Fondatorul rețelei medicale Regina Maria, despre importanța clinicilor de tip second opinion

Bianca Dobrescu 01/02/2019 | 11:54 Oameni
Fondatorul rețelei medicale Regina Maria, despre importanța clinicilor de tip second opinion

Atunci când accentul se pune pe customer care, într-un model de business inspirat de o nevoie reală a pieței, afacerea crește de la an la an. Sănătos.

Acest articol a apărut în numărul 57 (21 ianuarie – 3 februarie 2019) al revistei NewMoney

Pentru Ana-Maria Marian (39 de ani), 2013 a fost un an cu suișuri și coborâșuri, o perioadă de acceptare și renunțare. Dar și despre scrierea unui nou capitol din viața sa pro­fesională. Totul a pornit de la starea cri­tică de sănătate în care se afla soțul său. Angajată de peste 13 ani ca ma­nager în cadrul rețelei de clinici Regina Maria, Ana-Maria Marian a realizat că, deși în România există un sistem medical privat de top, atunci când ai boală gravă, acesta nu are întotdeauna soluții pentru tine.

Cu acest gând în minte, și-a propus să înceapă ceva pe cont propriu. A cerut pă­reri și recomandări și astfel a ajuns să îl cunoască medicul neurolog Dan Mitrea, fondatorul Intermedicas, o clinică exclusi­vistă care ajuta pacienții cu probleme atipice de sănătate. Și-a schimbat atunci planul inițial și a decis să intre ca acționar în Intermedicas, împreună cu alți doi foști manageri de la Regina Maria, Sergiu Neguț și Ioana Elisei.

REȚETA PROPRIE. Cu un nou acționariat, clinica avea să implementeze ulterior și un nou concept în oferta sa de servicii, cel de second opinion. Din poziția de CEO, Ana-Maria Marian a căutat o soluție prin care pacientul român să nu se mai simtă legat de sistemul local de sănătate, fie el privat sau de stat. „Oamenii sunt obișnuiți să-și caute simptomele pe Google, își întreabă rudele sau părinții care este cel mai bun endocrinolog sau cel mai bun oncolog. Și, bineînțeles, pri­mesc infor­mații neoficiale și nevalidate medical“, explică Ana-Maria Marian. Iar în acest spa­țiu incert intervine Intermedicas, care pune în legătură pacientul cu medicul cel mai potrivit pentru el, indiferent că se află în România, în Germania sau în Statele Unite.

Practic, second opinion înseamnă sigu­ranța diagnosticului corect și accesul la cea mai bună soluţie de tratament pe care o oferă practica medicală la nivel internaţional, precum şi accesul la servicii medicale, tehnici sau tehnologii avan­sate din străinătate.

„Noi suntem, de fapt, un creier funcțio­nal. Asta este Intermedicas. Un integrator de servicii. Modelul nostru de business nu este de clinică ce își crește baza logis­tică“, mai spune Marian. Compania a avut anul trecut o cifră de afaceri de 2,7 mili­oane de lei, cu 55% mai mare față de cea din 2017, pentru 2019 estimându-se venituri de 3,8 milioane de lei, creșteri venite și pe fondul implementării a două noi tipuri de servicii/abonamente, Concierge Medicine și Visiting Professors.

Lansat în vara lui 2017 în premieră pentru România, serviciul de Concierge Medi­cine al Intermedicas este un produs hibrid care înglobează principalele avantaje ale asigurărilor și abonamentelor medicale, propunând un sistem perfecționat de management al pacientului, grație căruia acesta din urmă beneficiază de acces rapid la medici, clinici și spitale de top din țară și din străinătate, indiferent de natura și gravitatea bolii. Disponibile în trei formule, abonamentele Concierge Medicine includ peste 25 de specialități medicale, peste 100 de investigații imagis­tice și 200 de servicii de laborator. Pe acest segment, Intermedicas are peste 900 de abonați, gestionând lunar aproximativ 100 de cazuri complexe.

EXPERIENȚĂ, EXPERIENȚĂ. În ceea ce pri­vește programul Visiting Professors, Intermedicas a încheiat parteneriate cu 12 medici de elită din străinătate, care vin după un calendar prestabilit la București pentru a face consultații și intervenții chi­rurgicale. „Nu cred că medicii străini sunt mai buni decât ai noștri, însă este o dife­rență de experiență. Este vorba și despre o echipă interdisciplinară. În afară, cazurile se gestionează de către o echipă. În România, însă, medicul încă lucrează el singur cu pacientul“, precizează Ana-Maria Marian.

„Românul, în general, nu a învățat să co­laboreze și încearcă să facă mai multe de unul singur. Este one-man show. Orgo­liile medicilor oriunde în lume sunt mari, dar la noi sunt în vârf“, o comple­tează me­­­dicul Wargha Enayati, din 2017 acțio­nar majoritar la Intermedicas, după ce a cumpărat de la Ioana Elisei pachetul de 51% din acțiuni.

Fondator al rețelei private de sănătate Regina Maria, business din care a ieșit în 2015, Enayati dezvoltă în momentul de față cel mai mare proiect medical din România postdecembristă, Revera Medical City, o investiție de 60 de milioane de euro care va include o unitate premium pentru îngrijire medicală, un centru rezi­den­ţial pentru vârstnici și un spital dedicat sferei oncologice și de recu­perare (ope­rat de grupul italian Monza).

În urmă cu ceva timp, Enayati a asistat într-o sală de operații din Frankfurt la un transplant de inimă și își amintește că nouă din zece medici de acolo erau străini. „Acest flux de medici între țări nu înseamnă că o țară este mai slabă decât alta, ci este vorba despre o colaborare. Asta încercăm și noi să promovăm în Intermedicas“, punctează el.

În opinia sa, în piața medicală privată cresc doar jucătorii mai mari, în vreme ce pătura mijlocie de medici care au pro­priile cabinete sau policlinici private dispare. Și nu este vorba despre o consolidare a pieței, ci despre o uniformizare a ei, mai spune acesta, atrăgând atenția asu­pra lipsei de inovație și de proiecte noi în medicina privată. „Se multiplică același lucru, același model, fără a ajunge totuși la următorul nivel. Cum o fac, de pildă, turcii“, adaugă Enayati. Concret, Turcia a ajuns să aibă spitale private mari și servicii comparabile cu cele din Germania. Noi încă suntem la faza de policlinici.

Dr. Wargha Enayati este cel care a în­ființat Centrul Medical Unirea care, ulterior, prin extindere și dezvoltare a devenit rețeaua privată Regina Maria. Apoi, Enayati și-a vândut acțiunile la rețea și a pornit pe un nou drum de businessuri medicale.

De asemenea, el a creat și Fundația Ino­vații Sociale Regina Maria, care deține singurele policlinici sociale pentru persoane fără venituri, asigurări medicale sau cu venituri mici.


FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney

După studiile în Filosofie, Bianca Dobrescu intră în presa economică. Mai întâi lucrează la ziarul Bursa, pe urmă la Business Cover, Forbes, Capital, Leaders Reunited și ulterior în cadrul ziarului Adevărul. La NewMoney acoperă subiecte legate de lumea antreprenorială.