Sanghi, sau fostul director executiv al Sony America, Michael Schulhof. Mimi Noel lucrează ca Account Manager la AMICOM din 2012. La NewMoney, se ocupă de subiectele internaționale.