Fiecare român „exportă” produse de 3.200 de euro pe an. Belgienii trimit de zece ori mai mult, iar ungurii triplu

Andreea Neferu 09/05/2018 | 12:45 Financiar
Fiecare român „exportă” produse de 3.200 de euro pe an. Belgienii trimit de zece ori mai mult, iar ungurii triplu

Produsele Made in Romania au început săși facă din ce în ce mai mult loc pe piețele din Europa sau de pe alte continente, astfel că exporturile au atins anul tre­cut un record al ultimilor 30 de ani, de peste 60 de miliarde de euro. Și totuși, mai e mult până departe, cel puțin când vine vorba de productivitatea celor aproape 20 de milioane de locuitori ai României la capitolul livrări externe.

Acest articol a apărut în numărul 39 (30 aprilie – 13 mai) al revistei NewMoney

Fiecare locuitor al României a „exportat“ anul trecut produse în valoare de 3.187 de euro, arată o analiză NewMoney pe baza datelor agenției europene de statistică Eurostat. Este, de fapt, un alt indicator care pune România la coada clasamentului european, având în vedere că Belgia, spre exemplu, livrează în străi­nătate mărfuri de peste 33.800 de euro pe cap de locuitor, în timp ce suedezii au exporturi de peste 13.900 de euro per capita. Chiar și țări mai apropiate de România din punct de vedere geografic (sau economic) reușesc să consemneze valori mult mai mari: în Ungaria, indicatorul este de peste 10.000 de euro per capita, în timp ce vecinii de la sud de Dunăre, bulgarii, cu care românii se „luptă“ mereu pentru ultimul loc în majoritatea clasamentelor europene, au înregistrat anul trecut livrări externe de 3.690 de euro per capita, o valoare cu 16% mai mare decât cea din România.

Valoarea totală a exporturilor României a ajuns anul trecut la 62,6 miliarde de euro, în creștere cu 9% față de anul 2016, mașinile și echipamentele de transport re­prezentând peste 46% din produsele realizate local care ajung în străinătate. De altfel, Automobile Dacia este cel mai mare exportator din România, iar uzina de la Mioveni a produs anul trecut aproape 314.000 de autovehicule, care ajung la clienți din România, dar și din străinătate. Pe de altă parte, uzina Ford de la Craiova a produs anul trecut aproape 50.000 de mașini, în creștere cu 26% față de 2016, potrivit Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile, care a arătat că 98% din producția realizată de grupul american în Bănie a fost exportată în 2017.

Chiar dacă exporturile României au înre­gistrat anul trecut o creștere semnificativă, avansul importurilor a fost și mai puternic, de 12,2% față de 2016, acestea din urmă atingând o valoare totală de 75,6 miliarde de euro. În acest context, și deficitul balanței comerciale s-a majorat cu aproape 30%, ajungând la 13 miliarde de euro.

 

Un pas înainte

Anul 2018 a debutat cu noi creșteri pentru exporturile și importurile României.

  •  10,9 miliarde de euro sunt exporturile României în primele două luni ale acestui an, în creștere cu 11,6% față de aceeași perioadă din 2017, potrivit datelor de la Institutul Național de Statistică.
  •  12,5 miliarde de euro sunt importurile României în perioada ianuarie-februarie 2018, un plus de 13,9% comparativ cu primele două luni din 2017.
  •  46% din exporturile României de anul trecut au fost reprezentate de mașini și echipamente de transport.
  •  77% din exporturile din primele două luni au mers către țări din Uniunea Europeană.
  •  75% din importurile din perioada ianuarie-februarie a acestui an au venit din spațiul comunitar.

 

 

A debutat în presa scrisă în urmă cu opt ani. În 2013, a absolvit cursurile programului de pregătire intensivă în jurnalism „Economic and Political Reporting from Southeast Europe”, organizat la Londra și la Berlin de agenția de presă Reuters, iar în 2015 a participat la cursurile școlii de vară Online and Multimedia Journalism, organizată de Deutsche Journalistenschule la Munchen. În 2013, a câștigat premiul „Florin Petria” pentru jurnalism economic, iar în 2015 a fost unul dintre laureații concursului Tânărul Jurnalist al Anului, secțiunea Economie. Anterior, Andreea a lucrat la Ziarul Financiar. În prezent, la NewMoney, Andreea acoperă din punct de vedere editorial domeniile construcții și imobiliare.
← Close